Versnellingsbak topic

Van alles over de 1ste generatie MINI.
vanderstroom
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: costa blanca spain
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2011, 20:06

24 nov 2011, 22:54

Hier dus een plaatje van een GS5-52 getrag, met wat loopsporen / putjes op de differentieel lagers.

Lijkt bijna niks maar maakt redelijk wat lawaai [ grommend geluid "

Afbeelding
vanderstroom
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: costa blanca spain
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2011, 20:06

24 nov 2011, 22:56

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

30 nov 2011, 22:02

Vergeet niet de achteruit. Ik kan je vertellen in welke auto een vrouw heeft gereden en in welke een man door naar de achteruit te kijken.
No offence!. Maar vrouwen hebben geen geduld lijkt het wel.

Tandwiel altijd beschadigd en heel vaak ook primaire as aan gort bij een midland.

Bij een Getrag heb ik het ook gehad. Tandwielen defect. Zonder koppeling in de achteruit geramd!
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
vanderstroom
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: costa blanca spain
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2011, 20:06

01 dec 2011, 19:25

Ja, komt ook voor, evenals de schakelvork van de 5e versnelling, dat je kan zien dat iemand met zijn poot op de pookknop rijdt.

Zal nog wel eens foto van zo,n schakelvork posten
Marko
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Ridderkerk
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2012, 13:28

Schade aan versnellingsbak te voorkomen ?

20 jan 2012, 13:50

Hallo,

Deze week een Cooper uit 2002 gekocht met 140.000 op de teller. Versnellingsbak is nu nog goed.
Volgens de verkoper blijft deze ook goed en hebben lang niet alle Coopers met een MIDLAND-bak problemen. Daarbij heb ik 1 jaar garantie.

Ik heb al gelezen dat het geen kwaad kan om preventief de versnellingbakolie te (laten) wisselen. Dit wil ik dan ook laten doen.

Daarnaast heb ik (naast de kritieken) ook heel veel positieve dingen gelezen over Fin Gear (een additief op teflon basis van Interflon - smeermiddelfabrikant).
Zou dit preventief helpen om problemen te voorkomen?
Hebben sommigen hier ervaring mee (zowel positief als negatief)?

Gezien de ervaring van sommige personen, hecht ik hier meer waarde aan dan aan de overige info op het web.

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door Marko op 21 jan 2012, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Marko
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

20 jan 2012, 14:43

Dan ben je voorgelogen, een Cooper uit 2002 heeft altijd een Midlands 5-bak en het lijkt erop dat die vroeg of laat allemaal sneuvelen (afhankelijk van gebruik, belasting en onderhoud). Na de facelift kreeg de Cooper een Getrag 5-bak.

De Cooper S heeft altijd een Getrag-bak gehad.
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

20 jan 2012, 15:17

Tenzij je een cooper 'S hebt, heb je een Midland. En ze staan bekend om het defect lopen. Gisteren nog 1 gedaan.. Dus..
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 jan 2012, 12:18

Er staat dat ze niet allemaal problemen hebben. Er staat niet dat ze niet allemaal een Midland hebben
Ze lopen niet alle 100% kapot. Ook geen 75%.
Voorgelogen is een heel groot woord.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Marko
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Ridderkerk
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 jan 2012, 13:28

21 jan 2012, 16:02

Bedankt voor de reacties
Als je al die gevallen ziet, dan denk je dat ze allemaal gaan. Ik heb ook jullie telling gelezen en dan valt het nog mee!

Maar wat denken jullie? Voorlopig alleen de olieverversen?

Geen ervaring met additieven?

Ik heb 'm overigens nog niet binnen. En ...... eigenlijk is de auto voor mijn vrouw. Maar uiteraard ben ik er net zo blij mee. Eindelijk een leuke auto in huis!
Als we 'hebben zal ik wel wat fotootjes plaatsen bij SYR en even netjes kennismaken.

Groeten,
Marko
Groeten,
Marko
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

21 jan 2012, 18:13

Er zullen er genoeg zijn die het overleven. En daar hoor je niemand over natuurlijk.
Maar additieven, enige wat ik adviseer is nieuwe goede kwaliteit olie tot max vullen(beste dat tuutje van de ontluchting eraf trekken en daar vullen.)
En daarna vul ik 0,3-0,4 liter Lucas olie stabilisator erop. Zorgt voor een beter smeerfilm als die een aantal dagen staat, en plakt het wat beter. Plus helpt met geluiden.

Ik die dat standaard in elke revisie wat ik doe.
Is zo dik als stroop, maar werkt echt goed.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

21 jan 2012, 19:23

Ik heb als de motor koud is altijd het gevoel in de 2de versnelling dat de synchromessen hun werk niet meer goed doen. Ik moet hem er dan halvelings intrekken en ik voel dat de tandwielen er niet zo blij mee zijn. R50 uit '03 met 114.000km. Mijn zus heeft er altijd mee gereden en die schakelt alsof het een tractor is van '50.(keihard erin rammen dus.)
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

22 jan 2012, 01:54

Kan zijn dat je synchro erg veel te verduren heeft gehad en het niet meer zo leuk vind. Maar olie is ook erg belangrijk.

Weet even niet of je een Diesel hebt, of een benzine uitvoering. Aan je naam te zien, zou ik denken Diesel.

Synchro problemen zijn mij niet echt bekend met de diesel. Maar weet dat de benzine versie ontzettend gevoelig is voor olie.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

22 jan 2012, 09:49

Hij heeft een diesel van de eerste generatie, dat model dat nooit in Nederland is uitgebracht (gelijk de reden waarom jij er weinig van terugziet in je (NL) werkplaats?)
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

22 jan 2012, 12:07

Inderdaad een 90pk diesel van de eerste generatie. Ik ga nog even afwachten of het beter wordt nu ik ermee rij(schakel met liefde) en anders eventjes nieuwe olie erop. Valt dat zelf te doen?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

22 jan 2012, 12:43

@McLain; je vult dus de olie tot het maximum en dan nog 0,3 a 0,4L Lucad olie stabilisator.

Is het niet erg dat er dan teveel olie in de bak zit?

Terug naar “MINI-talk”