Database lek NewMINIclub forum!

Op de Nederlandse techwebsite Tweakers werd op 17 januari melding gemaakt dat gebruikersgegevens van verschillende Nederlandse websites gelekt zijn. Het forum van de NewMINIclub werd hier ook expliciet in genoemd.

Het zou een dump betreffen van de gebruikersgegevens van februari 2018. Echter is dit op dit moment niet te controleren omdat de gelekte gegevens inmiddels al zijn verwijderd. Het betreft de gegevens tot eind februari 2018.

Sinds maart 2018 is het nieuwe forum actief geworden en is daarmee het lek ook gedicht.

Gebruikers die zich na maart 2018 hebben geregistreerd zijn daardoor veiliggesteld.

Na onderzoek blijkt dat alleen de e-mail adressen bruikbaar / leesbaar zouden kunnen zijn. De wachtwoorden zijn vanaf phpBB versie 2 al versleuteld en daardoor niet leesbaar. Echter de hack kwam uit het forum die toen nog niet bijgewerkt was. En er bestaat altijd een kans dat het toch leesbaar zou kunnen zijn. De NewMINIclub heeft zelf niet de expertise noch de financiële middelen om een externe expert in te schakelen en dit uit te zoeken.

Wij zijn vanuit de privacy wetgeving verplicht dit lek te melden aan alle forumgebruikers. Daarom het dringende verzoek aan alle forumgebruikers, om het wachtwoord welke gebruikt werd voor het aanmelden op het NewMINIclub Forum zo spoedig mogelijk te wijzigen en deze niet meer te gebruiken. Veel gebruikers hanteren (helaas) vaak dezelfde wachtwoorden voor verschillende websites.

Bezoekers die het forum bezoeken zullen allemaal gedwongen worden om hun wachtwoord te wijzigen. Het wachtwoord zal ook moeten voldoen aan een aantal eisen (minimaal 10 karakters waarvan minimaal 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 symbool).

Wij doen alles wat mogelijk is om het nieuwe forum technisch beter te beveiligingen. Sinds wij het forum in maart 2018 hebben overgenomen zijn er verschillende updates geïnstalleerd en ook zijn er extra beveiligingsmaatregelen geïmplementeerd.
Dit blijven we doen en we zijn daarom ook de verschillende leden dankbaar die ons hierbij helpen. Vooral ook diegene die het vandaag bij ons kenbaar hebben gemaakt.

Mocht je nu problemen hebben met het aanmelden of als je na aanleiding van dit bericht vragen hebt dan gaarne een e-mail versturen aan forum@newminiclub.nl .

Bestuur NewMINIclub en de beheerders van het forum.

Coding kabel R60

De grotere MINI's
Plaats reactie
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

27 mar 2018, 11:57

Ik heb sinds kort een Countryman uit 2012 gekocht. Ik ben er helemaal weg van!

Ik had al een R52 uit 2005 (die blijft er natuurlijk) en daarvoor heb ik een VAG kabel aangepast waarmee ik mijn R52 kan uitlezen. Voor de Countryman echter heb ik begrepen dat ik een andere kabel nodig heb.
De meeste (voordelige) kabels die ik op Ebay zie zijn voor MINI's tot 2008.
Wat voor kabel kan ik het beste kopen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27 mar 2018, 15:46

Google maar eens naar een “bmw enet coding cable”
Voor de f serie van BMW (en dus Mini) en nieuwere modellen na ongeveer 2010 heb je de nieuwere kabel nodig zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.ebay.com/itm/OBD2-ENET-Ethe ... 2087082218
Software is ook anders trouwens. Is ESYS i.p.v. ncsexpert.

Je kan natuurlijk ook een Carly adapter met software op je telefoon/ipad kopen, maar die kan vaak net iets minder.
Groeten Dennis
(mede) Beheerder NewMINIclub
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
Gebruikersavatar
Robert
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2497
Lid geworden op: 28 okt 2016, 06:46

28 mar 2018, 22:51

Bij een R60 Countryman kun je nog met NCS Expert software en de K+DCAN-kabel werken. Wel ervoor zorgen dat pin 7 en 8 in de OBD-stekker geen verbinding met elkaar hebben. In jouw aangepaste VAG-kabel heb je een redelijke kans dat die pinnen met elkaar verbonden zijn.
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28 mar 2018, 23:18

Inderdaad Robert, niet aan gedacht. Er zijn ook kabels (heb ik zelf ook) met een schakelaar waarbij de pin 7 en 8 wel of niet verbind
Groeten Dennis
(mede) Beheerder NewMINIclub
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

30 mar 2018, 09:57

Inderdaad Robert, om de VAG kabel aan te passen moest ik de pinnen verbinden.
OK, ik ga een andere K+DCAN kabel bestellen.

Ik heb een 3 spaaks stuur met cruisecontrol knoppen en radiobediening besteld en ik neem aan dat ik om dat functioneel te maken eea zal moeten aanpassen.
Ook wil ik graag het "tank bijna leeg" signaal zodanig aanpassen dat ik de melding niet al krijg bij nog 150km te gaan, maar bij 80 ofzo.
Gebruikersavatar
DennisHart
Site Admin
Site Admin
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 nov 2015, 23:07
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30 mar 2018, 16:28

Heb je ook een andere sleepring voor achter het stuur die multi functioneel ondersteunt?
Groeten Dennis
(mede) Beheerder NewMINIclub
________________________________________________________________
It takes 8,460 bolts to assemble an automobile, and one nut to scatter it all over the road.
Afbeelding
SYR
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

07 apr 2018, 11:20

Nee, heb ik die nodig? Ik heb begrepen dat dit bij sommige CM's er al inzit.
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

07 apr 2018, 15:01

Korte update: het stuur verwisselen is een fluitje van een cent, zojuist gedaan.
Er zat al een extra aansluiting op de sleepring waar het stekkertje van de multifunctieknoppen inpast.
Het stuur stuurt en de toeter doet het, maar verder helaas nog niks. Het wachten is nu op de bestelde kabel.
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

15 apr 2018, 11:32

Ik heb inmiddels de kabel. NCS Expert versie 4.0.1 is geinstalleerd en ik krijg verbinding met de auto.

Ik heb optie $249 aan de VO toegevoegd in de CAS en dat gaat goed.
De FRM kon ik eerst niet coderen, maar wat bleek? Windows had de latency van de kabel terug op 16ms gezet. Nadat dit op 1 ms stond kon ik de optie wel aan de FRM toevoegen.
Vervolgens moest ik de verschillende ECU's default coderen. Hier kom ik niet verder. Het gaat goed voor de meeste ECU's, maar ik krijg fouten bij deze 3 modules:

- RAD12R (de radio?) : COAPI-2020 ECU does not answer IFH-0009: no response from controlunit RAD12R

- DSC: COAPI-2060 Coding erroneous (general) DSC_56, C_C_AUFTRAG: ERROR_ECU_REQUEST_OUT_OF_RANGE

- SZL: Deze geeft 5 errors:
COAPI-2000 : Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) SYS-0008: Job not found SZL_56
COAPI-2000: Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) CODIERINDEX_LESEN
COAPI-2000 : Error in EDIABAS or in ECU description file (SGBD) CODIERINDEX_LESEN: A_E65R
COAPI-2041: Wrong ECU coding index A_E65R:CODIERINDEX = 01h SZL_R56.C00: CODIERINDEX = 00
COAPI-2041: Wrong ECU coding index SG_CODIEREN

Heeft iemand een idee wat hier mis is?
Ik heb het coderen gedaan met de sleutel erin en eenmaal op de startknop gedrukt (dat is stand 2 als ik het goed heb). De radio stond aan, ik weet niet of dat iets uitmaakt.
Kan het aan een verkeerde versie van de DATEN files liggen? (deze zijn van 27/6/2014)

Alvast bedankt ,

Stefan
StefanV
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2012, 14:33
Locatie: Stockholm, Zweden

15 apr 2018, 20:02

Inmiddels heb ik nieuwere DATEN files geinstalleerd. De SZL laat zich nu coderen en de coding error op de DSC is weg, alleen nu heb ik zowel op 1RAD en DSC de fout COAPI-2020 ECU does not answer IFH-0009: no response from controlunit.
De andere ECU's laten zich wel coderen.
Iemand een idee?

Stefan
dirkteur
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2018, 11:17
Locatie: Utrecht

07 sep 2018, 00:42

Hoi Stefan,

Met welke versie van NCS, Ediabas en daten files werkte dit bij jou? IK gebruik NCS 3.1.0, Ediabas 6.4.3 en Mini_R56_Datens_v53.0.5.
Ik denk dat de daten files te nieuw zijn voor de NCS versie maar weet niet wat dan wel overeenkomt.


Gr Dirk
Gebruikersavatar
Robert
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2497
Lid geworden op: 28 okt 2016, 06:46

07 sep 2018, 14:35

Gebruik zelf NCS 3.1.0, Ediabas 7.2 en probeer zo recent mogelijke SP-DATEN te vinden. NCS en EDIABAS worden geïnstalleerd via de installatie van BMW Standard Tools 2.11.
Zelf gebruik ik al een tijdje SP-DATEN V65.0, geen problemen ermee ondervonden. Let er wel op dat je niet gaat mixen met de DATEN-files. Als je kopieert, dan alles overschrijven (in plaats van 'overslaan').
Gebruikersavatar
BenVanLeeuwen
Sponsor
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 aug 2016, 11:33
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

14 okt 2018, 13:15

Als je de SZL hebt kunnen coderen, maar de radio stuurwielbediening doet het niet, dan heb je het verkeerde type SZL en gaat cruise control ook nooit werken. Ik heb zelf nog nooit een Mini gezien die wel al de juiste SZL heeft maar geen cruise control of schakelflippers. We hebben al redelijk wat cruise controls ingebouwd dus de kans dat je de juiste hebt is ook erg klein.

Aan de buitenkant kun je niet zien of een SZL cruise control heeft. Verder zijn er nog 5 andere eigenschappen die moeten kloppen (automatische verlichting, Xenon, DSC, intervalknop en achterruitenwisser (cabrio/GP2)). Ook DSC kun je niet aan de buitenkant zien, dus de kans dat je een verkeerde koopt als je hem gebruikt koopt is groot.

Wij bouwen de SZL om voor € 350,- inclusief in- en uitbouw. De SZL heeft dan ook het juiste ZB-nr, zodat ISTA-P blijft werken. Dit is feitelijk onze cruise-control inbouw maar dan zonder dat we de knopjes monteren. We zullen dan uiteraard ook overige modules coderen zodat cruise control werkt.
dirkteur
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 aug 2018, 11:17
Locatie: Utrecht

19 okt 2018, 00:37

Weet iemand waarom ik in INPA voor de R56 geen N18 motor kan selecteren? Heb al meerdere versies daten geprobeerd maar geen succes.
Plaats reactie

Terug naar “MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)”