MINI R50 Cooper 2003

Stel je hier even voor.
Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

MINI R50 Cooper 2003

05 dec 2018, 22:14

Hallo allemaal,

Hierbij stel ik mij even voor. Ik doe het onderhoud aan de MINI van mijn vriendin.
Het is een zwarte R50 Cooper van 6e maand 2003. Hij is geïmporteerd uit Duitsland.
Ondertussen hebben er zich na aanschaf wat problemen voor gedaan. Deels zijn deze al opgelost en deels niet.
Vandaar dat ik hier op het Forum mij heb aangemeld om informatie te verzamelen om de problemen op te lossen.
Groeten allemaal en fijne MINI-kilometers toegewenst.

Jesper
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

05 dec 2018, 22:25

Welkom Jesper

Welke problemen heeft ie nog?
Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

Re: MINI R50 Cooper 2003

05 dec 2018, 22:52

Ik ben nog zoekende naar de plaats van een u bochtje. Ik heb dit ook in een apart onderwerp geplaatst.

Verder brand het airbag lampje sinds kort constant. Ik ga proberen morgen deze storing te laten uitlezen waardoor ik meer inzicht krijg in het probleem. (Misschien stoelen doorsolderen, maar ik vind het nog verwarrend of dit rechtstreeks doorverbonden kan worden, of dat dit via een weerstand moet...)

Ook zoek ik nog enkele onderdelen. Waaronder een airbag afdekklepje in Alloy Patina.
En eigenlijk moet de remvloeistof nog ververst worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

05 dec 2018, 23:03

O ja, topic van u-bochtje heb ik gezien.
Ik zou niet weten waar dat hoort te zitten.
Misschien via de tekeningen op de webshop van Ekris...
https://minishop.ekris.nl/nl/onderdelen

Airbag en emissie lampjes branden wel vaker bij Mini en na resetten blijft het vaak lange tijd uit.
Ik zou nog even wachten met solderen.

Waarschijnlijk geen grote problemen met je Mini.
Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

Re: MINI R50 Cooper 2003

05 dec 2018, 23:18

Ik heb de tekeningen al doorzocht, helaas zonder resultaat.
Ik zal morgen direct aangeven de storing dan te resetten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

02 jan 2019, 15:25

Hoe is het met je Mini Jesper?
Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

Re: MINI R50 Cooper 2003

02 jan 2019, 17:44

Ja best goed!
Er zijn ondertussen aardig wat problemen verholpen.
Het emissielampje (en op 3 cilinders draaien) bleek een beschadigde lambdasonde kabel te zijn. Er is een nieuwe lambdasonde gemonteerd en sindsdien is het lampje uit gebleven. Ook draait de auto weer op alle 4 cilinders
Het airbag lampje bleek een gordelspanner te zijn. De stekker is ingespoten met wat contactspray en weer gemonteerd. Daarna de computer gereset en het lampje was uit. Super dus.

Wat eigenlijk nog resteert zijn de volgende onderwerpen.
Bij het optrekken stottert de Mini nog steeds. Ik erger mij hier kapot aan maar mijn vriendin die er mee rijdt heeft er geen probleem mee. Toch moet dit toch opgelost kunnen worden. Specifiek: De auto houdt kort in, soms meerdere keren achter elkaar, tussen 1000 en 2000 toeren bij het optrekken. Vooral bij 1500 toeren is het vaak. Of de motor warm of koud is maakt geen verschil. Ook als je, bijvoorbeeld, van de snelweg komt en je laat de auto in de versnelling uitrollen begint hij vaak te hikken. Alsof hij dan weer even kort benzine inspuit. Heel erg hinderlijk.
Wat er ondertussen al gedaan is om het probleem te verhelpen:
- Nieuwe bobine
- Nieuw bougies
- Nieuwe bougiekabels
- Nieuwe lambdasonde
- Gasklephuis schoon gemaakt
- Flesje injectorreiniger in de benzinetank
- Stekkers van bobine en injectoren gecontroleerd op corrosie.
Mij viel echter wel het volgende op. Het gasklephuis was redelijk vet en nadat ik deze goed had schoongemaakt leek het probleem even opgelost te zijn.
Ik lees hier op het forum bij dergelijke onderwerpen altijd mee en het valt me op dat er veel van deze problemen zijn. Hier moet toch potver***** een oplossing voor zijn mensen! Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.
Zelf denk ik nog aan de volgende oorzaken:
- Nokkenas of krukhoeksensor
- Gasklephuis wat niet goed werkt
- Gaspedaal wat niet goed werkt
- Iets met injectoren, maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien de auto er vol gas geen last van heeft en er dan het meeste gevraagd wordt. Het zal dus zeker geen benzinefilter o.i.d. zijn.

Verder zoek ik altijd nog een klepje voor de airbag aan passagierszijde in Alloy Patina (antraciet).
De auto heeft af fabriek de Alloy Patina (antraciet) optie voor de interieurlijsten. Wat mij echter opvalt is dat de downpipes langs de middenconsole en de deurkaarten niet in antraciet zijn maar in de standaard zilverkleur. Klopt het dat deze optie origineel alleen de dashboardlijsten een andere kleur gaf? De deurkaarten heb ik laatst los gehad om de raammechanieken te smeren. De datums die daar in stonden waren gelijk aan de productiedatum van de auto. Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat deze ooit uitgewisseld zijn. Ik zag op internet wel antraciet deurkaarten voorbij komen. Misschien dat deze dan van na de facelift zijn? De auto is van 06/2003.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

02 jan 2019, 22:49

Mooi dat een aantal dingen al opgelost zijn.
Wel balen van het stotteren. Geeft uitlezen niks meer aan?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

02 jan 2019, 23:05

Weet je zeker dat de juiste bougies gemonteerd zijn?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

MINI R50 Cooper 2003

02 jan 2019, 23:30

Hij registreert geen storingen dus helaas niks uit te lezen.
Heb er twee soorten bougies in geprobeerd. NGK BKR6EQUP en nu zitten er Bosch bougies in. Het type weet ik niet precies. Heb echter geen verschil ervaren door de bougies te wisselen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI R50 Cooper 2003

03 jan 2019, 09:20

Die NGK bougies zouden de juiste moeten zijn.

Denk toch aan valse lucht of een sensor. Uitlezen laat misschien enkel wat zien met goede uitleesapparatuur en dan meten terwijl je rijdt.
Luchtfilter is schoon?
Jespertichelaar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 nov 2018, 17:52

Re: MINI R50 Cooper 2003

03 jan 2019, 12:12

Ja precies. Heb de auto alleen bijna niet tot mijn beschikking dus het is moeilijk om dergelijk onderhoud te doen. Ik heb zelf nog geen valse lucht kunnen ontdekken maar zal nog eens met een busje ether bij de inlaatslangen langs. Luchtfilter is nieuw.

Terug naar “Who are U?”