Hulp bij aanschaf (ja weer één)

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Hulp bij aanschaf (ja weer één)

19 jul 2022, 08:15

Ik heb gezocht, gelezen en gekeken, maar..... het is voor mij ECHT nog niet duidelijk.

Wij zijn na was jaren weer op zoek naar een Mini. Dit keer willen we een New Mini (heb 4 classics gehad, zie voorstel topic).
Omdat we een klein cabriotje erbij willen, zou dit een mini cabriolet kunnen worden.

Het budget is van het formaat "het moet leuk blijven voor erbij" zeg maar.... dus echt geen 10k!
Ikzelf had deze op het oog:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/min ... igineel-nl
Nette kleuren combi, zo te lezen goed onderhouden, leuke extra's.

Dit is een R52, facelift met 6 bak.

Wat zijn de vragen die ik heb?
  • Zit hier de bekende probleem motor in van de 1e types? Of juist de (wat ik hoor, lees en begrijp) echte BMW motor die juist OK is? Volgens kenteken heeft deze 170 pk (niet 163). Ik lees ook iets over THP motoren waar je van weg moet blijven?
  • De verkoper zegt dus dat hier de betere versnellingsbak onder zit, klopt dit dan ook?
  • Hoe zit het met kilometers? Deze heeft bijna 180000 km gelopen, als ze netjes onderhouden worden, hoe lang kunnen die blokjes over het algemeen draaien?
  • Hoe kan ik zien of de supercharger onderhoud nodig heeft?
  • verder nog dingen waar ik op moet letten buiten: Koppeling, lekkage olie/kvs, werking airco
het is onze bedoeling er af en toe mee te rijden en een mini rit natuurlijk :) Er wordt geen 10k per jaar mee gedaan.... zeer zeker niet, ik gok iets van 3k per jaar ofzo.

Reden dat ik het vraag is omdat ik uit alle verhalen hier op het forum niet kan opmaken wat nu voor de r52 opgaat..... en dan zou dit dus een facelift model zijn?! Ik weet het allemaal niet meer hoor....
ik lees zoveel horror verhalen over kapotte Superchargers, brekende kettingen en een belachelijk olieverbruik van 1 tot 3 liter op 1000 km...... Uiteraard lees je online meestal alleen het negatieve, er rijden volgens mij genoeg van die mini's rond zonder problemen, anders zouden er ook niet zoveel verkocht zijn (lijkt me).

Weet ook niet of mensen de Cabrio kennen die ik op het oog heb? Wat denken jullie van de prijs (uitgaande van het verhaal van de verkoper).
Verkoper zegt dat hier niet het peugeot blok in zit, maar juist het goede BMW blok (geen idee of dat dus een correcte uitspraak is).
hij zegt tussen de beurten door nog NOOIT olie bij te hebben moeten vullen maar controleert het oliepeil zeer regelmatig.
Ik heb via Ben van Leeuwen info mogen opvragen, en deze mini zou inderdaad niet het "probleemblok" hebben (natuurlijk heeft ieder blok zijn dingetjes...) en inderdaad de "betere 6-bak". Verder had de mini een staat die past bij de leeftijd en kms.

Ik heb foto's van het onderhoudsboekje, maar daar staat niets in vermeld. Beurten heeft hij wel netjes gehad maar ik begreep dat de supercharger niet in het onderhoudsschema staat? (dat is dus wel raar...)
Hoe kan ik zien/merken of de supercharger onderhoud nodig heeft, als dit verder nergens gedocumenteerd staat? Gieren? tikken / kloppen? Volgens de verkoper draait hij super stil, dus dat zou dan goed zijn.
Of dan beter deze laten staan met deze kmstand en onzekerheid van de SC?
Ik zou persoonlijk dan wel de sc onderhoudsbeurt laten uitvoeren na aanschaf... voor de zekerheid.

Graag advies!!!
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

19 jul 2022, 11:29

BadBert schreef:Ik heb gezocht, gelezen en gekeken, maar..... het is voor mij ECHT nog niet duidelijk.

Dit is een R52, facelift met 6 bak.

Wat zijn de vragen die ik heb?
  • Zit hier de bekende probleem motor in van de 1e types? Of juist de (wat ik hoor, lees en begrijp) echte BMW motor die juist OK is? Volgens kenteken heeft deze 170 pk (niet 163). Ik lees ook iets over THP motoren waar je van weg moet blijven?
Het thp blok is van de generatie hierna. Dus met deze geen last van.
Is een prima blok, alleen blijft olieverbruik gemiddeld hoog. Is ook afhankelijk van onderhoud en manier van rijden.
BadBert schreef:
[*]De verkoper zegt dus dat hier de betere versnellingsbak onder zit, klopt dit dan ook
Klopt. De gertrag 6 bak is sterk en heeft niet vaak issues.
BadBert schreef:
[*]Hoe zit het met kilometers? Deze heeft bijna 180000 km gelopen, als ze netjes onderhouden worden, hoe lang kunnen die blokjes over het algemeen draaien?
Er komen behoorlijke kilometerstanden langs. Alles valt of staat met onderhoud.
BadBert schreef:
[*]Hoe kan ik zien of de supercharger onderhoud nodig heeft?
Niet. Helaas. Het is goed om ze periodiek. Tas laten service. Mijne net gedaan voor het eerst na 115k km.
BadBert schreef:
[*]verder nog dingen waar ik op moet letten buiten: Koppeling, lekkage olie/kvs, werking airco
Voor de cabrio zijn de rubber strips aan de rand van het dak (zijkant en achterkant) een prijzig grapje om te laten vervangen. Deze zijn vaak uitgedroogd/ gescheurd.

[/list]
BadBert schreef:
het is onze bedoeling er af en toe mee te rijden en een mini rit natuurlijk :) Er wordt geen 10k per jaar mee gedaan.... zeer zeker niet, ik gok iets van 3k per jaar ofzo.

Reden dat ik het vraag is omdat ik uit alle verhalen hier op het forum niet kan opmaken wat nu voor de r52 opgaat..... en dan zou dit dus een facelift model zijn?! Ik weet het allemaal niet meer hoor....

ik lees zoveel horror verhalen over kapotte Superchargers, brekende kettingen en een belachelijk olieverbruik van 1 tot 3 liter op 1000 km...... Uiteraard lees je online meestal alleen het negatieve, er rijden volgens mij genoeg van die mini's rond zonder problemen, anders zouden er ook niet zoveel verkocht zijn (lijkt me).

Weet ook niet of mensen de Cabrio kennen die ik op het oog heb? Wat denken jullie van de prijs (uitgaande van het verhaal van de verkoper).
Verkoper zegt dat hier niet het peugeot blok in zit, maar juist het goede BMW blok (geen idee of dat dus een correcte uitspraak is).
hij zegt tussen de beurten door nog NOOIT olie bij te hebben moeten vullen maar controleert het oliepeil zeer regelmatig.
Ik heb via Ben van Leeuwen info mogen opvragen, en deze mini zou inderdaad niet het "probleemblok" hebben (natuurlijk heeft ieder blok zijn dingetjes...) en inderdaad de "betere 6-bak". Verder had de mini een staat die past bij de leeftijd en kms.

Ik heb foto's van het onderhoudsboekje, maar daar staat niets in vermeld. Beurten heeft hij wel netjes gehad maar ik begreep dat de supercharger niet in het onderhoudsschema staat? (dat is dus wel raar...)
Hoe kan ik zien/merken of de supercharger onderhoud nodig heeft, als dit verder nergens gedocumenteerd staat? Gieren? tikken / kloppen? Volgens de verkoper draait hij super stil, dus dat zou dan goed zijn.
Of dan beter deze laten staan met deze kmstand en onzekerheid van de SC?
Ik zou persoonlijk dan wel de sc onderhoudsbeurt laten uitvoeren na aanschaf... voor de zekerheid.

Graag advies!!!
Welkom op t forum en geen probleem dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Leuk voorstel topic trouwens.

Voor de punten heb ik (wat ik weet) even vermeld.
Supercharger service staat idd niet in de boekjes
Olie verbruik is moeilijk in te schatten. Je kunt kijken hoe vuil/ schoon de olie nu is en daaruit een conclusie proberen te trekken.

Anders een aankoopkeuring laten doen als je twijfelt. Er zijn een aantal mini specialisten die je hier mee kunnen helpen. Check even de sponsoren op dit forum.

Succes met de keuze!
Afbeelding
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

19 jul 2022, 11:52

Bedankt @Daniel_S!!
Een beetje olie verbruik is niet erg.... mijn classic mini's ben ik verbruik (of lekkage) wel gewend ;) hihi

Ik heb foto's van het onderhoudsboekje en de laatste 10 jaar is hij netjes onderhouden in ieder geval. November 2021 groot onderhoud gehad, distributie is ook al gedaan en daar op lekkage onderzocht.

Voor de rubbers had ik dit topic al gevonden:
viewtopic.php?f=19&t=46003

Supercharger service kun je zo te lezen en zien best zelf. Heb natuurlijk genoeg gesleuteld (classic mini's maar ook peugeotjes 205 en 106 rallye), dus denk dat dat een leuk weekend klusje is een keer :) Onderdelen kosten iig niet veel bij elkaar voor die beurt.
dus dat komt evt wel goed :) Heb de verkoper gevraagd hoe de rubbers er nu aan toe zijn, de auto gaat buiten staan dus moet wel goed waterdicht zijn.
EDIT: heb een foto gehad van de verkoper. Rubbers zijn niet super, maar ook niet compleet rot. Met het setje uit het topic hierboven komen we er wel mee weg, dus dat is op zich geen probleem. Waterdicht is hij 100%.

Op zich heb ik na al mijn zoekwerk geen slecht gevoel bij deze zo op afstand, ik ben benieuwd of er nog meer mensen tips hebben :)

Wellicht ga ik zsm even kijken, de supercharger kun je echt wel horen of die minder lekker loopt, een maat van me gaat mee (monteur) eventueel.

Bedankt voor het welkom in ieder geval :D Ik vind het altijd leuk dat mensen weten wie je een beetje bent en wat het verleden een beetje is ;)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 10:56

aanvullende vraag trouwens, hoorde bij een r52 standaard een windscherm te zitten?
of was dit optie? :)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 11:13

Als het windscherm erbij zit dan heb je mazzel. Worden vaak apart verkocht omdat ze nog best wat geld opleveren.

Sommige "MINI specialisten" halen de schermen er expres uit om ze apart weer aan je te verkopen! :s
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 11:24

Ahhhh, ok, dat werkt dus hetzelfde als in Opel Cabrio land.... (daar ben ik zeer bekend mee dus :P )
Daar doen ze dit ook, originele windschermen zijn bijna niet te vinden en erg duur, terwijl ze origineel bij de auto horen en geen losse optie waren o.i.d.

Ik weet ondertussen van de mini die ik op het oog heb, dat hij er bij zit! (het originele, opklapbare scherm)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 14:29

Nou, die MINI die je op het oog hebt, die is al flink gemodded. Qua techniek: let op het expansievaatje van de koelvloeistof, op een mogelijke lekkende motorsteun rechterzijde (da's passagierskant). En zitten de originele achterlichten er ook nog bij? Huidige hebben denk ik niet een E-keurmerk, mogelijk levert dat bij APK wat gesprekstof op... Check ook de dorpels onder het rubber (trek je zo los), is een bekende plek voor roestvorming. Net zoals onder de achterlichten en boven de handgreep.
Oh, en controleer bij de schokbrekers voorzijde op 'mushrooming', dan staat het plaatwerk bij de schokbrekerpoot wat rond. Of het rubber van de bevestiging is gebroken. Is wel te fixen hoor, maar mooier is dat ie nog goed vlak ligt.

Maar zo op de foto's lijkt het een strakke MINI. Succes met de bezichtiging en proefrit.
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 14:44

Die MINI is inderdaad al leuk aangepakt :)
Expansievaatje had ik iets over gelezen, maar waar moet ik op letten? Of het lekt die je zomaar niet natuurlijk :)

Een lekkende motorsteun? Zou je die toe kunnen lichten? En hoe controleer ik dat?
Even gezocht, bijzondere motorsteun ja...
Vond dit:
https://minispeed.eu/product/vibra-tech ... 2002-2003/
Prijs valt mee iig, maar hier staat dat dit bij de pre-facelift zo is.
MINI die ik op het oog heb is een facelift model, heeft die daar dan geen last van evt?

Originele achterlichten zitten er inderdaad bij! Dus dat komt evt wel goed, of ik plak even een paar reflectortjes op de auto voor de apk ;) Dat ken ik vanuit mijn classic mini tijdperk met de mooie strakke heldere achterlicht glaasjes enzo hahaha

Roest had ik ondertussen inderdaad ook al genoeg over gevonden en ga ik ZEKER goed bekijken!!
Met lostrekken van rubbers bedoel je gewoon het rubber rond de deuropening zeg maar he, bij de instap enzo?

THanks voor de tips/hulp !!! Sorry voor het stellen van (voor sommige mensen ) stomme vragen hoor... maar classic ken ik van binnen en buiten, new mini moet ik echt nog helemaal in thuis raken ;)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 15:15

BadBert schreef:
20 jul 2022, 14:44
Expansievaatje had ik iets over gelezen, maar waar moet ik op letten? Of het lekt die je zomaar niet natuurlijk :)
Dat vaatje bestaat uit 2 delen, en dat scheurt soms. Als ie lekt zie je echt wel de strepen, en ligt eronder of water, of witte druppels/aanslag op het hitteschild. Of men heeft heel slordig bijgevuld en geknoeid. :D
BadBert schreef:
20 jul 2022, 14:44
Een lekkende motorsteun? Zou je die toe kunnen lichten? En hoe controleer ik dat?
Prut/olie onder de steun en over de chassisbalk eronder. Geen idee of dat alleen facelift is. Maar je ziet het gelijk of ie lekt...
BadBert schreef:
20 jul 2022, 14:44
Roest had ik ondertussen inderdaad ook al genoeg over gevonden en ga ik ZEKER goed bekijken!!
Met lostrekken van rubbers bedoel je gewoon het rubber rond de deuropening zeg maar he, bij de instap enzo?
Yep, precies dat, onderkant stukje loshalen, zo net bij de overgang voetenbak/stoel. Bij het spuiten in de fabriek zat daar een steuntje om de deur open te houden (en dus geen of minder verf).
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

20 jul 2022, 15:21

Thanks!! Zeer bruikbare uitleg zo!!

roest daar bij die plek zie je bij meer cabrio's trouwens, astra twintop had hier op exact dezelfde plek last van ook om diezelfde reden!
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

21 jul 2022, 09:43

Gisteren bij de clubavond van de minisevenclub bij mij in de regio nog een hoop tips gehad.
Zaterdag gaan we bij de gelinkte mini kijken :)
Ben benieuwd
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

21 jul 2022, 11:03

Ik had die Vibratechnics motorsteun op mijn r53 GP van 2006 dus moet leverbaar zijn voor de r52 die jij op het oog hebt.
Neem wel de straatversie, er bestaat ook een raceversie maar dan krijg je irritante resonanties door de hele auto.
De straatversie heeft dit in heel lichte vorm tov origineel.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 689
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

21 jul 2022, 11:09

Hi Bert,

Dat is een prima mini denk ik.

Ik zelf heb de mini gekocht met 232* op de teller. (2017)
Er staat nu 291* op de teller.
Eerste drie jaar goed gereden zonder dat er iets kapot ging. Zelfs nog drie vakanties buiten NL.
Daarna was het om de beurt iets vervangen wat toch (aan ouderdom onder heven) kapot gaat.

De tips hier zijn al wel genoemd.

Kijk anders bij mijn SYR, daar heb ik al het nodige beschreven wat vervangen is. ( heel het forum staat er ook vol mee :D )

Mocht je van de koplampen "standaard" koplampen willen maken wil ik ze wel ruilen :).
Ik had de eigenaar via facebook daar ook al over bericht maar wilde het toch zo laten voor de verkoop :D


Succes!
^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

21 jul 2022, 11:31

Thanks niek, eerst eens kijken of die wel of niet stuk is ;) Zo niet: lekker prima, zo wel: vervangen we die zsm!

Ja Robbert, ziet er iig op de foto goed uit!
Slijtagedelen, tjah, die komen vanzelf wel natuurlijk, geeft ook niet (hobby mag geld kosten). Ook zullen we niet super veel met de auto rijden, dus verwacht dat we er heel wat jaren plezier van zullen hebben.

De koplampen vind ik juist mooi staan zo! Maar mochten we dat willen veranderen (en we kopen de mini) dan roep ik wel :)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-
Gebruikersavatar
BadBert
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Hoogerheide
Berichten: 278
Lid geworden op: 18 jul 2022, 11:45

Re: Hulp bij aanschaf (ja weer één)

21 jul 2022, 14:05

Het is trouwens echt niet goed hoor....
ik heb nog niet eens weer een mini, en heb nu al een leuk lijstje met dingen die ik er aan wil toevoegen / doen.... man man man wat is er een hoop voor te krijgen zeg.

maar goed, zaterdag eerst kijken, mocht ik hem kopen zal ik er een topic voor openen met alle wensen en ideeën ;)
Mini rijder, cabrio rijder, motor rijder.... tjah, wat niet eigenlijk? :P
-= Onze Mini Cooper-S Cabrio (R52) =-

Terug naar “MINI-talk”