Mijn eerste Mini

Stel je hier even voor.
WoutervdS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018, 23:40

Mijn eerste Mini

04 mar 2019, 20:28

Hallo forum leden.

Ben al enige tijd aanwezig op dit forum maar had me tot nu toe niet voorgesteld. Maar daar breng ik nu dan verandering in. Ik ben Wouter. Ik was iemand die in eerste instantie niet echt een nieuw Mini fanaat was maar dat is in middels wel heel anders. Het begon ongeveer een twee jaar geleden toen ik bij een goede vriend van mij was die een garage heeft. Hij had een Mini cooper R50 staan en vroeg of ik hem even binnen kon zetten. Zo gezegd zo gedaan dit nadat ik eerst met de Mini een rondje op het erf had gereden. En zins dien ben ik verkocht. Klein, lage zit, strak schakelen en ligt als een blok op de weg, dus net een skelter en dus echt een auto voor Wouter.
Een paar jaar geleden was ik de gelukkige bezitter van een peugeot 106 GTI (deze worden steeds zeldzamer, of ze zijn kort gereden of ze rijden op het circuit ) maar in het wild kom je ze niet veel meer tegen. Deze heb ik destijds opgeknapt. En na er een tijdje in gereden te hebben verkocht omdat ik een nieuw projectje wilde. Dat werd een Mazda RX8 dit gezien deze auto voorzien is van een wankelmotor iets wat ik een mooie techniek vind en ik is wilde ervaren. Maar gezien ik voor men woon werk verkeer niet erg ver hoef te rijden was dit niet zo'n geschikte auto ( en als je ver moet rijden, niet zo geschikt is voor je bank rekening ) heb ik deze weer verkocht. En even een iets gewonere alle daagse auto gereden. Maar met de korte Mini ervaring nog in men achterhoofd ben ik me meer gaan verdiepen in de wereld van de Mini. En zo was ik tot de conclusie gekomen dat als ik een Mini zou willen gaan kopen dit of een R50 of nog liever een R53 moest gaan worden. Maar ik wilde er niet teveel aan uit geven en had de grens gesteld dat hij niet meer als 150000km op de teller mocht hebben, die combinatie werd wat moeilijker. Maar zo kwam ik een paar maande geleden een Mini Cooper S R53 tegen, stond al een paar maanden bij de toenmalige eigenaar stil met een in elkaar gedraaide motor en stond te koop. Ik ben met de toenmalige eigenaar een voor mij redelijke prijs overeen kunnen komen, mede door dat ik hem het vertrouwen heb kunnen geven dat ik de Mini niet voor de handel van hem kocht maar ik de bedoeling had om de Mini een tweede leven te willen gaan geven en er zelf mee wilde gaan rijden. Tja en zo was ik in ene de gelukkige bezitter van een Mini Cooper S R53 uit 2002 met 146950 op de teller.
Wat was de staat van de auto in eerste opzicht?. Een kapotte motor, deze moest vervangen worden. Een achterklep met behoorlijke roestvorming, een linker portier met een lichte deuk en onderaan wat roestvorming. Zo ook roestvorming onder het rechter achterlicht. Verder zat er wat oppervlakkige roest aan het subframe achter en aan de tankbeugel. Dit zijn zoals ik begrijp vanuit diverse forums de bekend roest probleempjes bij de mini zo ook onder de deurrubbers.
Hierna ben ik opzoek gegaan naar een tweedehands motorblok van een R53, een achterklep in kleur, en een linker zij portier.
Dit alles heb ik kunnen vinden voor een redelijk prijs bij een autodemontage bedrijf en afkomstig van een schade mini uit Engeland. Motor was een goedlopende motor inclusief compressor en had 125000km gedraaid zag er netjes uit. Maar goed ondanks omruil garantie bleef het een gokje of hij ook echt goed was. Maar zo was de hele aankoop van de mini al een gokje.
Ik ben zelf wel handig in die zin, wat men ogen zien maken men handen en dit in de breedste zin van het wordt. Zo had ik dus al heel wat sleutel ervaring in de loop der jaren opgedaan maar een gehele motor uit en inbouwen en alles wat daar bij komt kijken had ik nog nooit gedaan. Ik ben me eerst wat verder gaan inlezen en het bekijken van youtube filmpjes hoe ik het beste en handigste de motor inclusief versnellingsbak kon gaan uitbouwen. Ik wilde alles met men eigen gereedschap gaan doen en zoveel mogelijk alleen, zonder hulp/kennis van buiten af. Dit is me ook nagenoeg gelukt. Uiteindelijk heb ik motor, versnellingsbak inclusief subframe met veerpotten en al in één geheel uitgebouwd. Dit leek mij het makkelijkst zo kon ik ook meteen het subframe en de veerpotten onderhand nemen. Uiteindelijk heb ik ongeveer 80% van de mini uit mekaar gehad en weer in elkaar gezet na gereinigd en zo nodig gezandstraald en of gespoten te hebben. Zo heb ik ook de gehele onderkant inclusief subframe en veerpotten achter onder handen genomen even als het interieur waaronder deurpanelen, dak, bekleding vloer, stoelen. En zo is hij geworden zoals hij nu is.
Motor loopt perfect, uiteraard heb ik hem bij inbouwen een grote beurt gegeven, krukas kering vervangen, compressor olie vervangen thermostaat klep vervangen multiriem vervangen kleppendeksel pakking vervangen (dit i.v.m. dat ik de kleppendeksel er even af had gehaald). Nieuwe radiators voor de motorkoeling en de airco. Keringen versnellingsbak, nieuwe versnellingsbak olie. Nieuwe koppeling leiding, Nieuwe koppeling cilinder. Nieuwe koppelingsplaten, drukgroep en drukgroeplager. Nieuwe accu. Remklauwen rondom gereviseerd. Nieuwe remschijven achter (voor waren nog perfect). Nieuwe tankbeugel er onder gezet (oude bleek gedeeltelijk ooit vervangen te zijn maar dit was pruts werk geweest en bestond nu uit twee delen dus weg er mee). Zo ook de beugels van de einddempers van de uitlaat en zo ook deze vervangen voor nieuwen. En uiteindelijk twee nieuwe achterlichten (oude waren behoorlijk verweert).
Verder heb ik een 3D ontwerpje gemaakt voor een paneeltje in het middenconsole waar ik men analoge koelvloeistof en oliedruk meter in kon plaatsen samen met een usb aansluiting voor men mobiel. Waarna ik deze met men 3D printer heb uit geprint. En zo ook een bluetooth aux aansluiting geplaatst op de originele radio. Na een aantal maandjes gesleuteld en geklust te hebben heb ik hem in oktober vorig jaar opnieuw apk laten keuren en uit de schorsing kunnen halen en ben ik er mee gaan rijden. Nu heb ik er bijna 5000km mee gereden en dit geheel zonder problemen. En wat rijd dat super!!!!

Wat nog op men lijstje staat om aan de Mini te willen doen.
- Motorkap over laten spuiten (i.v.m. dat je nog vaag de afdruk van de strepen ziet die er oorspronkelijk op zaten).
- Rechter achter paneel over laten spuiten (Professionele auto spuiter kan dit beter als dat ik dit voor tijdelijk heb gedaan).
- Wielen laten stralen en coaten (Dit wil ik laten doen op het moment dat de banden aan vervangen toe zijn,


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mijn eerste Mini

04 mar 2019, 20:50

WoW. Wat een entree. Een hele historie en ook maar even een mini voorzien van een flinke bak liefde en aandacht.

Staat er weer netjes bij.

Mooi gemaakt ook de houder voor de meters van de middenconsole. Originele houders zijn zeldzaam aan het worden. Deze doet er niet voor onder.
Te bestellen ?
Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mijn eerste Mini

04 mar 2019, 20:56

Welkom Wouter

Wat een voorstelling :icon_top:
Je hebt flink gewerkt aan je Mini, knap!!!

Wens je nog veel rijplezier :rijden
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mijn eerste Mini

04 mar 2019, 23:04

Van harte welkom Wouter,

Wat al gezegd is maar toch, een mooie maar vooral uitgebreide "Who Are You".
Respect dat je dit allemaal zelf aangepakt hebt maar als je de ruimte ervoor hebt scheelt dat al veel.
Ik zou zelf ook meer willen sleutelen maar het ontbreekt mij aan een garage cq geschikte ruimte.

Mooi om te lezen dat je meteen alles aangepakt hebt dus je zult voorlopig niet voor grote verrassingen komen te staan.

Heel veel (rij)plezier met je R53 :icon_top:

Mvg. Milco
WoutervdS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018, 23:40

Re: Mijn eerste Mini

06 mar 2019, 20:12

Bedankt voor jullie spontane reactie's :icon_top:
mitchellbrink81
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 jun 2017, 15:52

Re: Mijn eerste Mini

10 apr 2019, 14:25

Hi Wouter,

Wat een toffe entree, en wat een mooi werk heb je al verricht aan deze cooper S! Petje af!
Gelijk een grote inspiratie om toch ook maar meer dingen beet te pakken aan mijn eigen R53.

Erg vet hoe je de houder voor de metertjes geprint hebt! Daarover heb ik ook een brutale vraag, zou jij wellicht de .stl bestanden met mij willen delen?
Ik zou hem graag ook voor mijzelf printen!

Groet, Mitchell
Gebruikersavatar
Baseman
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 3235
Lid geworden op: 17 aug 2014, 09:08

Re: Mijn eerste Mini

05 mei 2019, 10:48

Hi Wouter, welkom op ons mooie forum en wat een prachtige introductie.
Super mooi om te lezen wat je allemaal al aan de MINI gedaan hebt !!
Wie weet tot ziens bij 1 van de ritten of meetings :rijden
Greetz Baseman

You buy a MINI, you get a life style

Klik hier voor mijn SYR


Afbeelding

Terug naar “Who are U?”