Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

De grotere MINI's
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 10:25

Hoi,

Het is heel lang geleden dat ik op het newminiclub forum actief ben geweest. Dit door de overstap naar een Golf 6 GTI DSG.

Om heel eerlijk te zijn is me dit heel erg goed bevallen. In vergelijking met mijn vorige R56 Cooper S is het meer volwassen/comfortabeler en ruimer. Echter is deze auto zo diefstalgevoelig dat het niet meer leuk is. Ze hebben al 3x mijn Xenon koplampen gejat en daarbij iedere keer zoveel schade veroorzaakt. Mijn auto staat nu bij het schadeherstelbedrijf maar geheid dat het nog een keer gaat gebeuren. Uiteraard kan ik er gewone koplampen in laten zetten maar om diverse redenen doe ik dit niet.

En mijn gevoel zegt dat ze dan wel iets anders of mijn hele auto willen jatten (zulke verhalen lees ik namelijk ook te vaak namelijk).


Jullie zullen begrijpen dat ik heel slecht slaap en mede daarom aan het kijken ben voor een andere auto. Om diverse redenen is een (bomvolle) Countryman Cooper S (all 4) met automaat een eventueel alternatief.

Is deze auto aan te raden? Zijn er dingen waar ik goed op moet letten/wat zijn de zwakke punten?
Met mijn R56 Cooper S had ik namelijk heel veel pech (zoals koppeling eruit geknald, kettingspanner probleem, distributie kapot en hij ging olie zuipen).

Hoor graag jullie meningen/adviezen.

Alvast bedankt.

Groeten :yeah
your non average MINI driver
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 10:44

Pff kan mij voorstellen dat het niet meer leuk is.
Hoor het vaker dat mensen daarom geen golf of iets anders van VAG willen rijden.

Country man heeft het n18 motorblok en is volgens mij prima

Alleen lekkage bij magneetventiel maar daar is een recall voor geweest dacht ik ,of kun je onder garantie laten fixen (kun je even vragen of de betreffende auto die gehad heeft)
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 10:45

Koppeling r56 is trouwens geen zwak onderdeel dus zal te maken hebben gehad met rijstijl of misschien een maandag ochtend auto
Afbeelding
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 11:07

speedy schreef:Koppeling r56 is trouwens geen zwak onderdeel dus zal te maken hebben gehad met rijstijl of misschien een maandag ochtend auto Afbeelding
Zonder te overdrijven was ik heel zuinig op mijn auto dus aan mijn rijstijl heeft het niet gelegen.
Ik had echt een maandagochtend auto waarschijnlijk.
your non average MINI driver
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 11:09

Dat weet ik
Blijft natuurlijk wel een slijtage onderdeel dus soms gaat het 150.000 km mee en soms ook maar 30.000 km
Afbeelding
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 11:41

Ik ben met name geïnteresseerd in de automatische bak. Weet iemand hoe dit rijdt?
Mijn Golf heeft DSG en ik wil eigenlijk geen handbak meer. Automaat rijdt heerlijk en ik vind het ook praktisch als je veel in de stad of file moet rijden.
your non average MINI driver
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 15:32

Hoe de automaat rijdt, kun je het beste zelf ervaren door proef te rijden. De ene vindt hem wel snel schakelen en de ander niet. Ik vind persoonlijk de automatische bak van MINI niks, schakelt te langzaam.
Cheek-O
Sponsor
Contacteer:
Locatie: Enschede
Berichten: 5440
Lid geworden op: 30 okt 2012, 12:47

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

15 okt 2015, 16:26

Let op bijgeluiden/rare geluiden bij het differentieel!

Natuurlijk ook de dingen die hierboven genoemd worden!!
R53 "Black Diamond" To Protect And Serve
R59S

Afbeelding
Website
ALL4S
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 237
Lid geworden op: 03 apr 2014, 15:43

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

17 okt 2015, 00:27

Uit ervaring kan ik zeggen dat de auto met flippers in combi met de sportknop een heerlijk combi is.Heb 3 verschillende countryman modellen gehad ( cooper s handbak / cooper s all4 auto / jcw hand ) en nu een Paceman all4s met automaat en ik wil nooit meer terug. En natuurlijk als je op altijd tot de max gaat en op het circuit dan is de handbak wel sneller maar de praktijk is voor de meesten heel anders, echter als je de handschakeling van de automaat gebruikt ( flippers) en in deze in juiste versnelling staat gaat deze er als een speer van door, en altijd twee handjes aan stuur. Pas nog de alpen rit gedaan met al zijn bochten en daar was de automaat op zijn best.Wat betreft problemen, mijn eerste nieuw gekocht was een drama, de andere op een bobine na geen grote problemen mee gehad. Succes met je keuze.
MINI F54 Cooper S
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

17 okt 2015, 09:49

Hier ook Cooper S Countryman All4 met automaat. Voor normaal gebruik vind ik h'm erg lekker rijden. De Countryman is sowieso geen gooi-en-smijt karretje door z'n hogere gewicht en omdat ie hoger op de wielen staat.
Voor circuitgebruik kan ik me voorstellen dat de automaat minder geschikt is, maar in het dagelijkse verkeer past het wel. De flippers, tuurlijk gebruik je die, bijvoorbeeld als je een snelle inhaalactie wilt doen, dat werkt gewoon sneller als wachten op de kickdown; punt van inhalen bepalen, versnelling op scherp zetten, en gáán!
Maar goed, de versnellingsbak is niet zo snel als je nu van je DSG-bak gewend bent. Ga zelf rijden in een MINI met automaat als advies...
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

19 okt 2015, 15:58

Ik lees verhalen dat er veel geluid van buiten (zoals windgeruis e.d.) goed te horen is in de Countryman.
Klopt dit en is dit extreem of vergelijkbaar met de gemiddelde auto? Tevens hoor ik dat het behoorlijk stug rijdt.

Tevens vroeg ik me af hoe de Harman Kardon geluidsinstallatie is en of het mogelijk is om handsfree te bellen en muziek te streamen met een Android telefoon (Samsung Galaxy S6 Edge).
your non average MINI driver
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

19 okt 2015, 17:16

Windgeruis heeft elke MINI door de rechtopstaande voorruit. Dit geldt dus ook voor de Countryman.
En ja wat vind je stug, het is een Cooper S natuurlijk. De stugheid wordt ook bepaald door welke velgen en banden je eronder legt. Met 19 inch voel je sommige putdeksels wel, met 18 inch een stuk minder. En het wel of niet toepassen van de runflat banden maakt ook een wereld van verschil. Maar ook hier ga gewoon eens rijden met een Countryman, en ervaar het zelf. Wat de één stug vindt, vindt de ander lekker sportief gedrag; dat is echt je persoonlijke beleving.

Harman Kardon geeft onder andere veel diepere tonen is mijn beleving, je hebt een veel groter bereik. Handsfree bellen lukt zonder problemen met een Android toestel, zolang je maar kunt pairen met de bluetooth carkit. Kwestie van proberen, of de technische beschrijving ergens opduikelen. Maar meestal loopt die wat achter op de nieuwere toestellen; terwijl de toestellen wel gepaired kunnen worden.
Qua audio-streaming heb ik nooit geprobeerd, doe nog lekker nieuwerwets met een USB-sticky in de middenconsole. :wink:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

19 okt 2015, 17:19

ik stream de muziek via bluetooth en werkt top
Afbeelding
M-iNdO
Be Mini
Be Mini
Locatie: Utrecht
Berichten: 566
Lid geworden op: 19 sep 2006, 07:33

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

23 okt 2015, 10:33

Ik moet het inderdaad zelf ervaren. Eens kijken of ik ergens een proefrit kan maken of misschien een stukje mag rijden in eentje van een forumlid ;) haha
your non average MINI driver
mondy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2015, 17:49

Re: Advies evt. aankoop Mini Countryman Cooper S

01 nov 2015, 15:08

Vindt ze over het algemeen fijn rijden,
Windgeruis heb ik ook met mijn countryman.
Mijne staat te koop omdat we weer vw gaan rijden in de vorm van een polo 6r

Terug naar “MINI R60 (Countryman), R61 (Paceman)”