Bart uit Helmond en zijn Mini

Stel je hier even voor.
Gebruikersavatar
Bartg14
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 17:14

Bart uit Helmond en zijn Mini

26 aug 2020, 21:32

Hallo leden van de NewMINIclub,

Ook ik ben sinds maart van dit jaar eigenaar van mijn eerste Mini. Wekelijks rij ik er +- 700 km mee met erg veel plezier.
Het betreft een Mini Cooper One R50 met bouwjaar 2003 . Ik ben de 3de eigenaar van deze jongtimer. Hoop dat de foto zichtbaar is.

In het verleden heb ik altijd in een Suzuki Swift gereden. Zowel een Swift generatie 3, 4 en 5. Vanwegen mijn beroep ook bekend met veel andere merken en type auto's (als autotechnicus gaat dat vanzelf). De Swift is mee gegaan met mijn vorige relatie, vandaar de zoektocht naar een andere auto die wordt aangedreven door een ketting. De keuze is dus gevallen op een Mini. En wil eigenlijk niet meer terug naar een ander model. Dus de volgende zal ook een mini worden. Ik hoop een leuke en mooie JCW, maar dat is voor in de toekomst.

De auto na een paar maanden zoeken particulier aangeschaft. De eerste eigenaar had deze auto 3 jaar in zijn bezit, en met 5000 Km op de teller is hij toen verkocht. De 2de eigenaar had een nieuwe Mini met een automaatbak aangeschaft. Aangezien ze wat moeite kreeg met het bedienen van de koppeling. Deze Mini had na 17 jaar dienst nu 126000 Km op de teller. Wat +- 7000 Km op jaarbasis is. Goed onderhouden, jaarlijks een kleine of grote beurt. Net nieuwe rembloken en schijven, en de APK gehad. Van binnen erg schoon (afgezien van wat krassen op de achterzijde van de stoelen showroom waardig). Al met al een zeer nette auto.

De Mini had wel last van een bekend probleem bij dit model, gekraak en gebonk aan de achterzijde . Dit was snel op te lossen door nieuwe rubbers te bestellen en te monteren. Dus zowel veerpoot rubbers als stabilisatorstang rubbers vervangen. Ook meteen de interieur filter en lucht filter vervangen (zit nu een K&N inlegfilter in). Na dit kleine onderhoud de auto grondig gepolijst. En vooral veel mee gereden. Momenteel staat er 133500 op de teller.

Het lijkt mij erg leuk om een keer naar een club dag te komen in mijn auto. Om daar met andere eigenaars in gesprek te gaan, en te kijken naar hun exemplaar!

Op het lijstje om te doen staan nog:
Zwarte velgen
Kleine beurt
Bougies vervangen
Sportdemper (klinkt wat leuker)
Bijlagen
verkleinde mini.jpg
Laatst gewijzigd door Bartg14 op 27 aug 2020, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Bart uit Helmond en zijn Mini

27 aug 2020, 08:13

Kijk!

Dat is een mooi verhaal om binnen te komen :D
Ik zie idd geen foto verschijnen, maar dat kan ook aan mij liggen ;)

'Toevallig' is er vrijdag 11-09-2020 vanaf 19:00 een meeting op bovenste parkeerdek bij IKEA Son. Mooi in de buurt dus voor jou voor een eerste kennismaking.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Bart uit Helmond en zijn Mini

27 aug 2020, 08:48

Welkom Bart op ons forum en bij de NewMINIclub.

Eerste generatie MINI's zijn altijd super leuk. En zoals ik lees heb je een mooi exemplaar gevonden. En je zit nog vol met ideeën. Het aantal evenementen is vanwege de corona erg beperkt dit jaar. Maar hopelijk zien we je toch in de toekomst een keer bij een evenement. Hou ons forum en onze Facebook pagina in de gaten voor de laatste evenementen.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Bart uit Helmond en zijn Mini

27 aug 2020, 09:09

Leuk verhaal en een mooie Mini zo uit je verhaal, wel benieuwd naar de foto's!

Ik vroeg me alleen af waarom je specifiek opzoek was naar een auto met een ketting i.p.v. een riem?
Gebruikersavatar
Bartg14
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 17:14

Re: Bart uit Helmond en zijn Mini

27 aug 2020, 18:54

Beste Buur,

Mijn overwegingen voor een ketting i.p.v. een riem:

- Een motor met ketting is vaak wat robuster gebouwd.
- Een ketting is in mijn ogen wat onderhouds vriendelijker dan een riem, en dus kosten besparend (gaat niet altijd op natuurlijk).
- Vaak zit de waterpomp extern buiten ketting om, en is dus makkelijker te vervangen. Met een riem is het aan te raden meteen de waterpomp mee te nemen meestal word deze aangedreven door de riem. Wat hogere kosten met zich mee brengt.
- Met het kopen van een gebruikte auto, weet je niet altijd wanneer de riem vervangen is (documentatie mist of geen sticker van vervanging). Bij een ketting staat dit vaak genoteerd, meestal wordt deze reparatie uitgevoerd door een garage.

Het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke ervaring en mening. Vanuit mijn werk heb ik persoonlijk ondervonden dat auto's met een ketting minder vaak in de garage staan. Wel is het bij deze auto's belangrijk om goede kwaliteit olie te gebruiken, en deze op tijd te vervangen. Dit verlengt de levensduur van de ketting en motor. Als je kijkt op de langere termijn, maakt het kwa kosten niet zo veel uit. Een ketting vervangen (bij de mini) kost vaak meer dan het vervangen van een riem met waterpomp. Echter heb je meestal in de tijd dat de ketting op is al zeker 2 of 3 keer de riem vervangen.

Ook wanneer ik kijk naar andere merken zie je dat er steeds meer auto's komen met een ketting i.p.v. een riem. Denk maar aan toyota, suzuki, maar ook de seat/volkswagen Up, En wat te denken van de Ctroen C1, Peugeot 106 en toyota aygo. Ook de meeste modellen van Kia hebben een ketting. De keuze hiervoor zal naar mijn idee niet voor niets zijn.

Verder ga ik proberen er op 11-09-2020 te zijn op het dak in Son. De foto staat er inmiddels bij, deze was in eerste instantie te groot om te kunnen plaatsen.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3236
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Bart uit Helmond en zijn Mini

28 aug 2020, 21:46

Bart,

van harte welkom op het NewMINIclub forum en wie weet tot de 11de sept.
BRG kleur blijft 1 van mijn favoriete kleuren, ik heb zelf een naast een R55 ook een R56 BRG ook met wit dak en bonnet stripes maar begin van dit jaar het wit geruild voor Chili Red, weer eens wat anders. Mijn eerste meeting was toevallig ook bij Ikea in Son.

Mvg. Milco

Terug naar “Who are U?”