Le Mans 2012

Heb je met je MINI een mooie vakantietrip gemaakt of heb je ideeën om met je Mini op vakantie te gaan. Plaats dan hier je verslagen/voorstellen.
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Le Mans 2012

28 jun 2012, 15:28

Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk het beloofde verslag van Le Mans 2012!

In het weekend van 16 en 17 juni was weer de jaarlijks terugkerende race de 24 uur van Le mans. Ik ben daar heen geweest en heb van sommige gehoord dat ze het leuk zouden vinden als ik daar een verhaaltje over schrijf. Geen probleem :wink: , maar wel moet ik er bij zeggen dat de rit niet met een MINI was. Twee redenen hiervoor: We hebben inmiddels een MINI gekocht, maar deze is nog niet afgeleverd en het tweede punt is dat we een fiets moesten meenemen… Vandaar dat we met onze familie auto zijn gegaan, waar een fiets achterin past, een Renault Espace :

Afbeelding

We zijn op de vrijdag voor het weekend naar Frankrijk vertrokken zodat we zaterdag op tijd op het circuit konden zijn en ook het voorprogramma konden zien. In dit voorprogramma reden onder andere classic Le Mans auto’s en een cup met Lotussen en Aston Martins.

Afbeelding

Er was in deze klasse een behoorlijke opkomst en er werd ook serieus hard gereden met sommige klassieke auto’s. 2 daarvan waren ook gecrashed op het deel tussen de twee bochten op het rechte stuk. Helaas was daar niet veel meer van over en dat doet toch pijn aan je autoliefhebbers hart.

Afbeelding

Daarna kwam de Aston Martin cup, maar hier werd vooral voor de lol gereden. De verschillen waren namelijk erg groot van DBR9 tot straatlegale auto’s. Desalniettemin leuk om te zien en te horen :mrgreen: .

Daarna was er nog een paar uurtjes tijd voor de echte race begon. Aangezien er nu niet zo veel op het circuit gebeurde maar even terug gelopen naar de parkeerplaats om daar eens even rond te snuffelen. Dit is eigenlijk al een attractie van zichzelf, want sommige mensen nemen echt de meest geweldige auto’s mee. Bijvoorbeeld een Ferrari F40 of een GT40, al vermoedde wij dat deze laatste een replica was.

Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast wordt er ook veel gekampeerd op Le Mans. In hotels slapen in echte bedden is natuurlijk voor watjes. (Wij zelf dus ook :oops: ) De echte die hards slapen in hun tentje. Zo ook deze Speedster rijder die samen met een o.a. een Porsche 911 en Audi R8 op pad was.

Afbeelding

Naast de exclusieve auto's zijn er natuurlijk ook mensen die net als ons met een normale auto komen. Ook stonden er een aantal MINI's waaronder deze twee exemplaren.

Afbeelding

Afbeelding

Dan was het moment eindelijk daar de hoofdrace gaat beginnen. Veel mensen spoedde zich naar startfinish om de auto’s te zien starten. Dit gaat helaas niet meer zoals vroeger waarbij naar de auto’s toe moest worden gerend, maar gewoon achter de safetycar met een rollende start. Grappig was trouwens ook dat de safetycar bij de start een Audi A1 Quattro was. Audi sponsorde het evenement weer behoorlijk zoals gewoonlijk, dus alle officiele auto’s waren van Audi. Zo ook de S6 medical car en R8 en RS5 safetycars. Ook geen straf om die langs te horen komen al klinken deze opeens heel beschaafd vergeleken met de raceauto’s :)

Afbeelding


Afbeelding

Een van de leukste dingen aan Le Mans is dat de race wel eventjes (understatement :P) duurt, dus er is meer dan genoeg tijd om tijdens de race nog naar andere plekken te lopen om daar te gaan kijken. Ook zit er aan de binnenkant van het circuit een soort dorp waar de grote fabrikanten standjes hebben opgezet. Zo ook Nissan waar een demo deltawing stond. Door zijn aparte uiterlijk een van mijn favorieten auto’s. Helaas uit de race gereden door een van de Toyota’s maar het blijft een aparte auto om te zien.

Afbeelding

Daarna zijn we naar de bochten bij de Dunlop brug gelopen. De namen van de bochten weet ik niet allemaal, dus die moet ik jullie verschuldigd blijven. Hier kon je door een hek heen klimmen waardoor je dichter bij het circuit foto’s kon maken. Dit leverde erg mooie beelden op naar mijn mening.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog een loopje door de paddock gedaan en het is grappig om gezien te hebben, maar veel in afgeschermd, dus je ziet er niet zo veel van. Wel zie je natuurlijk de motorhomes die de verschillende fabrikanten voor dit evenement uit de grond hebben gestampt. Zal denk ik best wat opzet en afbreek tijd inzitten…

Afbeelding

Erg fijn was het dat we na het vele lopen konden uitrusten in de ‘tent’ van een bedrijf waar een studievriend van mijn vader werkt. Hier kon je tussen de middag en s’avonds ook eten, dus dat was echt ideaal geregeld. Slapen was ook makkelijk, want we konden ook bij hem slapen in een dorpje ongeveer een uurtje van het circuit afgelegen. Daar hebben we dus rustig kunnen slapen zonder last te hebben van de race. Overdag is het namelijk heel leuk, maar even bijslapen is toch ook wel lekker na een dag veel lopen. De volgende ochtend waren we al weer vroeg op het circuit om te kijken hoe het er voor stond. Ook nu weer even door de paddock gelopen en daar staan soms de uitgevallen auto’s. Nu stonden daar een aantal Porsches de Deltawing en de Ferrari die betrokken was bij de zware crash met een Toyota de avond ervoor. Toch jammer dat zo’n bijzondere auto al vroeg uitvalt. Was erg benieuwd of hij anders de gehele race had kunnen uitrijden.

Afbeelding

Tot slot nog een poging gewaagd om op de televisietoren te komen. Eigenlijk heb je daar speciale kaarten voor nodig, maar er stond niemand te controleren, dus snel naar binnen geglipt zodat we een erg mooi uitzicht over het circuit hadden. De toren zit in de laatste bocht bij startfinish, hierdoor kan je door de pitstraat heenkijken en dit zorgt natuurlijk voor een prachtig uitzicht als er auto’s binnenkomen met schade of een reguliere pitstop.


Afbeelding

Afbeelding
Ook hier wordt het grote verschil tussen de LMP auto’s en de GT auto’s nog een zichtbaar. De acceleratie van deze auto’s is zo veel beter dat zelfs vlak na een bocht makkelijk kan worden ingehaald.


Afbeelding
De toren is rond, dus als je naar de andere kant toe loopt is er een mooi uitzicht over de laatste chicanes voor start/finish.

Afbeelding

Rond 1 uur op zondag zijn we weer richting huis gegaan. Dit is aan de ene kant jammer, want je ziet hierdoor de finish niet, maar het scheelt wel een hoop reistijd. Net na de finish is het namelijk enorm druk en duurt het soms wel een paar uur om het circuit af te komen. Aangezien het voor ons ook nog 8,5 uur rijden is en we al redelijk moe waren van het weekend leek het ons toch handiger om op tijd weg te gaan. Dit bleek een verstandige keus, want we zijn zonder oponthoud van het circuit afgekomen. Wel hebben we later een tijdje in de file gestaan bij Parijs door een ongeluk, maar daar valt niks aan te doen.

Wij kijken terug op een erg geslaagd weekend en voor diegene die van autosport houden en de race nog nooit hebben bezocht is het zeker een aanrader! Hopelijk hebben jullie het, ondanks dat het niet over MINI’s gaat, toch een leuk verslag gevonden.

Groetjes Ward

P.s. Ik heb geprobeerd om grotere foto's te plaatsen, maar dat lukte helaas niet.
Gebruikersavatar
werner
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Katwijk
Berichten: 2092
Lid geworden op: 18 okt 2005, 21:07

28 jun 2012, 15:45

Leuk verslag :wink:
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

28 jun 2012, 16:35

Nice! Brings back memories.
gauw de foto boeken eens opzoeken :D
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

28 jun 2012, 17:20

Heel leuk verslag, moet ook eens keer naar Le Mans toe!
JosCountrymanCooper
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Berichten: 969
Lid geworden op: 06 feb 2011, 19:55

28 jun 2012, 17:30

Leuk verslag, leuk weekend geweest. :wink:
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

29 jun 2012, 21:56

Heel gaaf! 8) 8) Moet ik volgend jaar toch ook maar eens heen gaan!

Mooi verslag en gave pics! :icon_top:
Afbeelding
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

29 jun 2012, 23:26

Bedankt voor de leuke reacties! :D Het was inderdaad erg leuk om nog even vanaf de toren een deel van de race te aanschouwen.

Veel is afgeschermd, maar soms helpt het om gewoon door te lopen totdat je terug wordt gestuurd. Zo ben ik enkele jaren geleden, toen we het voorrecht hadden om in te pits te mogen lopen voordat de race begon, ook de pitbox bij van Merkensteijn binnen gelopen. De meeste hadden allemaal hekjes, maar deze stonden bij dit team niet waardoor ik een mooie foto heb van mijzelf naast de raceauto :mrgreen:

Echt ook zonder speciale dingen een leuk evenement om mee te maken. Al was de stijd om de overwinning dit jaar niet echt spannend :?
mini7benno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: D11t
Berichten: 2308
Lid geworden op: 25 sep 2005, 18:53

30 jun 2012, 10:54

Omdat wij een volledige week gingen hebben wij ook steeds de trainingen meegemaakt. Ook stonden er langs het circuit, wat voor een deel gewoon openbare weg is, veel minder officials/beveiliging dan tijdens de echte race.
Wij hebben ons wel in de bossen verstopt tot de trainings sessie en hadden dan een perfecte plek "op" het circuit om foto's te maken.
Wij namen tribune plaatsen, omdat je dan nog een beetje uit de zon kon zitten, en een kleine mogelijkheid om tijdens de race een uurtje te slapen.
De dag voor de race altijd de pit-walk waarbij je bij sommige teams ook in de boxen mocht komen.
De teams worden op de avond voor de race in antieke/klassieke auto's door het oude centrum van LeMans gereden en zo voorgesteld aan het publiek.

Leuk, leuk, leuk.
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini
Locatie: Groningen
Berichten: 674
Lid geworden op: 09 mei 2007, 21:02

06 jul 2012, 21:56

Geweldig, leuk verslag. Schitterend om daar al dat moois te zien, zal het voor me zelf op de to-do-list zetten 8)
Afbeelding
Richard030
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jun 2012, 23:03

06 jul 2012, 22:33

Aan die F40 z'n banden te zien heeft 'ie ook aardig door de modder gereden :s
Heel mooi verslag en staat ook zeker op mijn to do lijstje :D
wheeler
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Leeuwarden
Berichten: 1175
Lid geworden op: 13 jun 2010, 11:54

20 aug 2012, 14:20

Mooi verslag!

Voor mij staat LeMans bezoek ook heel hoog op de todo lijst voor 2013~2014. Eerst volgende week maar weer 's DTM, op Zandvoort.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Raymond
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5248
Lid geworden op: 04 mar 2006, 22:59

20 aug 2012, 15:57

Leuk verslag! Duidelijk een liefhebber.

Terug naar “Vakantie”