Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

De 2e generatie vanaf 2006
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

Vreemde geluiden (Diesel-, Tractor-, Ratel- geluiden)

28 sep 2007, 18:00

mod: Invulformulier Koude Startgeluid

Normaal stoor ik me niet zo aan geluidjes, maar het geluid wat ik jullie ga beschrijven klinkt elke keer steeds ongezonder. En het andere geluid begin ik over te twijfelen. Misschien dat jullie nog ideeën hebben wat het kan zijn.

Allereerst. Een tijdje geleden ging mijn olie-waarschuwingslampje elke keer branden als ik flink een bocht in stuur. Op zich niet zo heel vreemd, maar de laatste tijd doet hij dat niet meer. Nu geeft hij geen lampje maar komt er een ongezond geluid van (voor mijn gevoel) vooruit de motor. Het is net alsof de motor ineens droog loopt en een of ander schurend geluid gaat maken. Nou hoef ik hier niet te vragen of er nog meer zijn die dit hebben, maar what the hell is het wat ik hoor en wat kan ik eraan doen om het te laten ophouden.

Dan heb ik nog een raar geluid bij het terugschakelen en het omhoog laten komen van de koppeling om op de motor af te remmen (m'n vorige Cooper S (R53) had hier af en toe ook last van). Eerst was dat alleen van z'n 2e terug naar z'n eerste versnelling, wat ik zeer zelden doe. Sinds kort zit daar ook het schakelen van 3 terug naar 2 bij. Mij is altijd verteld dat het vocht is in de koppeling (niet geheel vreemd aangezien het keihard regende vanochtend). Toch ga ik hier steeds meer aan twijfelen aangezien hij het steeds vaker begint te doen. Ik zat ook nog te denken aan een of andere riem die niet helemaal lekker mee loopt, maar ik kan me niet voorstellen dat een slippende riem zo'n raar geluid maakt.

Ik begin me aan beide dingen steeds erger aan te irriteren.

Ben bang dat ik er toch mee terug zal moeten. :( Dan maar hopen dat hij het ook doet als ik die monteurs een stukkie laat rijden.


Het idee is ontstaan om een beetje bij te houden wie er allemaal last heeft van rare geluiden.

Versnellingsbakgeluid: Bij afremmen op de motor na terugschakelen van de 3e naar de 2e versnelling.
Startgeluid: De motor maakt een ongezond tikkend geluid bij het starten.

Gebruikersnaam: CooperS-lightningblue
Dealer: Renova Breda
Versnellingsbakgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: 6 á 7 keer per dag
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: 5 á 6 keer per week
Productiedatum: Januari 2007
Probleem begonnen bij: 16.500 km
Huidige kilometerstand: 25.000 km
Dealer weet van de problemen: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: Vliegwiel en koppelingsplaten vervangen voor het versnellingsbakgeluid. Aan het startgeluid claimen ze niks te kunnen doen.
Overige geluiden: Een klonk bij het afrijden van een drempel.

Gebruikersnaam: Sid
Dealer: Jan de Jong Hilversum / Ekris Veenendaal
Versnellingsbakgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: altijd bij terugschakelen van 3 naar 2 bij hoge toeren
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: 2 á 3 keer per week
Productiedatum: Juni 2007
Probleem begonnen bij: 13.000 km
Huidige kilometerstand: 18.000 km
Dealer weet van de problemen: Jan de Jong: ja / Ekris: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: niks, hoort bij de auto, doen het allemaal...
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: Des
Dealer: Mini Amsterdam
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Gedeeltelijk. Bij koude start hoor ik één op de drie keer tussen de 1500 en 2000 toeren een diesel geluid. Het klinkt ongeveer zoals in dit filmpje.
Frequentie van dit probleem: 1 op de 3 koude starts.
Productiedatum: Februari 2007
Probleem begonnen bij: 27.500 km
Huidige kilometerstand: 35.100 km
Dealer weet van de problemen: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: Binnenkort gaan ze het probleem bekijken, ben benieuwd of ze uberhaupt wat constateren.
Overige geluiden: Rare tik: Bij accelereren, terugschakelen en gas lostlaten hoor ik af en toe een duidelijke tik. Klinkt een beetje alsof er iets kiezelsteen tussen of tegenaankomt.
Dealer weet van de problemen: Ja, maar nooit uitgebreid naar gekeken.


Gebruikersnaam: Pimmy
Dealer: Ekris Arnhem
Versnellingsbakgeluid: Nee (automaat)
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: Tot nu toe 2x
Productiedatum: september 2007
Probleem begonnen bij: 5.000 km
Huidige kilometerstand: 8.000 km
Dealer weet van de problemen: Nee
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: CooperS-pepperwhite
Dealer: Renova Breda
Versnellingsbakgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: 2 á 3 keer per dag
Startgeluid: Nee
Productiedatum: Mei 2007
Probleem begonnen bij: 3.500 km
Huidige kilometerstand: 5.500 km
Dealer weet van de problemen: Nee
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: M-iNdO
Dealer: Ekris Utrecht
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: varieert, in het ergste geval 3 keer op 1 dag (soms bv. een maand geen last van)
Productiedatum: November/December 2006
Probleem begonnen bij: Ongeveer na het inrijden
Huidige kilometerstand: 5.000 km
Dealer weet van de problemen: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: ze gaan er waarschijnlijk weer naar kijken, ik had iets gehoord over een of andere kettingspanner?
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: Tomasso
Dealer: Mini Den Haag
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Nee
Productiedatum: November 2007
Huidige kilometerstand: 3.500 km
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: harmar
Dealer: Klaas Visser te Lelystad
Versnellingsbakgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: onregelmatig en alleen bij terugschakelen van 3 naar 2 (bij diverse toeren)
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: Kan een week of 2 wegblijven, maar ook een paar x achter elkaar gebeuren
Productiedatum: Mei 2007
Probleem begonnen bij: 5.000 km
Huidige kilometerstand: 12.000 km
Dealer weet van de problemen: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: kettingspanner vervangen op aanraden van BMW/Mini (is besteld)
geluid bij terugschakelen nog niets aangedaan.
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: Turbootje
Dealer: Jan de Jong Hilversum
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: Tot nu toe 1 keer
Productiedatum: Februari 2007
Probleem begonnen bij: onbekend km
Huidige kilometerstand: 15.000 km
Dealer weet van de problemen: Nee
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: Gebo
Dealer: Oolbekkink Zwolle
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: Bijna dagelijks
Productiedatum: Januari 2007
Probleem begonnen bij: 10.000km
Huidige kilometerstand: 22.500 km
Dealer weet van de problemen: Ja
Wat gaat de dealer eraan doen: Modificatie aan turbo (geen invloed gehad), Verder een zeer afwachtende houding, nog steeds geen acties aangekondigd.
Overige geluiden: n.v.t.

Gebruikersnaam: BMW X3
Dealer: Jan de Jong Hilversum
Versnellingsbakgeluid: Nee
Startgeluid: Ja
Frequentie van dit probleem: Eenmalig
Productiedatum: Septemer 2007 (2008 model)
Probleem begonnen bij: Onbekend
Huidige kilometerstand: 7.200 km
Dealer weet van de problemen: Nee
Overige geluiden: n.v.t.

Geluid bij mijn auto sinds ik hem terug heb van de dealer (29-02-2008):
01-03-2008: Ja (Zie: pagina 28 (klik)) (buiten)
02-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
03-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
04-03-2008: Ja (Zie: pagina 31 (klik)) (binnen)
05-03-2008: Nee (binnen)
06-03-2008: Ja (binnen) (zo'n 125 km gereden)
07-03-2008: Ja (binnen) (zo'n 50 km gereden)
08-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 30 km gereden)
09-03-2008: Nee (buiten) (zo'n 50 km gereden)
10-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 200 km gereden)
11-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
12-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 30 km gereden)
13-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 30 km gereden)
14-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 10 km gereden)
15-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
16-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
17-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 30 km gereden)
18-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 20 km gereden)
19-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 130 km gereden)
20-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
21-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 50 km gereden)
22-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 35 km gereden)
23-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 30 km gereden)
24-03-2008: Ja (buiten) (zo'n 75 km gereden)
25-03-2008: Auto niet gebruikt (buiten)
26-03-2008:
Laatst gewijzigd door CooperS-lightningblue op 23 apr 2008, 15:54, 19 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
HK
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Emmeloord
Berichten: 1410
Lid geworden op: 18 mar 2007, 16:55

28 sep 2007, 18:50

Dat geluid met het terugschakelen van 3 naar 2 ken ik.
Ik heb het een paar keer meegemaakt. Ook bij droog weer.
(Dacht eerste paar keer dat ie niet goed in de versnelling zat).
De pest is, de ene keer wel en de andere keer niet.
Leg dat maar eens uit bij de garage die het natuurlijk ook graag wil horen/meemaken.
Laatste tijd maakt de ie het geluid niet meer. Dus ben ik nog niet met het euvel naar de garage geweest.
Ik ben benieuwd wat voor oorzaak er bij jou uitkomt.
Gebruikersavatar
snans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: antwerpen
Berichten: 1460
Lid geworden op: 09 nov 2005, 18:16

28 sep 2007, 18:52

Hoi Kaj,

toevallig je oliepeil al bekeken ? mss staat ie gwn droog om één of andere reden :?

succes ermee.
als je het niet betrouwd, toch maar ff binnensteken zou ik zeggen
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 656
Lid geworden op: 25 nov 2006, 20:58

28 sep 2007, 19:29

Zo snel mogelijk olie peilen Kai !!
Als je olielampje in een scherpe bocht aangaat dan wil dat zeggen dat het oliepeil dusdanig laag is dat de olie door de middelpuntvliedende kracht tegen de zijkant van het carter gaat zitten en dat de oliepomp lucht aanzuigt i.p.v. olie. Als het peil voldoende is zal dat niet gebeuren.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg.
Als de oliepomp lucht aanzuigt kan hij het droge schurende geluid gaan maken dat je hoort.

Wel vreemd dat je olielampje niet meer aangaat.

Grtz,
Rob
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

28 sep 2007, 21:19

godver kaj, de afgelopen 3 dagen is de auto ook in mijn ervaring een beetje gedaald.

eerst bij afremmen op de motor in 2 een raar geluid dat ik er echt van schrok, en nu in twee dagen twee keer gehad dat de bak het gewoon niet bijhoudt met echt snel schakelen. het lijkt wel alsof dat gewoon niet kan ofzo omdat de bak nog niet helemaal in de nieuwe versnelling staat ofzo :? gevolg tanden poeten bij 190 als je van 4 naar 5 wilt schakelen omdat je achter een 5 serie loopt te jagen... fijn!

en verder dus de multiriem die bij mij soms gewoon loopt te fluiten, echt een belachelijk iets. zelfs de e30 met 265.000 op de klok heeft minder bijgeluiden dan de mini van een paar maanden oud.

maarja, moet je hem wegbrengen, zit je 2 dagen zonder en ze doen er toch geen f**k aan omdat ze niks kunnen vinden.
Laatst gewijzigd door Sid op 10 okt 2007, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Des
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1392
Lid geworden op: 20 dec 2006, 23:30

29 sep 2007, 01:30

Sid schreef:en verder dus de distributie die bij mij soms gewoon loopt te fluiten, echt een belachelijk iets. zelfs de e30 met 265.000 op de klok heeft minder bijgeluiden dan de mini van een paar maanden oud.
Ja heb hier ook al de nodige rare tikken en kraakjes zoals ook al eerder beschreven, ben een keer bij de dealer geweest maar die kon niks vinden.
Des - GT spirit . com

Current ride:
Saphire Black BMW 320i Coupe

Ex rides:
Astro Black Mini Cooper S Works
Casablanca White Audi S8
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

29 sep 2007, 12:39

Ik heb 2 weken geleden het peil nog gecontroleerd. Niks aan het handje. Stond gewoon tussen MIN en MAX zoals dat hoort. Overigens is de olie wel echt ontzettend zwart. Weet niet of dat misschien de oorzaak kan zijn?! :?

Ben afgelopen week nog bij de dealer geweest om de sleutel van de auto uit te laten lezen (die slaat alle meldingen op). Niks aan de hand. Kon nog 21.000 km rijden zonder servicebeurt (volgens de dealer loopt dit nog wel terug). 16.000 km met m'n voorremmen doen, enzovoorts. Moest alleen nodig tanken zei de dealer. :mrgreen:

@Robbee:
Ja, maar dat is dus het vreemde. Ik had daar 2 maanden geleden 2x op 1 dag last van en nu al 2 maanden geen melding in dezelfde bochten met dezelfde snelheden... :?

@Sid:
Wow dat klinkt helemaal ongezond. Tandenpoetsen bij 190 is niet bepaald goed te noemen voor je versnellingsbakkie (zou haast zeggen dat je je koppeling niet diep genoeg in trapt of te vroeg op laat komen, maar dat kan ik me van jou niet voorstellen). Daar heb ik nog geen problemen mee gehad op hoge snelheden. Volgens mij heb ik dat al bij iemand eerder gelezen hier op het forum, met dat tandenpoetsen.

De kans dat ze wat vinden is nihil. Zou me eigenlijk wel een stuk geruster voelen als ze nu gewoon de olie vervangen en de sensor nakijken. Dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten...

Wat betreft het afremmen op de motor. Daar hebben dus meerdere leden last van... Het is zo vreemd, want ik had dat ook met m'n vorige Cooper S daar was het alleen als ik van 2 naar 1 ging (wat ik overigens zelden doe) en deze heeft het nu al 3 dagen achter elkaar van de 3e terug naar de 2e versnelling.

Als ik nou 100% zeker zou weten wat het is en dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken. Ik weet het niet zeker en maak me er weldegelijk zorgen om. Ik wil niks in de soep draaien. Als hij niet aangeeft dat er iets is ga ik er van uit dat het allemaal goed zit en geen kwaad kan, maar het klinkt niet echt als een geluid wat in een auto van bijna 8 maanden oud thuis hoort.

Toch maar even bellen.
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

29 sep 2007, 12:50

CooperS-lightningblue schreef:Overigens is de olie wel echt ontzettend zwart. Weet niet of dat misschien de oorzaak kan zijn?! :?
Kon nog 21.000 km rijden zonder servicebeurt (volgens de dealer loopt dit nog wel terug)
Hoi Kaj,

Laat eens wat druppels op wit keukenpapier vallen en post daarvan eens een foto onder goed daglicht.
Ben benieuwd hoe donker de vlek wordt!
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

29 sep 2007, 12:54

Jenkins schreef:
CooperS-lightningblue schreef:Overigens is de olie wel echt ontzettend zwart. Weet niet of dat misschien de oorzaak kan zijn?! :?
Kon nog 21.000 km rijden zonder servicebeurt (volgens de dealer loopt dit nog wel terug)
Hoi Kaj,

Laat eens wat druppels op wit keukenpapier vallen en post daarvan eens een foto onder goed daglicht.
Ben benieuwd hoe donker de vlek wordt!
Dat is een goed idee. Zal het zo eens even doen. Dan ook een plek zoeken die droog is met daglicht... Het giet hier namelijk. :(
Afbeelding
Jenkins
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Sittard
Berichten: 2201
Lid geworden op: 15 mar 2007, 09:45

29 sep 2007, 13:07

CooperS-lightningblue schreef:Dan ook een plek zoeken die droog is met daglicht... Het giet hier namelijk. :(
:lol:

Euhm, ja... Hier ook ja...

Ik kan me bedenken dat de eerste plas olie sneller aan z'n eind komt a.g.v. het inrijden van de nieuwe motor.
Tel daarbij op dat je wel eens harder dan 130 gereden hebt, oftewel je turbo een flink deuntje heeft lopen fluiten (veel hitte-ontwikkeling in dat lager en in de motor)...
't Zou zo maar eens kunnen zijn dat je auto van een verse poel smeermiddel blij wordt.
En voor die paar tientjes... Zou het zeker overwegen.

Maar laat eerst dat uitstijkje maar eens zijn.
>)
Göran
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Rotterdam
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 mei 2007, 20:56

29 sep 2007, 13:23

Het tandenpoetsen bij het schakelen is bekend! Zeker bij mij.. De dealer stopt er bij mij een nieuwe bak in :? . Wat natuurlijk ook niet hoort te kunnen!
Wat sid zei, dat het net leek dat de bak het niet kon bijhouden, Was bij ons het punt om naar de dealer te gaan.
Rickster
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Harmelen
Berichten: 1955
Lid geworden op: 16 apr 2007, 12:42

29 sep 2007, 13:49

Deze problemen zijn niet leuk bij zo'n nieuwe auto :s

Het enige waar ik last van heb van de bovengenoemde punten is het geluid van 3 naar 2 schakelen, soms is het geluid zo hard dat ik mensen buiten gewoon om zie kijken. Dit is na 20x wel verdwenen, lijkt wel of er iets warm moet worden ofzo :s

iets anders waar ik me ook zorgen om begin te maken:
Als ik er 's ochtends mee wegrij en de motor is echt koud, hoor ik voortdurend een heel vervelend geluid. Lijkt een beetje of die op het punt staat om uit te vallen :roll: Lijkt alsof ik 400 toeren rij maar dat is dan niet zo. Hebben meerdere hier last van?
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

29 sep 2007, 14:33

ricktolboom schreef:Het enige waar ik last van heb van de bovengenoemde punten is het geluid van 3 naar 2 schakelen, soms is het geluid zo hard dat ik mensen buiten gewoon om zie kijken. Dit is na 20x wel verdwenen, lijkt wel of er iets warm moet worden ofzo :s

iets anders waar ik me ook zorgen om begin te maken:
Als ik er 's ochtends mee wegrij en de motor is echt koud, hoor ik voortdurend een heel vervelend geluid. Lijkt een beetje of die op het punt staat om uit te vallen :roll: Lijkt alsof ik 400 toeren rij maar dat is dan niet zo. Hebben meerdere hier last van?
Ja klopt, ook ik zie regelmatig mensen kijken 'of het wel helemaal lekker loopt onder die kap'. Bij mij is het dus alleen als de motor warm is. Als de motor koud is heb ik het niet zo gauw, omdat ik hem dan niet zo hoog in de toeren op de motor af laat remmen.

Dat tweede puntje wat je noemt heb ik ook. Niet elke ochtend overigens, maar als hij bijvoorbeeld een dag stil heeft gestaan met de neus naar beneden bij ons op de oprit. Als ik hem met neus omhoog (of recht) parkeer en hem een dag stil laat staan heb ik er geen last van. Had geloof ik iets met de timing te maken. Gewoon even de motor laten lopen voor je weg rijd, dan is het meestal na een half minuutje tot een minuutje verdwenen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 3004
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:32

29 sep 2007, 15:10

heeft je auto al eens een beurt gehad kaj?
ik heb bij 2000km al olie en filter laten vervangen, olie was toen al pikzwart...
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

29 sep 2007, 15:17

Sid schreef:heeft je auto al eens een beurt gehad kaj?
ik heb bij 2000km al olie en filter laten vervangen, olie was toen al pikzwart...
Noop. Olie en het filter laten vervangen?! Heb je dat met dat TLC pakket gedaan of heb je daar toen voor moeten betalen? Misschien is het inderdaad wel zoiets. Maar normaal gesproken zou hij een signaal moeten geven dat er service nodig is als de olie of het filter vervangen moet worden. :?
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”