R53 of R56 ?

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
SV3RR3
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Diemen
Berichten: 112
Lid geworden op: 23 jul 2015, 07:26

R53 of R56 ?

26 dec 2015, 12:29

Hallo allen,

ik ben opzoek naar een nieuwe mini, maar zit nog met wat vragen..

De R53 heeft een charger, de R56 een turbo (ja toch? :roll: ).. wat is jullie mening omtrent kracht en sterkte van de motor/welke zouden jullie aanraden..ik zoek ze beide zo rond de 100.000 km.

Is een JCW aan te raden of is tuning daarna ook een goede optie? (weet nog niet precies wat een JCW pakket inhoud kwa motor)

Automaat of schakel… hoe zijn de automaten van Mini? Heb er zelf nog niet veel slechts over gelezen, daar komt bij dat ik wel een paar daagjes per jaar het circuit op wil.. maar ook 100 km per dag woon/werk verkeer heb (en vind een automaat dan fijner, maar geen must).

En zijn er in de R56 serie nog dingen waar ik extra aandacht aan moet geven voor een aankoop?

Het geen wat mij tegenvalt van een R56 zijn de zilver kleurige bedienings knoppen in het dashboard en op het stuur.. kwestie van smaak, ik zal daar toch wel wat aan kunnen doen.

groet
Sverre
R53 DS JCW - +/- 215PK - Stage3 - GRS IC - JCW pre-cat/de-cat & mid delete - Sachs koppeling - ProSport tellers - Gromm Bluetooth - Cobra EVO1 -R56Brakes/UltimaxSport&Yellowstuff -
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: R53 of R56 ?

26 dec 2015, 12:41

Als ik het zo lees lijkt me een R56 van na de facelift (2011) de beste optie, dan heb je nml gewoon zwarte knoppen. Ook heb je hierbij net wat meer comfort voor woon-werk verkeer, maar nog genoeg plezier voor op het circuit.

Een S of JCW hangt natuurlijk erg van het budget af. Ik zou zelf een R56 nooit gaan tunen m.b.t. De betrouwbaarheid, maar er zijn ongetwijfeld ook mensen die hier anders over denken.
We
WenMini

Re: R53 of R56 ?

03 feb 2017, 17:09

Hi!

Hebben jullie nog meer tips waar op te letten voor aankoop van een Cooper S (R53 of R56)
Las ook ergens dat er in de R56 een Peugeot motor zit? :?
Supercharger vs turbo? Wat zijn jullie ervaringen/ aankooptips etc.?

Ik ben mij ook aan het orienteren maar weet nog niet waar ik goed aan doe. Heb nu nog een R50 pre facelift 2004 en de auto rijdt perfect, maar wilde eigenlijk van begin af aan een Cooper S, grotendeels vanwege meer vermogen, maar uiteraard ook vanwege de looks. Dus het blijft maar zeuren in mijn achterhoofd...

Ben benieuwd naar jullie tips/adviezen hierin.

Groetjes, Wendy
Fer80
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 apr 2016, 22:37

Re: R53 of R56 ?

04 feb 2017, 10:53

Ik heb een R53. Fantastisch geluid, maar is in principe ook maar de motor uit de Chrysler Neon.

Ik zou zeker overwegen mijn auto niet v een particulier te kopen, maar van een professional. Daarmee zou je nl kunnen onderhandelen over een garantie op de motor voor x km, vooral wat betreft het olieverbruik.

Begrijp mij niet verkeerd, de R53 is een fantastische auto, maar mijn ervaringen met de aankoop waren destijds minder (van forumlid gekocht met aankoopkeuring, motor moest desondanks binnen 2k km gereviseerd worden, remleidingen waren doorgeroest en overgeschilderd ter camouflage etc.).


Verstuurd vanaf mijn D5503 met Tapatalk
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

R53 of R56 ?

04 feb 2017, 12:03

Ik ben ook met een R50 begonnen, omdat een R53 10 jaar geleden boven budget was.
Afbeelding
Na 7 jaar toch een R53 kunnen kopen, dit had ik echt eerder moeten doen.
Afbeelding
De R53 is net als de R50 een echte kart, geen ander nieuw model Mini haalt het bij de R53.
Sinds een half jaar heb ik een R61 Paceman JCW.
Afbeelding
Echt een monster met 218 pk standaard, rijdt echt superfijn maar haalt het bij lange na niet bij een R53 qua beleving enz.
Mijn R53 heb ik aan mijn broertje gegeven, maar omdat ik compressorgejank en het kartgevoel erg mis, heb ik twee maanden geleden een R52S ernaast gekocht.
Afbeelding
Wendy@ ik zou zeggen probeer een testrit te maken in een R53 of R56s. Merk je meteen het verschil qua beleving, supercharger vs turbo enz enz.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R53 of R56 ?

04 feb 2017, 16:03

Ik vind het gejank van de compressor van mijn R53 GP geweldig qua beleving maar anderen vinden het vast niks. Overigens als je niet hoog in de toeren rijdt dan hoor je hem op de achtergrond maar als je door gaat trappen dan jankt ie als een tierelier. :))
Qua olieverbruik heb ik mazzel blijkbaar, auto gekocht met 112000km op de teller en nu op zo'n 175000km en maar een paar keer een half litertje bijgevuld.
Rechter motorsteun ging lekken zoals bij bijna alle Cooper S'en, deze gelijk vervangen door eentje van Vibra Technics.
Veel interieurdelen zijn nogal plastiekerig en durven wel wat geluid maken door vibraties, zoals oa de downtubes voor de versnellingspook. Heb ik voor het grootste deel opgelost door onderaan waar ze in de middenconsole zitten daar wat rubber tussen te doen.
Het sturen in de auto is, mede door het mechanische sper wat de GP heeft, geweldig.
In de R56 heb ik nooit gereden, hebben wel een F serie wat een super auto is maar is geen kart zoals de R53.
We
WenMini

Re: R53 of R56 ?

04 feb 2017, 19:34

@fer, wat ontzettend balen dat je zoveel pech hebt gehad met de aanschaf van je R53. Welke idioot gaat nou remleidingen overschilderen om eea te verdoezelen?! Dan ben je echt niet goed wijs.

@nepnerd, jammer dat je die r53 aan je broertje hebt gegeven. Had ook mooi op mijn oprit gestaan . Gave bak zeg! Maar je nieuwe Paceman JCW is ook een echte blikvanger.
Ja, ik ga mij eens oriënteren welke het beste bij mij past. Zo'n zoektocht is al een hele voorpret. Vind ik dan .

@niek, leuk dat je zo enthousiast bent over je R53. Het wordt eens tijd dat ik eens een rondje ga rijden in zo'n S'je.

Heb al aardig wat pagina's leesvoer hier doorgelezen over de Cooper S. Meesten zijn allemaal lyrisch, dus nu nog zoeken naar pijnpunten compressor/turbo. Waar op te letten bij aankoop etc. Vind het alleen met Tapatalk wat lastig zoeken. Maar misschien doe ik iets fout. Heb de app net pas.

Groetjes, Wendy


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: R53 of R56 ?

04 feb 2017, 20:54

Wendy,

Check hier https://www.facebook.com/groups/newmini ... 875838092/
Roy Spenkelink heeft een supercharger geplaatst in een One.
Misschien contact met Roy opnemen wat het gaat kosten.
Roy is één van de huismonteurs van de NewMiniClub en is ook sponsor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
We
WenMini

Re: R53 of R56 ?

04 feb 2017, 21:02

Top, dank voor de tip. Ga ik doen want ben wel benieuwd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “Kletshoek”