Help, Ik wil een mini!

Stel je hier even voor.
zapp
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 aug 2022, 03:02

Help, Ik wil een mini!

23 aug 2022, 14:30

Hallo, ik ben nieuw hier op dit forum. Ik heb (nog) geen Mini, maar ik ben me aan het oriënteren om er een te kopen. Ik heb een beperkt budget (3000 à 4000 euri). Ik ga de auto ca. 1 à 2 keer per week gebruiken, en al helemaal geen lange afstanden.
Ik heb redelijk verstand van auto’s en twee rechterhanden, maar ik weet niets van de Mini.

Mijn vraag is: Waar moet ik op letten als ik er een ga kopen? Wat voor types zijn er en wat is voor mij geschikt? Wat zijn zwakke punten? Dat soort dingen. Algemene informatie.
Is het überhaupt haalbaar om voor dat bedrag een redelijke mini te scoren?

Alle hulp is welkom, dank alvast :)
Zapp
Gebruikersavatar
figlio del commesso
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Vught
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:37

Help, Ik wil een mini!

23 aug 2022, 23:32

Dat kan zeker, maar je moet wat geluk hebben. Je winkelt wel in de categorie ‘ellende van een ander’. Voor jouw beeld: ik heb onlangs een Cooper uit 2003 voor 1200 opgekocht en er voor 1000 preventief aan laten verspijkeren. In deze prijsklasse loop je risico, maar dat hoop ik flink te verminderen door preventief eea te laten vervangen. Het blijft echter een bijna 20 jaar oude auto.
Voor jouw budget heb je wss een 1e gen, of mss net een kale facelift met veel kilometers. Ik zou dan voor een 1e gen gaan. Die vind ik zelf wat mooier) En dan minimaal een Cooper. Een One is echt te traag. Met een S neem je wel een behoorlijk risico in die prijsklasse, maar je kunt geluk hebben. Als er motorisch wat is, ben je echter met een S wel gelijk flink de Sjaak, kostentechnisch. Standaard problemen zijn er best wel veel en ook veel beschreven. (Zoek even op dit forum). Denk aan versnellingsbakken, opgerekte kettingen, kettinggeleiders etc. Allemaal afhankelijk van het type. Als je handig bent zijn een aantal van die dingen wel preventief te voorkomen.
Kijk dus goed naar gepleegd onderhoud. Ophangingsdelen/rubbers slijten ook relatief snel en loont echt wel qua weggedrag om daar eea te vervangen. Het is nou eenmaal een strak sturend wagentje en ruimte op rubbers in de ophanging voel je best goed.
Een mini is niet echt sleutelvriendelijk, onder de motorkap is het erg krap. Ik heb het meeste door de dorpsgarage laten doen, omdat het voor reparatie ‘op straat’ geen fijne auto is vind ik. Hij heeft een schappelijk uurtarief en de onderdeelprijzen voor een mini vallen mij erg mee. (Op de sloop is ook veel te vinden) Accessoires voor een 1st gen beginnen over het algemeen al wat schaarser te worden, dan heb je met iets latere modellen net wat meer keus. (Ik heb bv een trekhaakje besteld uiteindelijk viel de prijs me nog mee, maar met 360 euro best aan de prijs en niet zo heel makkelijk te vinden).
Punt van aandacht is ook de OBD software. Veel gebruikte software (bv Carly ed) ondersteunen de 1st gen niet. Dus even goed zoeken wat je gaat gebruiken.
Succes en laat maar weten wat het geworden is.

Terug naar “Who are U?”