Versnellingsbak topic

Van alles over de 1ste generatie MINI.
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

Versnellingsbak topic

25 okt 2007, 18:14

welk type cooper heeft nou precies veel last van die versnellingsbak problemen?
in hoeverre kan je zoiets aan zien komen en wat zou je er eventueel tegen kunnen doen?
deze vragen omdat ik de laatste tijd veel hoor over kapotte versnellingsbakken en me daarom zorgen maakt over mijn eigen coopertje en ik denk dat meer mensen dit denken en het fijne er van willen weten
is het nou niet mogelijk om die coopers gewoon te voorzien van een nieuw type want ik ken zo al 5mensen opnoemen die zijn overgestapt of niet tevreden zijn of teleurgesteld in onze coopertjes en dat is toch zonde!!
vervalt dit probleem nou bij cooper Sen of hebben mini's over het algemeen last van haperende onderdelen?
en vanaf welk bouwjaar zijn ze dan wel betrouwbaar?
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:19

BMW zegt: life time olie, houd in: olie kan er zijn leven lang in blijven. Ik zou dit bij iedere grote beurt doen samen met de wissel van de motorolie. Het probleem zit hem in het lager van de 5de versnelling en de lagers van het differentieel.
Differentieel lager gaat veel eerder kapot wanneer men de auto gaat verlagen!!
Mijn advies: Auto niet chippen en niet verlagen en eventueel als voorzorg het lager van de 5de versnelling vervangen.
Wanneer deze nog niet kapot is is dit een makkelijk klusje.
-Linker wiel araf.
-Linker wielkuip er uit.
-Kleine dekseltje demonteren.
-Moer van het achterste tandwiel los halen.
-Schakelvork demonteren (pennetje er uit slaan)
-Tandwiel eraf en daarin zit het lager.

Coopers met een Midland bak hebben last van dit probleem. Wanneer je ook maar iets hoort uit de buurt van de bak, het dekseltje eraf en ff het lager van de 5de versnelling controleren.
Versnellingsbak komt van een Citroen Saxo en Rover 100 en is dus niet berekend op de 1600 MINI motor.

Succes met je versnellingsbak!
Erik
maus105 schreef:welk type cooper heeft nou precies veel last van die versnellingsbak problemen?
in hoeverre kan je zoiets aan zien komen en wat zou je er eventueel tegen kunnen doen?
deze vragen omdat ik de laatste tijd veel hoor over kapotte versnellingsbakken en me daarom zorgen maakt over mijn eigen coopertje en ik denk dat meer mensen dit denken en het fijne er van willen weten
is het nou niet mogelijk om die coopers gewoon te voorzien van een nieuw type want ik ken zo al 5mensen opnoemen die zijn overgestapt of niet tevreden zijn of teleurgesteld in onze coopertjes en dat is toch zonde!!
vervalt dit probleem nou bij cooper Sen of hebben mini's over het algemeen last van haperende onderdelen?
en vanaf welk bouwjaar zijn ze dan wel betrouwbaar?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:25

Thegreenery schreef:Coopers met een Midland bak hebben last van dit probleem.
Versnellingsbak komt van een Citroen Saxo en Rover 100 en is dus niet berekend op de 1600 MINI motor.
Dit is zoooo triest! :evil:
Dat ze gewoon bij de toeleveranciers zijn gaan kijken wat er onder de plaatdelen van Mini past,
tegen zo laag mogelijke kosten,
ongeacht de kwaliteit, schijnbaar.

:cry: :cry: :cry:
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

25 okt 2007, 19:32

mmh..?me auto is verlaagd en denk eraan om hem te chippen :s :mrgreen:
maar er moet toch wat aan veranderen dit kost mini echt klanten mijn inziens??zijn deze versnellingsbakken nog bouwjaar gerelateerd?maar zoals jij het zegt moet je dus je 5de versnelling besparen?maar wat heeft dit dan met verlagen te maken
tnx voor je antwoord in ieder geval
Laatst gewijzigd door maus105 op 25 okt 2007, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:32

Jenkins schreef:
Thegreenery schreef:Coopers met een Midland bak hebben last van dit probleem.
Versnellingsbak komt van een Citroen Saxo en Rover 100 en is dus niet berekend op de 1600 MINI motor.
Dit is zoooo triest! :evil:
Dat ze gewoon bij de toeleveranciers zijn gaan kijken wat er onder de plaatdelen van Mini past,
tegen zo laag mogelijke kosten,
ongeacht de kwaliteit, schijnbaar.

:cry: :cry: :cry:
Het probleem bij BMW was dat ze nog helemaal geen ervaring hadden met voorwiel aangedreven auto's. Dus dan is het makkelijker om spullen te gebruiken die door andere fabrikanten uitvoerig zijn uitgetest. Dit scheelt enorm veel ontwikkelingskosten!! Dit geld ook voor de motor, deze komt van de Chrysler NEON. Hierbij pakte het wel goed uit en blijkt beren sterk te zijn. Vandaar dat ze dus zijn overgestapt op de Getrag versnellingsbak.
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:35

Thegreenery schreef:Het probleem bij BMW was dat ze nog helemaal geen ervaring hadden met voorwiel aangedreven auto's. Dus dan is het makkelijker om spullen te gebruiken die door andere fabrikanten uitvoerig zijn uitgetest. Dit scheelt enorm veel ontwikkelingskosten!! Dit geld ook voor de motor, deze komt van de Chrysler NEON. Hierbij pakte het wel goed uit en blijkt beren sterk te zijn. Vandaar dat ze dus zijn overgestapt op de Getrag versnellingsbak.
Duidelijk en vanuit het oogpunt van BMW een begrijpelijke keuze.
Maar dat ze bij gebleken defecten aan de Midland geen Getrag bak terug geven is onacceptabel.


(Geh Trag vind ik trouwens een beetje 'n ongelukkig gekozen naam voor een versnellingsbakkenboer.

:lol: :lol: :lol: )
Laatst gewijzigd door Jenkins op 25 okt 2007, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

25 okt 2007, 19:36

maus105 schreef:mmh..?me auto is verlaagd en denk eraan om hem te chippen :s :mrgreen:
maar er moet toch wat aan veranderen dit kost mini echt klanten mijn inziens??zijn deze versnellingsbakken nog bouwjaar gerelateerd?
Dat het klanten kost lijkt mij ook.
Vanaf de 1ste facelift is meen ik de getrag (goede) versnellingsbak gebruikt.
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:39

Jenkins schreef:
Thegreenery schreef:Het probleem bij BMW was dat ze nog helemaal geen ervaring hadden met voorwiel aangedreven auto's. Dus dan is het makkelijker om spullen te gebruiken die door andere fabrikanten uitvoerig zijn uitgetest. Dit scheelt enorm veel ontwikkelingskosten!! Dit geld ook voor de motor, deze komt van de Chrysler NEON. Hierbij pakte het wel goed uit en blijkt beren sterk te zijn. Vandaar dat ze dus zijn overgestapt op de Getrag versnellingsbak.
Duidelijk en vanuit het oogpunt van BMW een begrijpelijke keuze.
Maar dat ze bij gebleken defecten aan de Midland geen Getrag bak terug geven is onacceptabel.
De midland versnellingbak is totaal anders. Hierbij moeten de aandrijfassen, vliegwiel, schakelkabels enz, enz vervangen worden. Is voor BMW niet rendabel denk ik.
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

25 okt 2007, 19:39

Afbeelding

Afbeelding
bj:oktober2002 iemand een idee welke dat is facelift?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

Re: versnellingsbak topic

25 okt 2007, 19:40

Thegreenery schreef:
Jenkins schreef:
Thegreenery schreef:Het probleem bij BMW was dat ze nog helemaal geen ervaring hadden met voorwiel aangedreven auto's. Dus dan is het makkelijker om spullen te gebruiken die door andere fabrikanten uitvoerig zijn uitgetest. Dit scheelt enorm veel ontwikkelingskosten!! Dit geld ook voor de motor, deze komt van de Chrysler NEON. Hierbij pakte het wel goed uit en blijkt beren sterk te zijn. Vandaar dat ze dus zijn overgestapt op de Getrag versnellingsbak.
Duidelijk en vanuit het oogpunt van BMW een begrijpelijke keuze.
Maar dat ze bij gebleken defecten aan de Midland geen Getrag bak terug geven is onacceptabel.
De midland versnellingbak is totaal anders. Hierbij moeten de aandrijfassen, vliegwiel, schakelkabels enz, enz vervangen worden. Is voor BMW niet rendabel denk ik.
Ha zo.
Tja, dan blijft het dus oppassen met pre-facelift Mini's...

:?
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

25 okt 2007, 19:41

maus105 schreef:bj:oktober2002 iemand een idee welke dat is facelift?
Dit is een pre-facelift.

:|
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

25 okt 2007, 19:44

right daar gevoelig voor dus :?
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

25 okt 2007, 19:46

maus105 schreef:bj:oktober2002 iemand een idee welke dat is facelift?
Is makkelijk te zien: Heb je een stalen dekseltje aan de linker zijde op de versnellingsbak heb je een Midland versnellingsbak (slechte).
Zie: http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=23&fg=05

bovenste is Midland, onderste is Getrag

Oja, heb je automaat of Cooper S hoef je je geen zorgen te maken!!

Vette kleur MINI!!
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

25 okt 2007, 19:59

volgens mij heb ik de onderste aan de linkerkant zie ik een paar zwarte snaren zitten niet echt een dekseltje
wacht bedoel je de rechterzijde?want daar zit inderdaad een dekseltje
tnx :wink:
Thegreenery
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Eindhoven
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 sep 2007, 13:06

25 okt 2007, 20:04

maus105 schreef:volgens mij heb ik de onderste aan de linkerkant zie ik een paar zwarte snaren zitten niet echt een dekseltje
Als je zwarte snaren ziet zit je aan de rechterkant van de auto.
Wanneer je in de auto achter het stuur zit is het aan de linker hand te doen. Net achter het voorwiel.

Groeten Erik

Terug naar “MINI-talk”