Countryman 2011 … rookt

Hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en uit de modder.
Gebruikersavatar
Ofhuub
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2022, 09:31

Countryman 2011 … rookt

16 jan 2022, 13:39

Dag,

Ruim een jaar geleden hebben we een countryman s uit 2011 gekocht, toen met 105000 km op de teller .
Na enige tijd vonden we dat de auto toch wel wat veel rookte vooral na stationeer lopen (warme en koude motor , blauwe / witte rook). De auto is diverse malen terug geweest naar de garage waar we hem hebben gekocht.

Eerste is de motor gereinigd met een of ander goedje … vervolgens zouden de klepseals vervangen maar bij het demonteren van de turbo bleek deze aan revisie toe te zijn, dit is toen uitgevoerd.

De auto opgehaald en natuurlijk gelijk gekeken of het probleem was opgelost ….helaas niet dus.

De mini is een paar weken later weer terug geweest om nu dan echt de klepseals te laten vervangen, de garage vertelde achteraf dat het ook echt nodig was de oude waren heel hard …. Enkele maanden geen rook gezien …. Ook niet veel gereden baby , Corona etc .

Einde van het jaar de winterbanden erop laten zetten .. gelijk even wassen … en weer veel rook. Nu is het vooral witte rook maar wel weer na het stationeer lopen. Terug geweest naar de garage uiteraard, die geven aan dat dit normaal is (condens).

Heel eerlijk heb ik er weinig vertrouwen in en denk dat de motor nog niet goed is …

Herkent iemand mijn problemen ? En wat zouden jullie nu doen ?

Ikmheb eventueel filmpjes van alle rook perikelen

Alvast bedankt voor jullie advies / meedenken.
Countryman S 2011 aut
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Countryman 2011 … rookt

16 jan 2022, 22:09

Rookt ie ook als je een lang stuk hebt gereden? Langer stuk rijden en ervoor zorgen dat de uitlaat lekker warm wordt, en alle vocht daaruit weg gedampt is. Veel korte stukjes rijden zorgt voor een hoop vocht/water in de uitlaat. Bij sommige auto's zie ik het er in straaltjes uitlopen.
En met dit koudere weer heb je sowieso wel wat condensvorming. De warme uitlaatlucht condenseert gelijk in de koude buitenlucht. Let maar eens op je eigen adem als je eens goed uitblaast.
Blauwe rook is vaak olie, witte rook is vaak water. Voor de zekerheid olie- en waterpeil in de gaten houden.
Gebruikersavatar
Ofhuub
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2022, 09:31

Re: Countryman 2011 … rookt

17 jan 2022, 08:07

Dag Robert,

Bedankt voor je reactie.
De rook was voor het vervangen van de klepseals duidelijk blauw met later wit(direct achter elkaar).
Nu is het witte rook, na een km of 20 ( stevig doorrijden )… minuutje stationair lopen komt er witte rook bij gasgeven.

Ik snap het condens verhaal, mijn vrouw rijdt altijd minimaal circa 8km (werk) dat is de kortste afstand die ermee gereden wordt.

Ik zal het olie en waterpeil nauwlettend in de gaten houden.

Nogmaals dank.
Countryman S 2011 aut
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Countryman 2011 … rookt

17 jan 2022, 09:27

Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Countryman 2011 … rookt

17 jan 2022, 11:27

Hmm, van 8 kilometer wordt een auto niet echt warm, dan moet je echt wel in tientallen gaan denken.
(Voor 8 km pak je toch de fiets??? Durf ik dit echt te typen op een autogerelateerd MINI-forum?) :mrgreen:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Countryman 2011 … rookt

17 jan 2022, 11:49

8km is inderdaad weinig. Dan is net de koelvloeistof op bedrijfstemperatuur maar de olie nog niet.
Gebruikersavatar
Ofhuub
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2022, 09:31

Re: Countryman 2011 … rookt

18 jan 2022, 20:38

Ja klopt 8km is niet veel … maar dat is ook de kortste afstand vaak is het meer.
Ik zal de vloeistoffen regelmatig gaan peilen

Dank voor jullie reactie….

Ps voor 1 km pak ik de auto nog 🙈
Countryman S 2011 aut
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Countryman 2011 … rookt

27 feb 2022, 21:59

Hoe is het inmiddels met de Countryman?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Countryman 2011 … rookt

28 feb 2022, 20:35

Ik heb zo'n AUTOOL in de Clubman R55 en ik moet voor mijn werk ongeveer 18km enkele reis rijden en als het koud is (Paar graden onder nul) dan is ie net voordat ik bij de poort aan kom, de motor (olie) op temperatuur.
Met andere woorden met 8km komt ie waarschijnlijk nooit op bedrijfstemperatuur. Als je de olievuldop aan de binnen zijde bekijkt heb je dan heldere/zwarte olie of zit daar een witte substantie (dit kan wijzen op het feit daar koelvloeistof bij de olie terecht komt cq dat ontstaat ook als je alleen maar korte ritjes rijdt). Het laatste ooit gehad bij mijn R56 Cooper en dat was dus het gevolg dat mijn vrouw de auto al weken achter elkaar gebruikt voor korte ritjes lokaal. Sindsdien wissel ik elke week van MINI, de ene week de R56, de week erop weer de R55. Dit doen we ook bij langere ritten, de ene keer nemen we de R56 en de andere keer weer de R55.

Als je koelvloeistof en olie peil niet zakken dan zit het toch echt in de condensvorming icm de korte ritjes.

Succes en houd ons op de hoogte, benieuwd of je niveaus op peil blijven.

Gr. Milco
Gebruikersavatar
Ofhuub
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2022, 09:31

Re: Countryman 2011 … rookt

27 jun 2022, 07:57

Dag allemaal,

Inmiddels is er heel wat aaan de mini gedaan.
De vloeistoffen bleven op peil en we hebben een tijd de mini alleen voor lange stukken gebruikt.
Het roken na een halve minuut stationeer lopen bleef echter.
Omdat het roken een paar dagen na het ophalen van ve auto na aankoop al is gemeld waren we nog steeds met een garantie oplossing bezig.
Onze garage heeft vastgesteld dat de cilinderwanden ruw/ poreus waren.
Uiteindelijk is het hele blok gereviseerd incl turbo etc.

We hebben nu zo’n 1000km gereden en het roken is weg.

Ik hou jullie op de hoogte !
Countryman S 2011 aut
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Countryman 2011 … rookt

27 jun 2022, 11:57

Goed om te horen dat het is opgelost. Ook best een flinke ingreep als ik het zo lees.

Nu lekker genieten !
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ofhuub
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jan 2022, 09:31

Re: Countryman 2011 … rookt

12 jul 2022, 21:10

Idd hele ingreep, compleet voorkant is eraf geweest en hele blok uitelkaar. Volgens de garage normaal een reparatie van circa 4K …. Blij met garantie en zeker nu genieten heerlijke auto
Countryman S 2011 aut

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”