Op zoek naar een Mini

Stel je hier even voor.
Marty__Mouse
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:06

Op zoek naar een Mini

31 okt 2018, 13:46

Hallo allemaal,

Ik ben Maarten, 40 jaar en kom uit een dorp onder de rook van Arnhem waar ik samen met mijn vrouw en onze zoon van 3 heerlijk woon.
Momenteel nog geen Mini in het bezit maar we zijn er wel aan toe :wink:

Ooit begonnen in een levensgevaarlijke Citroen AX die alleen aan de voorzijde verlaagd was maar achter niet en die dus bij elke bocht het liefst rechtdoor wilde:

Afbeelding

Afbeelding

Na deze over de 200K km te hebben gezet was ie helemaal op.
Toen een demo auto gekocht bij de Citroen dealer: Een Saxo 1.6 VTS waar ik wel het een en ander aan heb verbouwd (foto moet ik nog even opzoeken, kan ik helaas nergens meer vinden.
Dit was ook meteen de auto waar ik de minste ellende mee heb gehad van alle auto's. Door het verlagen en 16" velgen lag ie als een blok op de weg en reed door het lichte gewicht als een kart. Qua beleving komt deze dan ook het meest met een Mini overeen denk ik.

Daarna werd het tijd voor een "grote mensen auto" en wederom gezwicht voor een Citroen, dit keer een C4 coupé:

Afbeelding

Afbeelding

Een heerlijke auto om te rijden, maar wat een problemen bak! De meest rare storingen heb ik met dit ding gehad in de 6 jaar dat ik hem heb gereden. Van weigerende cruisecontrol en elektrische ramen (die overigens weer werkten als ik een flinke mep op de deurbekleding gaf) tot aan de motor die spontaan afsloeg zodra je de koppeling intrapte. Onverklaarbaar stotteren tot 4x toe de bobinestraat moeten vervangen, bekleding op de vloer en de stoelen die na 140.000km al begon te slijten en ga zo maar door..

Toen helemaal klaar mee.. Omdat er voorzichting plannen kwamen voor gezinsuitbreiding op zoek naar een station. Een zwager reed al een (saaie) V70 en ik ben altijd gek geweest van dat model.

Dus zelf ook een V70 aangeschaft en die in de jaren daarop helemaal na wens aangepakt. Uiteindelijk zag hij er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Het was een heerlijke auto maar heb er wel ontzettend veel onderhoud aan gehad. De grootste "pijn" was een ander motorblok toen bleek dat er een scheurtje in de cilinderwand zat (origineel 2.4t blok, schijnt een kwaal te zijn). Hierop wel de mogelijkheid gepakt om er meteen een potenter blok in te zetten met als resultaat een 286pk en 432Nm koppel.
Heerlijk sturen en vooral grappig omdat menig weggebruiker geen idee had dat zo'n oude Volvo zo snel kon zijn.

Maargoed, een aantal jaren veel plezier van gehad, maar er bleven telkens weer nieuwe problemen opspelen welke weer geld en tijd kosten om op te lossen.
Als 1e auto niet handig omdat we hem dagelijks nodig hadden.
Toen we ook nog eens een ander huis kochten en daar meer tijd voor nodig hadden ging de kogel door de kerk en moest ik met pijn in m'n hart afscheid nemen.
Daarvoor in de plaats kwam een oersaaie, maar degelijke (en toegegeven heerlijk cruisende) Toyota Avensis. :s

Met zijn 150PK maar nauwelijks vooruit te branden, maar heerlijk onthaastend. En met de nieuwe velgen ook iets aangenamer om naar te kijken. :lol:
Deze auto heb ik puur rationeel gekocht, ik wilde een grote betrouwbare auto met zo weinig mogelijk km's.
Deze had 36.000km op de teller toen we hem 1,5jaar geleden kochten en rijd nog altijd als nieuw.


Afbeelding

Mijn vrouw rijdt al een jaar of 5 vrijwel probleemloos in een Toyota Yaris van de 1e generatie. Het apparaat doet het altijd, vraagt weinig onderhoud en benzine en er is eigenlijk behalve afbladderende lak helemaal niets mis mee.

Afbeelding
Tijdens een poetsbeurt

Maar goed, allemaal leuk en aardig, als zelfverklaard autoliefhebber heb ik nu natuurlijk niets om mijn lusten op bot te vieren... :( :D

Dus de Yaris gaat het veld ruimen voor iets leukers. Er stonden aardig wat auto's op mijn lijstje. Een Saab 9-3 Cabrio Aero (1e type tot 2003 met de dikke bumpers), een Saab 9-5 2.3T die ook leuk te tunen zijn, een Volvo C70 van het 1e model (al dan niet een cabrio) met een T5 blok.

Allemaal geweldige ideeën, maar omdat mijn vrouw er het meest in gaat rijden heeft zij het laatste woord.
Zij wilde altijd al een Mini en na de aanschaf van een Mini door mijn neef ben ik ook helemaal om.
Ik heb het altijd al geweldig leuke auto's gevonden en zeker het personaliseren spreekt me erg aan.. :icon_top:

Dus na een paar weekjes nadenken, wikken en wegen ben ik ook helemaal om en moet er gewoon een Mini komen.
Ik heb me al enigszins ingelezen maar heb natuurlijk nog vele vragen en daarom heb ik me hier aangemeld. Ik hoop hier meer informatie te vinden over welke modellen juist wel en ander weer niet en wat de beste keuze zal zijn voor ons.

Het budget is grofweg tussen de 3500 en 4500 euro maar ik neig naar de Bovag Garantie en dus zal het dan 4500 euro moeten worden.
Ik denk niet dat ik voor dat bedrag een goede R53 Cooper S te vinden zal zijn (maar word graag verbeterd) dus ik denk dan meer aan een R50 Cooper vanaf de facelift van 2004 met dus de nieuwe versnellingsbak.

Overigens vraag ik me ook af in hoeverre een One eventueel te chippen is naar het vermogen van een Cooper en in hoeverre daarvoor andere onderdelen voor zijn gebruikt.
Ik ben niet heel handig, maar een beetje klussen durf ik zelf wel aan en vind ik ook leuk. De luxe dat het een 2e auto is betekent ook dat het niet erg is als ie eens een weekje niet rijdt omdat ik er mee aan het hobby-en ben. We kunnen beide op de fiets naar het werk en we hebben natuurlijk de Avensis staan.

Maargoed, alweer een enorm boekwerk geschreven zo en ik wil jullie niet nu al bij mijn eerste bericht vervelend.... :X

Groeten,

Maarten
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Op zoek naar een Mini

31 okt 2018, 18:19

Welkom en mooi epistel. Weer iets heel anders dan alleen een foto .

Succes met de zoektocht en hoop dat je iets moois binnen budget vindt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Op zoek naar een Mini

31 okt 2018, 19:00

Welkom en leuke intro!
an je lijstje is de Mini zeker de best sturende optie! Saabs en Volvo's gaan vooral hard rechtdoor. Heb zelf een V70R uit 1997 gehad dus ik kan het weten ;-)
Inderdaad wel gaaf om met zo'n hoekig ding weg te trekken bij het stoplicht. Een collega stond eens naast me en vertelde later dat hij nog nooit een zeecontainer zo snel had zien wegscheuren :mrgreen:

Chippen van One naar Cooper moet kunnen dacht ik. Check de website van bijvoorbeeld Beek (Mini speed).

Succes met zoeken!
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Op zoek naar een Mini

31 okt 2018, 20:47

Welkom Maarten :)

Leuke voorstelling. :icon_top:
Grappig dat je ook Saab op je lijstje had. Wij hebben jaren een 9-3 SE Turbo Coupé van bj.2000 gehad.
Ging hard rechtdoor maar een Mini stuurt vele malen beter.
Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Op zoek naar een Mini

01 nov 2018, 22:04

Van harte welkom Maarten bij het NewMINIclub forum.
Een mooie intro en om een mooi overzicht van alle te koop zijnde MINI's raad ik aan om eens bij www.gaspedaal.nl te kijken. Selecteer daar voor het merk MINI en dan zie je dat er genoeg te koop is.

Succes met de zoektocht :icon_top:

Mvg. Milco
Twani
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2018, 13:26

Re: Op zoek naar een Mini

01 nov 2018, 23:10

Heerlijk uitgebreide intro👍

Één ding...... Je hebt al je auto’s tot nog toe weggedaan omdat er veel aan mankeerde of onderhoud aan was.

Dát gaat met een Mini in die prijscategorie niet veranderen🙈
Marty__Mouse
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 okt 2018, 08:06

Re: Op zoek naar een Mini

02 nov 2018, 08:38

Hahaha, bedankt voor jullie reacties! Qua stuurgedrag is de Mini inderdaad veel beter dan de auto's die ik tot nu toe gereden heb. De volvo wilde inderdaad altijd erg hard vooruit, maar op een klaverblad kwamen de meeste aannemersbusjes me wel weer voorbij.. :lol: En dat geldt inderdaad ook voor een Saab gok ik zo. De Saxo stuurde wel messcherp en dat was altijd feest op snelle afritten en klaverbladen etc.

Ik houd Gaspedaal en Marktplaat nauwgezet in de gaten en ben lid geworden van diverse Mini groepen op facebook. (Zo was ik mijn Volvo ook binnen 1 dag kwijt vorig jaar. Zonder dat ie op een andere site was gezet). Maar top tip Schroefie! Ik vind het sowieso heerlijk om Gaspedaal af te struinen naar mogelijke auto's die je toch nooit zult kopen.. :icon_top:

Je hebt gelijk Twani, als ik het zo teruglees lijkt het alsof ik alleen maar probleembakken heb gereden uitgezonderd de Saxo... :D Maar het valt nog wel mee volgens mij, ik heb wel relatief lang gereden met alle auto's. De AX heb ik van 154K naar 201K gezet in een jaar of 4 en die was echt tot op de draad versleten.
De C4 ging er uit omdat ik inderdaad de klachten zat was maar ook omdat we gezinsuitbreiding verwachtten. En de volvo was helaas wel een gebed zonder eind. Het was echt mijn hobby auto maar het probleem was ook dat het onze 1e auto was. Die gebruikten we voor de lange ritten met de familie. En die moet gewoon betrouwbaar zijn.

De Mini daarentegen mag als 2e auto rustig een weekje of 2 stil staan in het ergste geval, want we hebben de Toyota en kunnen zoals gezegd ook prima met de fiets naar het werk.
Dus een beetje klussen is niet erg. Ik lees alleen wel wat horror verhalen over olieverbruik en bakken die kapot lopen. Daarover had ik al wel gevonden dat je dus beter het facelift model kan hebben van na 2004. Of is het juist beter om voor een model van na 2007 te gaan (MK2 zegmaar)?
Twani
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 jul 2018, 13:26

Re: Op zoek naar een Mini

02 nov 2018, 23:06

Alle modeljaren hebben zo hun eigen problematiek. In het algemeen wordt de faceliftversie van de r50/53 gezien als de betere auto maar ook daar kan vanalles voorkomen.

De Getrag facelift bakken gaan ook stuk, de stuurpompen ook,. Roest komt ook daar voor. En nog wat zo meer wat zaken.

Maar laat je vooral niet afstoppen hoor. De lol van een Mini is enorm.

Terug naar “Who are U?”