Geratel in de ochtend

Hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en uit de modder.
Tomvermeulen84
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2020, 10:11

Geratel in de ochtend

14 apr 2021, 20:46

Hey,

Mijn vrouw kwam naar me toe dat de mini countryman uit 2011(N16b16 motor) slecht starte in de ochtend. Als hij starte dan reageerde de gas niet en viel hij bijna stil. Net alsof hij verdrinkt.
Toen de auto bij mij monteur kwam zag hij dat de koppakking lek was. Deze vervangen en gelijk de ketting en spanner ook vervangen.
Toen alles gemonteerd was bleek het probleem met starten niet opgelost. De auto 5 keer uitgelezen op verschillende momenten. Niks kwam eruit. Plots gaf hij aan dat de Vanos aan uitlaat zijde niet of slecht reageerde. Deze is ook gelijk vervangen.
Nu start hij perfect en de gas reageert ook goed.
MAAR het geratel is er nog. Hij heeft dit enkel in de ochtend bij een koude motor. Na 2 min rijden is dit weg.
Nu is de auto al 3 maal uit elkaar geweest en wij vinden het niet. Heeft hier iemand een idee wat dit kan zijn of heeft dit ook al eens gehad.
Alvast bedankt
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Geratel in de ochtend

15 apr 2021, 08:11

Normaal gesproken zou dit de kettingspanner zijn die nog niet voldoende oliedruk heeft.
Dit kan zijn door een te laag oliepeil of een slechte spanner.

Ik verwacht dat de spanner vervangen is met de ketting en het oliepeil gecontroleerd is?

Een volgende stap kan zijn dat er niet voldoende oliedruk is. Waarom durf ik niet meteen te zeggen, maar dat is het eerste waar ik aan denk.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Tomvermeulen84
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2020, 10:11

Re: Geratel in de ochtend

23 apr 2021, 22:04

BMX schreef:
15 apr 2021, 08:11
Normaal gesproken zou dit de kettingspanner zijn die nog niet voldoende oliedruk heeft.
Dit kan zijn door een te laag oliepeil of een slechte spanner.

Ik verwacht dat de spanner vervangen is met de ketting en het oliepeil gecontroleerd is?

Een volgende stap kan zijn dat er niet voldoende oliedruk is. Waarom durf ik niet meteen te zeggen, maar dat is het eerste waar ik aan denk.

Hey,

Het geratel was de elektrische spanner bij de poelie.
Deze is vervangen.
Het slecht starten en de eerste min geen gas kunnen geven kwam door het thermostaat huis. De sensor was stuk. Hij stuurde verkeerde temperatuur door. Mijn vent ging ten pas en onpas aan.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Geratel in de ochtend

24 apr 2021, 11:19

Mooi dat het opgelost is Tom en bedankt voor je terugkoppeling, kunnen anderen misschien in de toekomst profijt van hebben. Dat het geratel aan de bijrijderskant niet altijd de ketting/spanner is komt wel vaker voor en had ik je al verteld in ons mailing contact. Het klopt dus vwb de ratel dat het wrijvingswiel de schuldige was. Het probleem met een slechte multiriem is dat veel garages alleen de multiriem vervangen en niet de riemspanner en het wrijvingswiel. Er wordt vanuit MINI ook aangegeven om bij een multiriem ook de spanner en wrijvingswiel mee te vervangen maar omdat het aan onderdelen meteen 250€ duurder is wordt het vaak achterwege gelaten maar moet eigenlijk wel gebeuren uit preventief onderhoud oogpunt.

Ik heb recent op mijn R55 het thermostaathuis laten vervangen, was lek, lag een plas koelvloeistof eronder op het blok/versnellingsbak en koelvloeistof niveau was gedaald onder minimum.
Nadat ze het thermostaat huis hadden vervangen en het koelsysteem hadden ontlucht hebben ze de computer er aan gehangen en hebben ze gekeken welke temperatuur hij aangeeft en of de fan in komt en bij welke temperatuur. Je zou verwachten dat ze dit de eerste keer al hadden moeten vinden maar als er dan zo veel dingen tegelijk komen dan kan dit niet als eerste probleem gevonden worden.

Mooi dat alle klachten nu weg zijn Tom, kan het vrouwtje weer zonder problemen rijden.

Fijn weekend.

Milco

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”