Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

Van alles en niet over de MINI (géén verkoop-topic).
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

11 apr 2020, 20:49

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een Mini cooper. Vandaag gereden in een R56 uit 2011 en beviel goed. Aangezien het bedrag dat ik voor m’n oude auto kon krijgen iets lager uitviel probeer ik deze eerst zelf te verkopen.

Nu zei de garage dat ik mazzel heb met deze Mini, want hier zit toevallig al de N16 motor in. Weet iemand hoe dat zit met de motoren?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

11 apr 2020, 20:57

Heeft met de facelift te maken. De motoren van voor de facelift kennen veel problemen met olie verbruik dagt ik. Bezitters van een R56 kunnen je er vast meer van vertellen! Ik rij zelf een R50.
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

11 apr 2020, 22:01

Thanks
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

12 apr 2020, 17:02

Olaf,

de 2de generatie benzine motoren zijn allemaal PSA motoren en bij het Pre-facelift model (2006-2010) had je het N12 blok (COOPER) en het N14 blok (COOPE S). Vooral met het N14 blok zijn veel problemen geweest met de ketting (distributie) en hoog olieverbruik.

Het facelift model (2010-2014) heeft N16 blok (COOPER) en N18 blok (COOPER S) en dat zijn verbeterde PSA blokken en hebben geen/minder last van de ketting problemen en hoog olieverbruik. IK heb een R56 Cooper (N12 blok) en een R55 Cooper Clubman (N16 blok) en het N12 blok verbruikt iets meer olie maar nog steeds niet schrikbarend maar heeft daar in tegen ook aardig wat kilometers gedraaid.

Ben met beide Cooper blokken tevreden maar met een N16 blok een prima keuze.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

13 apr 2020, 18:29

Dank je wel Milco

Kan het zijn dat er in het 2e deel van 2011 een verbeterde N16 is gekomen?
Dit werd mij zaterdag bij de proefrit verteld namelijk.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

13 apr 2020, 20:44

Olaf,

een N16 is een N16 blok en hoort bij bij de Facelift model 2de generatie. Je hebt wel diverse type een ONE, ONE 55kW, ONE ECO, ONE ECO 55kW en de COOPER. Volgens mij doelen ze dan op de ECO modellen van de ONE ook wel de ONE MINIMALIST genoemd. Zo heb je een 1.4L ONE (75pk) en een 1.6L ONE met 95pk, een 1.6L ONE met 98pk en een ONE MINIMALIST 1.6L met 75pk. Ik zou persoonlijk voor een COOPER N16 blok gaan met 122pk, geeft toch net wat meer rijplezier/beleving tov een MINI ONE. Van de COOPER weet ik niet beter dat er maar één N16 blok is geweest met 122pk/90kW. In het prefaclift model had de COOPER N12 blok 120pk/88kW.

COOPER SU31 N16 03-2010
ONE SR31 N16 03-2010
ONE 55kW SR11 N16 03-2010
ONE ECO SR51 N16 03-2010
ONE ECO 55kW SR81 N16 03-2010

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

14 apr 2020, 21:05

Milco,

Dit was een Cooper met 122pk. Kan het daarom zijn dat de garage zoveel vraagt voor deze auto.
Gaan het wel zien. Bedankt
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

14 apr 2020, 22:52

Olaf,

een standaard Cooper is niets bijzonders daarmee bedoel ik dat het afhangt hoe de MINI is onderhouden, staat van de MINI, kilometer stand en de eventuele originele extra's/opties bepaald een 2de hands prijs. Een COOPER S/JCW zijn in de 2de hands markt uit hetzelfde jaar echt duurder.

Heb je een link of wat meer gegevens van de MINI waar je interesse in hebt? Hoeveel vraagt hij dan voor een COOPER uit 2011? Om je een indicatie te geven zul je ons wat meer info moeten geven.
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

15 apr 2020, 08:59

Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

16 apr 2020, 20:53

Olaf,

wat Ben van Leeuwen al zegt is dit niet het Facelift model, je ziet dat aan het exterieur (gril, bumpers, verlichting) en interieur (middenconsole bediening grijs tov Facelift waarbij dit allemaal zwart is.

Ik wist niet dat er Pre-facelift MINI's gebouwd zijn met de N16 motor, het kan dus best zo zijn, ik vraag dat eens na bij iemand die in Borne werkt bij de MINI fabriek. Als dat het geval is wat Ben van Leeuwen aangeeft dan heb je in die MINI het 122pk/90kW motor N16 blok ipv het 120pk/88kW N12 blok.

Voor wat betreft de MINI, ziet er prima uit, Nederlandse auto en mooie verschijning. Ik heb het kenteken niet anders zou je het op de RDW site kunnen nakijken.
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

17 apr 2020, 18:23

Hallo Schroefje,

We konden het niet eens worden over de prijs dus ga ik verder kijken. Nog tips voor een Mini die is ingevoerd?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

17 apr 2020, 21:02

Een ingevoerde MINI hoeft geen probleem te zijn maar wat dan wel belangrijk is of er onderhoudshistorie bekend is.
Vaak zijn bijvoorbeeld ingevoerde MINI's uit Duitsland completer en met meer opties al was die bij Ben van Leeuwen best redelijk
compleet in de opties.

Ben je bekend met www.gaspedaal.nl Dit is een website van alle merken en die brengt alles at aangeboden wordt samen.
Je kunt daar prima zoeken op een MINI die je wilt, door ook nog eens gebruik te maken van "Uitgebreid zoeken" kun je nagenoeg alles aangeven waar je MINI aan moet voldoen. Een fijne site zodat je op 1 plek alles kan benaderen.

Wat ik begrijp zoek je een R56, liefst Facelift model (vanaf eind 2010), niet te hoge kilometer stand. Ze zijn er wel, heb laatst met een ander NewMINIclub lopen zoeken en uiteindelijk een mooie R56 BRG Cooper facelift gevonden.

Succes met de zoektocht, genoeg moois te vinden in MINI land. Hieronder nog wat vergelijkbare als waar je naar gekeken hebt. Ik weet niet of je een voorkeur voor een kleur hebt en wat je budget is, maar check gaspedaal site, genoeg moois te vinden.

N12 Pre-Facelift
https://www.autowereld.nl/mini/mini-coo ... /foto.html

N16 Facelift
https://www.autowereld.nl/mini/mini-coo ... tails.html

https://www.autowereld.nl/mini/mini-coo ... tails.html

https://www.autowereld.nl/mini/mini-coo ... tails.html
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

19 apr 2020, 08:06

Hoe denk jij over een import Mini?
In de voorstellen die je geeft zitten 2 import mini’s.
Ik kwam deze tegen:
https://www.autotrack.nl/a/mini-cooper- ... 2-45520233
https://www.autotrack.nl/a/mini-cooper- ... 2-49483606 Ik weet niet of deze import is.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

19 apr 2020, 11:34

Met IMPORT auto s moet je altijd opletten !
Als er geen uitgebreide documentatie bij zit NIET doen .vaak zijn het schade auto s carrosserie of motorschade die dan hersteld is of de KM standen kloppen niet. Heb vroeger zelf transporten gedaan uit Duitsland snelle auto s invoeren en voor ze naar de rdw keuring gaan min. 50.000 km terug zetten .en ja dit gaat ook met digitale tellers.
Uit bv Amerika kun je een Carfax opvragen daar wordt bij iedere doorverkoop de km stand op het kentekenbewijs bijgeschreven.maar binnen Europa ben je afhankelijk vd papieren die er bij zitten en daar wordt ook mee gerommeld zelfs door dealers die de auto s doorverkopen aan handelaren.
Opdrachtgever van mij verkocht z’n mini aan BREEMAN in Rotterdam auto was de laatste jaren bij profile in onderhoud geweest,auto kwam twee maanden later op gaspedaal te koop Bij een handelaar met een volledig afgestempeld onderhouds boekje DEALER ONDERHOUDEN. :shock:
Ook bestaat de kans dat een auto als huisraad is geïmporteerd om de bpm te ontwijken dit blijft altijd geregistreerd als je dan zelf de hoofdprijs hebt betaald omdat je dit niet wist en je ruilt hem in krijg je de helft minder er voor terug.
En een import is altijd moeilijker te verkopen.
Gewoon een goede NL auto kopen en niet overhaast te werk gaan ,anders nog ff doorsparen scheelt een hoop ellende.

Succes met de zoektocht / aankoop .
Gebruikersavatar
Olaf79
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Alphen aan den rijn
Berichten: 38
Lid geworden op: 06 apr 2020, 20:47

Re: Welke motoren hebben er allemaal in Mini gezeten?

19 apr 2020, 13:44

Goed punt Peter. Bedankt

Terug naar “Kletshoek”