Scharnier vervangen dashboardkastje

Gebruikersavatar
#M18
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:20

Scharnier vervangen dashboardkastje

15 jan 2023, 12:51

Goeiemiddag,

Het linker scharnier van de klep van het dashboardkastje van mijn Mini Countryman R60 (2011) is afgebroken en die wil ik graag zelf vervangen. Zag op de Ekris webshop dat je het scharnier (nr. 2 op onderstaande afbeelding) voor € 5,- kunt bestellen.

Nu heb ik zonet een grote Torx-schroef (nr. 13) losgehaald en kon op deze plek het linkerdeel van deze plaat (nr. 11) die onder de dashboardklep zit vlakbij de plaats waar de Torx-schroef heeft gezeten losklikken. Alleen krijg ik de rest van deze klep, dus in de breedte, niet verder los. Ik ga er van uit dat je eerst deze klep weg moet halen om bij het scharnier te komen?

Mijn vraag is hoe ik makkelijk deze klep los krijg zonder dat ik iets afbreek of kapot maak, want je moest naar mijn idee veel kracht zetten om de rest los te krijgen wat ik eerst maar even hier na wil vragen, weet iemand dit?

Alvast dank voor jullie reacties.

[image]https://minishop.ekris.nl/58195-mini-co ... id=51_8031[/image]
Bijlagen
image.png
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Scharnier vervangen dashboardkastje

15 jan 2023, 14:50

Eigenlijk moet je beginnen om de plasticdelen tussen dashboard en deur weg te nemen'oa nummer 9. Dan inderdaad nummer 11 eronderuit. Als het goed is kun je dan links en rechts bij 2 torx-bouten. Bij één ervan, de rechter, staat nummer 13 (alleen komt nummer 13 ook 3 keer voor in je plaatje). De linker is ongenumnerd.
Dan doe je de klep open, en klik je het lampje eruit. Daarna zie je aan de bovenrand ook nog 3 torx zitten; 1 ervan, de meest linkse is genummerd met 14.
Daarna zou het hele dashboardkastje eruit moeten komen. Nog wel even opletten bij de uitgang van de airco in het kastje.
Gebruikersavatar
#M18
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:20

Re: Scharnier vervangen dashboardkastje

15 jan 2023, 15:26

Als het kan, laat ik in principe het kastje zelf zitten. Zou alleen de platen weg willen halen zodat ik bij het scharnier van de klep kan.
Maar wat ik lees uit je antwoord moet ik dus eerst plaat nr. 9 weghalen, waarbij ik uit de afbeelding begrijp dat dit deel alleen met één clip (nr. 10) vast zit en niet met schroeven o.i.d.?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Scharnier vervangen dashboardkastje

21 jan 2023, 10:19

Ik heb de beschrijving uit het werkplaatshandboek erbij gehaald. Dat is natuurlijk niet heilig. Een beschrijving hoe je alleen de plaat eraf haalt staat er helaas niet bij. Linkerkant lijkt me nog wel te doen, lijkt alsof dat scharnierpunt over een pin loopt. Aan de rechterkant zit je met het dempingsmechanisme. En dat zit aan de buitenkant van het kastje, redelijk onbereikbaar als je de kast op z'n plek laat zitten. Maar ja, niks is onmogelijk, dus ook goed mogelijk dat je één en ander kunt verwijderen terwijl ie nog op de plek zit...
Gebruikersavatar
#M18
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 dec 2020, 09:20

Re: Scharnier vervangen dashboardkastje

22 jan 2023, 13:02

Beste Robert, bedankt voor het meedenken, het is inmiddels opgelost.

Heb eerst plaat nr. 9 los gehaald (zit alleen vast met clips nr. 10 en gaat makkelijk los wanneer je eerst klep nr. 4 opent).
Nadat je links de Torx-schroef nr. 13 hebt losgeschroefd kun je met een schroevendraaier oid plaat nr. 11 losklikken aan de zijde waar de metalen clips (nr. 12) zitten.
Heb toen heel makkelijk de metalen staaf die over de hele breedte zit (zegmaar in de richting van nr. 2 tot 3) vanaf de rechterkant 2 cm. kunnen opschuiven naar links zodat hij in het linker scharnier van de dashboardklep (nr. 4) valt: opgelost :)
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Scharnier vervangen dashboardkastje

22 jan 2023, 19:16

Mooi opgelost dus. Top. :icon_top:

Terug naar “Interieur en audio”