Op zoek naar wat kleins!

Stel je hier even voor.
Fant
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2020, 17:13

Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 20:55

Hoi! Ik ben Fant, ofwel Alfred in het normale leven.

Momenteel heb ik nog geen Mini, maar ben ik zoekende terwijl ik probeer mijn huidige auto kwijt te raken. Ik besloot hier maar eens een account aan te maken om wat vraagjes te stellen en omdat ik de site toch steeds tegenkwam tijdens mijn research.

Op dit moment rij ik een Chrysler 300c Touring diesel, maar door ontslag kan ik opeens weer terug naar benzine, dus het grote logge beest moet plaatsmaken voor een klein benzine-autootje. Nou heb ik wel een Mazda MX-5 staan, maar die is me te dierbaar om als dagelijks vervoer te gebruiken (eerste auto, al 9 jaar in bezit, net alle roest etc. gefixt dus ga hem niet door de pekel slepen). Een Mini leek me een ideale aanvulling: een beetje de rij-eigenschappen van de MX-5 met nog een beetje van de luxe van mijn Chrysler (vooral airco, cruise en stoelverwarming voor de altijd koude vriendin).

Momenteel twijfel ik nog erg tussen een R53 Cooper S of een R56 S. De R53 spreekt me qua uiterlijk en rij-eigenschappen meer aan (de MX-5 krijgt deze maand een turbo, dus als ik een R53 koop heb ik een turbo én een supercharged 1.6 voor de deur). Het enige wat me tegenhoudt zijn de horrorverhalen over het verbruik die ik overal lees. Ik rij weinig stadsverkeer en met de aankomende snelheidslimiet valt het misschien mee, maar ik wil eigenlijk wel 1:12+ halen gemiddeld en niet onder de 1:10 komen. Dat is het enige wat me nog een beetje richting de R56 trekt (zelfs al kun je van het verschil in aanschafprijs wss aardig wat jaren het verbruik compenseren). Is er iemand die me bij dit dilemma kan helpen? Ik vind een sprintje af en toe heel leuk maar rij niet overal als een idioot (daarvoor heb ik de MX-5! :mrgreen: )

Zodra ik eindelijk de 300c verkocht heb (weinig vraag naar 1800 kilo wegende diesel stationwagons vandaag de dag :lol: Hoe zou dat komen?) ga ik echt op jacht naar een leuke S met panoramadakje, cruise control en stoelverwarming. Hopelijk kan ik voor die tijd een keuze maken qua generatie.

De huidige daily:
Afbeelding

En het 1.6 (bijna turbo) weekendspeeltje:
Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 21:15

Welkom Alfred. :)

Hele leuke NA 8)

Ik heb ervaring met alle 3 de generaties New Mini en de 1e Gen. is het meeste hardcore met het kenmerkende compressorgeluid. Ik rijd gemiddeld 1 op 10. 1 op 11 kan ook maar veel zuiniger wordt het niet.

Een R56 verbruikt met dezelfde rijstijl 1 op 13 a 14

Succes met de verkoop van je Chrysler en je keuze voor welk type Mini je gaat.
Fant
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2020, 17:13

Re: Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 21:19

niekcarfreak schreef:
01 jan 2020, 21:15
Welkom Alfred. :)

Hele leuke NA 8)

Ik heb ervaring met alle 3 de generaties New Mini en de 1e Gen. is het meeste hardcore met het kenmerkende compressorgeluid. Ik rijd gemiddeld 1 op 10. 1 op 11 kan ook maar veel zuiniger wordt het niet.

Een R56 verbruikt met dezelfde rijstijl 1 op 13 a 14

Succes met de verkoop van je Chrysler en je keuze voor welk type Mini je gaat.
Thanks man! De NA is altijd mijn pride&joy geweest. Op m'n 18e helemaal standaard gekocht en op studentenbudgetje gebouwd over de jaren.

Ja, die heerlijke supercharger whine icm een fijn uitlaatje met wat plofjes is wel wat me steeds weer naar de 53 trekt, maar 1 op 10 is wel heel waardeloos voor een 1.6 vind ik eigenlijk :X Een vriend van me heeft een M45 op zijn MX-5 (volgens mij zelfde charger?) en die rijdt gewoon flink zuiniger, dus icm met een dik 10 jaar nieuwere motor had ik meer verwacht van de Cooper. Is het enige nadeel waar ik steeds weer tegenop loop helaas.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 21:33

Ik weet niet welke charger de R53(in mijn geval R53 GP) heeft.
De Mini is een stuk zwaarder dan een NA, daar zal het wel aan liggen.
Ik weet niet hoeveel kilometers je ermee gaat rijden? Als het niet al teveel kilometers zijn dan zou ik daar mijn keuze niet van af laten hangen.
Zowel R53 en R56 eens proefrijden, dan weet je snel genoeg welk karakter je het meeste aanspreekt.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 22:02

Welkom en leuk dat ook een MINI wil.

Even over verbruik. Als je alleen snelweg kilometers maakt valt het wel mee. Maar zodra je er een beetje mee gaat spelen gaat het hard ik heb de mijne ook niet gekocht om zuinig te rijden. Maar gewoon af en toe ff hoonen er mee.

Wat betreft keuze. R53 en R56 hebben hun eigen kwaaltjes. R56 heeft de beroemde "THP" motor. De 1 valt mee de ander en 1 en al ellende

De R53 motor is gewoon oud recept. Cast Iron blok met Alu head. Ook die kan je leuk kietelen tot 230-240 zonder interals. Plus groot voordeel. R53 is de echte hardcore MINI. Een echte Kart op wielen. Zou zeggen rij met beide. Ze zijn totaal verschillend qua performance
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Op zoek naar wat kleins!

01 jan 2020, 22:41

Ik heb even zitten zoeken, compressor op R53 is inderdaad de Eaton M45.
Fant
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2020, 17:13

Re: Op zoek naar wat kleins!

02 jan 2020, 00:06

Manick schreef:
01 jan 2020, 22:02
Welkom en leuk dat ook een MINI wil.

Even over verbruik. Als je alleen snelweg kilometers maakt valt het wel mee. Maar zodra je er een beetje mee gaat spelen gaat het hardAfbeelding ik heb de mijne ook niet gekocht om zuinig te rijden. Maar gewoon af en toe ff hoonen er mee.

Wat betreft keuze. R53 en R56 hebben hun eigen kwaaltjes. R56 heeft de beroemde "THP" motor. De 1 valt mee de ander en 1 en al ellende

De R53 motor is gewoon oud recept. Cast Iron blok met Alu head. Ook die kan je leuk kietelen tot 230-240 zonder interals. Plus groot voordeel. R53 is de echte hardcore MINI. Een echte Kart op wielen. Zou zeggen rij met beide. Ze zijn totaal verschillend qua performance
Ja, ik merk dat het voor veel mensen een tweede auto is, terwijl het voor mij dus juist de daily driver zou worden. Ik denk dat ik idd maar een testritje in allebei moet regelen en dan een keuze moet maken.

niekcarfreak schreef:
01 jan 2020, 22:41
Ik heb even zitten zoeken, compressor op R53 is inderdaad de Eaton M45.
Ja, daarom vind ik het beetje gek dat die vriend van me beter verbruik haalt met een zelf erop gebeunde M45 met een achtertuin-tune op een blok van 28 jaar oud :P Had gedacht dat BMW er meer uit kon halen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Op zoek naar wat kleins!

02 jan 2020, 12:18

Motor is niet zo'n jong ontwerp hoor, eind jaren 90.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine#1.6(T16b3)

Bovendien weegt een NA 250kg minder.

Terug naar “Who are U?”