Versnellingsbak topic

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

09 jan 2010, 17:19

Thegreenery schreef:Normaal staan de aandrijfassen schuin naar beneden, wanneer de auto verlaagd is staan de assen horizontaal waardoor ze iets te lang zijn en de differentieel lagers zijdelinks meer druk te verduren krijgen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.

Groeten Erik
alv schreef:
nepnerd schreef:
De kosten om een bak te vervangen waren € 3250,- incl. :s maar dan heb je wel 2 jaar garantie.
misschien verstandig om Spenki te vragen (bij problemen). helaas had ik er zelf niet aangedacht en had ik BMW al de opdracht gegeven om de versnellingsbak en koppeling te vervangen.
dacht altijd dat het aan de rijstijl van de bestuurder lag, totdat je het zelf overkomt. mijn mini is wel verlaagd, getuned en had 114.500 op de teller.
Misschien een rare vraag, maar wat heeft het verlagen van de mini met het stuk gaan van de versnellingsbak te maken?
En kan dat veel kwaad? Ik heb mijn mini twee weken terug laten verlagen met eibach veren.
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

09 jan 2010, 17:42

Ik zie dat je een Cooper S hebt dus je hoeft je nergens druk over te maken!! Facelift en Cooper S hebben een andere versnellingsbak.

alv schreef:
Thegreenery schreef:Normaal staan de aandrijfassen schuin naar beneden, wanneer de auto verlaagd is staan de assen horizontaal waardoor ze iets te lang zijn en de differentieel lagers zijdelinks meer druk te verduren krijgen.
Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven.

Groeten Erik
alv schreef:
Misschien een rare vraag, maar wat heeft het verlagen van de mini met het stuk gaan van de versnellingsbak te maken?
En kan dat veel kwaad? Ik heb mijn mini twee weken terug laten verlagen met eibach veren.
Adriaan
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Berichten: 2787
Lid geworden op: 18 mei 2009, 14:50

09 jan 2010, 18:45

Mooi! Thnx!
Neliz
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Zaandam
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2011, 16:12

21 sep 2011, 11:48

Kick,

Al heel veel gelezen en handige tips gehad op dit forum, waarvoor dank. Toch even een kick van dit topic ivm de versnellingsbak problemen van mijn mini.

Onlangs (eind juli) mijn versnellingsbak laten vervangen. Dit deed pijn omdat ik me mini enige tijd kwijt was maar vooral pijn in de portomonee! Echter na drie weken was de nieuwe (gereviseerde) bak weer stuk!! Uiteraard onder garantie vervangen maar wel weer mijn auto kwijt voor ruim een week. (is gerepareerd door de leverancier van de versnellingsbak)

Nu rij ik ongeveer een 3 a 4 weken met deze "derde" bak rond en maak me weer zorgen. Als de auto koud is heb ik geen problemen maar als de motor enige tijd warm is begint er, zeker bij een laag toerental, een "scherp" geluid te klinken aan de linkerkant. Dit is hoorbaar als ik in de auto zit. Als ik de auto ontkoppel is het geluid weg, wat mij zegt dat het dus in de aandrijving moet zitten.

Auto schakelt en rijd verder uitstekend. Meerdere mensen bekend met dit geluid of moet ik me zorgen gaan maken dat ik straks weer een nieuwe bak (onder garantie mag ik toch hopen) moet laten plaatsen?? Of zou het toch iets anders kunnen zijn??

Alvast bedankt iedereen!
wimmie
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: venlo
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2011, 07:46

09 nov 2011, 08:12

Ik sta op het punt een MINI Cooper 04-2003 te kopen. De verkoper geeft aan de er een lichte ruis zit in de versnellingsbak.
Kan mij iemand adviseren, kopen of niet kopen? De auto rijd verder prima.

Wat kunnen bijv. extra kosten zijn waar ik tegenaan loop mocht de versnellingsbak niet goed zijn?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

09 nov 2011, 18:45

Mijn idee : absoluut niet kopen. (sorry) tenzij hij minimaal 2500 van de prijs afdoet en je het risico van stilvallen aandurft.


de kosten staan hierboven genoemd.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
audissimo
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Beesel
Berichten: 291
Lid geworden op: 12 mar 2011, 18:51

09 nov 2011, 19:43

Marcel Always Open schreef:Mijn idee : absoluut niet kopen. (sorry) tenzij hij minimaal 2500 van de prijs afdoet en je het risico van stilvallen aandurft.


de kosten staan hierboven genoemd.
Ben ik niet met je eens. Als de auto voor de rest gewoon perfect is en hij is niet te pittig aan de pruis zou ik het gewoon doen. Een beetje zoeken op het forum leert dat een revisie met koppeling echt geen 2500 euro hoeft te kosten...
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

09 nov 2011, 19:45

klopt , het lukt ook voor 1700 euro , maar hoeveel kost alle ellende? Het blijft een afweging.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

09 nov 2011, 22:52

Koppeling kost meen ik rond de 300 euro bij de dealer (plaat, drukgroep en lager) en de kosten vallen bij Spenki ook best wel mee meen ik. Ik dacht ooit iets van 700 euro te hebben gelezen of roep ik nu iets heel raars?

Anyway, als je er met de verkoper uit kan komen, lijkt het mij wel de moeite waard.
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

09 nov 2011, 22:54

Marcel Always Open schreef:klopt , het lukt ook voor 1700 euro , maar hoeveel kost alle ellende? Het blijft een afweging.
Ik begrijp Marcel hierin. Je zal altijd zien dat die bak precies in de soep loopt als het je niet uitkomt (lees vakantie of vlucht halen op Schiphol etc etc).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sven
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 13795
Lid geworden op: 05 mar 2008, 17:22

10 nov 2011, 01:06

Open kaart spelen; zeggen dat de versnellingsbak warschijnlijk binnenkort toch in de soep zal lopen en dat zeker veel geld gaat kosten. Laat hem maar bij BMW vragen wat het kost....
Als je het over de prijs eens kan worden, meteen de bak laten maken, heb je er geen omkijken meer na de komende tijd ;)

Anders niet kopen :wink:
spenki
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 1733
Lid geworden op: 12 mar 2007, 22:31

11 nov 2011, 23:54

Hoi:

Je kunt hem wel kopen, maar direkt/zsm laten repareren/reviseren.
Kost bij mij €1150,- ex btw incl nw koppelingsset.

Gr Roy
Jarune
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Heemskerk
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 aug 2011, 20:59

12 nov 2011, 09:06

Als je zelf een beetje handig bent (en een brug tot je beschikking hebt), vallen de eventuele extra kosten wel mee.
Voor €650 euro heb je een gereviseerde versnellingsbak. En reken er dan nog zo'n €200 bij voor een koppelingsset.
Mclain
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 74
Lid geworden op: 12 jul 2011, 16:14

12 nov 2011, 17:20

Als je een beetje goed zoekt heb je de bak gereviseerd en koppeling vervangen inclusief in en uitbouw voor een 900 euro.


Dus als je er flink wat vanaf krijgt is het zeker de moeite waard.
if it doesn't break, your not driving it hard enough.
vanderstroom
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: costa blanca spain
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 nov 2011, 20:06

23 nov 2011, 20:25

Mijn ervaring is dat meestal het lager van pignon / kroonwiel stuk gaat, omdat dit evenals prise as lager open is en er slijpsel door loopt.

Getrags gaan ook wel eens kapot. [ diff lagers en ook pignon / kroonwiel ]

Ook wel eens het prise as lager, dit is moeilijker te maken als bij de midland omdat je er vaak een reparatie "kraag" op moet persen en weer afdraaien op de draaibank. [ in redelijk verre staat van kapot rijden ]

Regelmatig nieuwe olie voorkomt dus veel [ redline mtl of castrol ]

foto is van een midland, zal morgen die getrag ook even posten, staat ook een kapotte op de werkbank.

Afbeelding

Terug naar “MINI-talk”