Coding kabel R60

De grotere MINI's
Plaats reactie
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

27 mar 2018, 11:57

Ik heb sinds kort een Countryman uit 2012 gekocht. Ik ben er helemaal weg van!

Ik had al een R52 uit 2005 (die blijft er natuurlijk) en daarvoor heb ik een VAG kabel aangepast waarmee ik mijn R52 kan uitlezen. Voor de Countryman echter heb ik begrepen dat ik een andere kabel nodig heb.
De meeste (voordelige) kabels die ik op Ebay zie zijn voor MINI's tot 2008.
Wat voor kabel kan ik het beste kopen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27 mar 2018, 15:46

Google maar eens naar een “bmw enet coding cable”
Voor de f serie van BMW (en dus Mini) en nieuwere modellen na ongeveer 2010 heb je de nieuwere kabel nodig zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/OBD2-ENET-Ethe ... 2087082218
Software is ook anders trouwens. Is ESYS i.p.v. ncsexpert.

Je kan natuurlijk ook een Carly adapter met software op je telefoon/ipad kopen, maar die kan vaak net iets minder.
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
Gebruikersavatar
Robert
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2395
Lid geworden op: 28 okt 2016, 06:46

28 mar 2018, 22:51

Bij een R60 Countryman kun je nog met NCS Expert software en de K+DCAN-kabel werken. Wel ervoor zorgen dat pin 7 en 8 in de OBD-stekker geen verbinding met elkaar hebben. In jouw aangepaste VAG-kabel heb je een redelijke kans dat die pinnen met elkaar verbonden zijn.
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28 mar 2018, 23:18

Inderdaad Robert, niet aan gedacht. Er zijn ook kabels (heb ik zelf ook) met een schakelaar waarbij de pin 7 en 8 wel of niet verbind
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

30 mar 2018, 09:57

Inderdaad Robert, om de VAG kabel aan te passen moest ik de pinnen verbinden.
OK, ik ga een andere K+DCAN kabel bestellen.

Ik heb een 3 spaaks stuur met cruisecontrol knoppen en radiobediening besteld en ik neem aan dat ik om dat functioneel te maken eea zal moeten aanpassen.
Ook wil ik graag het "tank bijna leeg" signaal zodanig aanpassen dat ik de melding niet al krijg bij nog 150km te gaan, maar bij 80 ofzo.
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 751
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30 mar 2018, 16:28

Heb je ook een andere sleepring voor achter het stuur die multi functioneel ondersteunt?
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

07 apr 2018, 11:20

Nee, heb ik die nodig? Ik heb begrepen dat dit bij sommige CM's er al inzit.
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

07 apr 2018, 15:01

Korte update: het stuur verwisselen is een fluitje van een cent, zojuist gedaan.
Er zat al een extra aansluiting op de sleepring waar het stekkertje van de multifunctieknoppen inpast.
Het stuur stuurt en de toeter doet het, maar verder helaas nog niks. Het wachten is nu op de bestelde kabel.
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

15 apr 2018, 11:32

Ik heb inmiddels de kabel. NCS Expert versie 4.0.1 is geinstalleerd en ik krijg verbinding met de auto.

Ik heb optie $249 aan de VO toegevoegd in de CAS en dat gaat goed.
De FRM kon ik eerst niet coderen, maar wat bleek? Windows had de latency van de kabel terug op 16ms gezet. Nadat dit op 1 ms stond kon ik de optie wel aan de FRM toevoegen.
Vervolgens moest ik de verschillende ECU's default coderen. Hier kom ik niet verder. Het gaat goed voor de meeste ECU's, maar ik krijg fouten bij deze 3 modules:

- RAD12R (de radio?) : COAPI-2020 ECU does not answer IFH-0009: no response from controlunit RAD12R

- DSC: COAPI-2060 Coding erroneous (general) DSC_56, C_C_AUFTRAG: ERROR_ECU_REQUEST_OUT_OF_RANGE

- SZL: Deze geeft 5 errors:
COAPI-2000 : Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) SYS-0008: Job not found SZL_56
COAPI-2000: Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) CODIERINDEX_LESEN
COAPI-2000 : Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) CODIERINDEX_LESEN: A_E65R
COAPI-2041: Wrong ECU coding index A_E65R:CODIERINDEX = 01h SZL_R56.C00: CODIERINDEX = 00
COAPI-2041: Wrong ECU coding index SG_CODIEREN

Heeft iemand een idee wat hier mis is?
Ik heb het coderen gedaan met de sleutel erin en eenmaal op de startknop gedrukt (dat is stand 2 als ik het goed heb). De radio stond aan, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Kan het aan een verkeerde versie van de DATEN files liggen? (deze zijn van 27/6/2014)

Alvast bedankt ,

Stefan
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

15 apr 2018, 20:02

Inmiddels heb ik nieuwere DATEN files geinstalleerd. De SZL laat zich nu coderen en de coding error op de DSC is weg, alleen nu heb ik zowel op 1RAD en DSC de fout COAPI-2020 ECU does not answer IFH-0009: no response from controlunit.
De andere ECU's laten zich wel coderen.
Iemand een idee?

Stefan
Plaats reactie

Terug naar “MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)”