2005 R53 JCW

Stel je hier even voor.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 10:53

RSR schreef:Maar ehh hoe zit het nu met die N14 ? Zijn daar, mits goed onderhouden , de kinderziektes en issues vanaf een bepaald bouwjaar af fabriek al aangepakt ? Dacht ergens hier gelezen te hebben dat een N14 JCW af fabriek is voorzien van andere zuigers e.d. ? Ketting heb ik ook bij de N18 al ingecalculeerd, die zou ik bij een N14 ook meepakken als ie niet recent aantoonbaar is vervangen.

Gr Ron

Ik weet niet of het vanaf een bepaald jaar is maar de mijne heeft nergens problemen mee gehad.
N14 JCW heeft inderdaad andere zuigers, spruitstuk, turbo.

Ik denk dat alles te maken heeft met goed onderhoud en je olie op het juiste peil houden.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 11:50

N14 JCW heeft andere zuigers, turbo remmen en nog wat meer zaken.
De JCW kreeg later dan de Cooper S een N18 motor.
Over Oil catch cans verschillen de meningen en ze worden door sommige tuners afgeraden.
Beter eerst "stage 0" maken: distributie, inlaatkleppen en vanos reinigen, enz.

N14's kunnen flink olie verbruiken. Een beetje doen ze allemaal wel, maar 1 liter op minder dan 1000km komt ook voor. Zuigerveren kunnen gaan vastzitten of eigenaren checken het oliepeil nooit en rijden met te weinig olie, wat leidt tot slijtage.

Een R53 is technisch gezien denk ik de betere keus (t.o.v. N14), maar nette exemplaren met weinig km's stijgen wel in prijs. Zijn in ieder geval erg waardevast.
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

17 mar 2019, 17:34

Dank voor de info, ik ga voorlopig eerst maar even voor de N18 Cooper S. Die eerst maar eens op 0 krijgen en dan verder kijken voor een Beek kuur icm een andere intercooler.

Gr Ron
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

18 mar 2019, 20:40

Vrijdag eerste afspraak voor een proefrit. Het betreft een R56 Cooper S facelift. Nog wat offertes zijn onderweg. Ik heb nog een vraag mbt tot de r56 facelift modellen. Ik zie hier ook JWC uitvoeringen van te koop. Die zijn vrijwel allemaal met een N14 blok. Ik heb ook eenb offerte gevraagd voor een JWC van 6/2011. Wat betreft bumpers, zijskirts is ie echter identiek aan de Cooper S waar ik vrijdag mee ga rijden, geen Aero-set Ik zie wel JCW remmen, maar verder zie ik geen verschil. Is dit nu een later getunede N18 Cooper S met JCW kit of een N14 blok met een nieuw standaard jasje. ? Als het een N14 is kijk ik weer verder.

Gr Ron
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

18 mar 2019, 22:21

een JCW van 2011 heeft zeker het n14 blok Niet alle JCW’s hebben de aerokit maar verder is het hetzelfde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

18 mar 2019, 22:26

Alle FJCW’s tot eind 2012 hebben het N14 blok of je nou een clubman of hatch hebt en ongeacht de bumpers.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Toch een keer een Mini ?

19 mar 2019, 09:01

Even onder de kap kijken of de laatste 7 cijfers van het chassisnummer door een VIN-decoder halen, dan weet je het meteen.
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

19 mar 2019, 10:04

Tx, ik ben ook een JCW uit 2011 tegengekomen waarvan de basis een Cooper S N18 door de dealer is omgebouwd naar een JCW door middel van een JCW kit. Heb ik niet gecontroleerd, maar stond zo in de advertentie. Zou zo maar een getunede N18 kunnen zijn met aero-uiterlijk, geen idee. Op zich hoeft een JCW die in de basis een N18 Cooper S is niet meteen verkeerd te zijn. Ik wacht even de reacties af van meerdere aanbieders.

Gr Ron
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

19 mar 2019, 10:40

Jcw kit is een ander verhaal als FJCW.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

22 mar 2019, 14:42

Vandaag eens een eerste proefrit gemaakt. In Breda stond bij Louwman wel een grappige. Moet eerlijk zeggen, zo’n Mini valt me niet tegen. Ook omdat ik eerst 45km in de Jimny heb gereden. Lekkere zitpositie, wegligging dik in orde en vermogen van 184 pk met 1100 kilo ook voor elkaar. Niet te vergelijken met de Clio RS Cup, die is door de atmo wezenlijk anders en daar zit je een stuk hoger in. Wat betreft uitstraling ook leuke uitvoering, geen Chrome en donker grijs met zwart. Dat waren de pluspunten van deze auto. Sportknop aan icm tussengas geeft grappige pops en bangs, das standaard bij de Cooper S N18. Dan de minder aantrekkelijke verschijnselen. Bij wegrijden met koude motor, krakende draagarmen voor. Voorbanden nagenoeg slicks, en gat in onderhoudshistorie van 50dkm tot 95dkm, de huidige stand. Ik met de Mini naar Renova. Prima geholpen, sleutel uit laten lezen. Geen foutmeldingen. Bleek dat de auto bij Keram Maastricht zijn 80dkm beurt heeft gehad. :hmmm: waarom dan geen stempel ? Daar bleek de kettingspanner vervangen te zijn. Dat is weer iets waar ik niet zo blij van wordt. Vervang dan ook meteen die ketting. Chef werkplaats was duidelijk, dan zou de ketting zo maar eens aan de beurt kunnen zijn binnenkort. Ander dingetje was het raammechanisme. Bij een goede bocht hoorde ik een soort van knal. Leek wel of het raam sprong. Daar is ie ooit voor weggeweest en is e.a. Van vervangen. Helaas niet afdoende dus. Nog even om tafel met verkoper. Onderhandelen over prijs ? Lastig, lastig en lastig. Wordt ik tijdens dat gesprek gebeld door bedrijf waar ik ook offerte heb opgevraagd....... bel zo terug zit net over andere Mini te praten...... geen probleem, maar weet dat wij 2500€ meer voor de Jimny geven bij inruil.......... kijk das ff lekker voor de onderhandelingen. Ik heb nog wat ijzers in het vuur, een Clubman Cooper S, gewone Cooper S met JCW bumpers en een N18 JCW dus we kijken nog even verder.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen ook maar ff bij de Giulia langs gegaan om wat goodies te droppen voor het project motor enzo.......

Afbeelding

Gr Ron
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

23 mar 2019, 16:09

Vandaag de volgende Mini bekeken. Deze Mini was wel redelijk speciaal. Een 2011 Facelift Cooper S. Deze auto is reeds 5 jaar in het bezit van de huidige eigenaar. Gekocht bij de BMW/Mini dealer met premium garantie. De auto is na 30.000 kilometer door de dealer compleet omgebouwd naar een John Cooper Works. De auto is toen voorzien van originele John Cooper Works kit en het vermogen is naar 211PK gebracht. Tevens is de auto voorzien van de grote JCW remmen, dempers en veren, stabi’s, stuur, velgen, koppeling en wat metertjes naast de toerenteller. Wel een bijzondere uitvoering en met de N18 motor. Daar aangekomen de Mini meteen meegenomen voor een proefrit. Na gisteren wist ik een beetje wat ik kon verwachten. Vielen mij meteen een paar zaken op. Geen rammels, krakende geluiden e.d. bij dwarsriggels en bochten. De Mini gisteren was een beetje verlaagd. Deze had het JCW onderstel en dat is een stuk comfortabeler. De auto plakt aan de weg en was net voorzien van nagelnieuwe non runflat Pirelli’s rondom. Alles werkte, goed geluid uit de H&K installatie en schuifdak werkte perfect. Geen foutmeldingen en slippendé koppeling ofzo. Uitlaat was een vraag voor mij, ik vreesde een Milltek 2 dejavu nav de Clio RS. Dat ding maakte echt een pokkeherrie. Viel 100% mee. Beetje donker geluid maar beslist geen herriepijp. Viel mij ook op dat deze auto nauwelijks reacties in het stuur gaf bij vol vermogen. De Mini gisteren gaf heel veel reacties in het stuur bij het aanspreken van het vermogen. De eigenaar wist niet of er een sper inzat. Hij had ook netjes bijgehouden hoeveel olie de auto verbruikt. Dat zit rond de 1/2 liter op 6000 km. Er zit nu 0W30 Castrol olie in. Interieur was ook netjes. So far so good. Dan het exterieur. De auto was het slachtoffer geworden van 5 jaar wasstraat, een vallende fiets en de hogedrukspuit op de kunstof splitsers van de voorspoiler icm steenslag. De lijsten van dezecmini zijn ook gespoten, dus hij is rondom zwart, misstaat hem niet. De krassen van de fiets op de motorkap vond ik iets te opvallend. De splitsers met afgespoten lak moeten worden bijgewerkt. Denk dat de auto daarna van een goede poetsbeurt ook lekker opknapt. Dus conclusie: om hem netjes strak te krijgen zit er wat werk aan. De techniek is goed onderhouden, elk jaar een beurt en veel dingen hebben 60.000km op de auto gezeten. DezecMini hoef ik niet te modden, die is perfect zoals ie is na wat cosmetische puntjes op de I. Na wat onderhandelen gaat deze Mini dus naar mijn garage via een tussenstop bij de plaatselijke spuiter hier in het dorp. Die neemt ook de Suzuki over dus mooie deal. Volgende week ophalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Ron

Als ie def in de garage staat zal ik een topic aanmaken over de auto.
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Toch een keer een Mini ?

23 mar 2019, 16:12

mooie wagen jcw tuning kit geeft de auto alleen geen 211 pk, is rond de 200


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

23 mar 2019, 16:32

Ik geloof het meteen, volgens boekjes is het JCW kit en software tuning. Maar het is prima zo, in september wallnut behandeling en verse olie. Het is een heerlijke rijmachine.

Gr Ron
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Toch een keer een Mini ?

23 mar 2019, 19:56

Dikke Mini
Gefeliciteerd Ron en wens je veel rijplezier!
RSR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 jun 2017, 17:03

Re: Toch een keer een Mini ?

24 mar 2019, 11:53

Ben er ook content mee. Ik heb zelf ondervonden dat de Clio III RS Cup voor mij net te veel hardcore was. Was een serieus bommetje om heerlijk de dijken mee af te vegen, maar de wat langere stukken waren eigenlijk knap vermoeiend met die Milltek herriepijp. De Mini waar ik vrijdag in proef heb gereden was ook best hard afgeveerd. Geluid was prima, maar de auto voelde, vond ik, vermoeid aan. Deze was precies wat ik zocht. Goede basis tussen comfort en wegligging. De hele auto voelde gewoon degelijk en fris aan. Zaten ook nog wat opties op die op de andere ontbraken. Ik geef eigenlijk niet veel om audio in een auto, maar het H&K systeem verschilde serieus ten opzichte van het standaard systeem. Was voor mij geen breaking Point maar wel mooi meegenomen. Idem met panoramadak. Zeker in een zwarte auto is dat wel lekker om in de zomer de snikhete lucht ff snel weg te hebben. Navi had voor mij niet gehoeven, maar wellicht komt ie af en toe van pas. Het feit dat er 60dkm geleden een zwaardere koppeling, dempers/veren, stabi’s, grotere remmen/klauwen enz in/onder zijn gegaan maakt het ook aantrekkelijk voor mij, dan is dat een kwestie van bijhouden. De paar cosmetische puntjes zijn voor mij geen reden om een auto te laten staan. Die zijn relatief goedkoop en eenvoudig te fixen. Heb door het topic van Martijn even contact opgenomen met Roel van de Go-garage37. Die heeft me nog waardevolle tips gegeven. :thumbup: Daar ga ik dus een keer een bakkie doen om een afspraak te maken voor een walnootblaasbehandelijg/vanosventielen reiniging en een grote beurt. Prijzen zijn de helft van de dealer en ik denk daar een mooi adresje aan te hebben om de Mini goed bij te houden. Tis alleen jammer dat ie nogal uit de buurt zit.

Nog wat plaatjes van de verkoper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr Ron

Terug naar “Who are U?”