MINI E ook naar Europa: 50 auto's ingezet in Berlijn
De BMW Group en de Zweedse energieleverancier Vattenfall Europe starten in Berlijn een praktijktest met 50 MINI E's en openbare stroomlaadpunten. Vandaag presenteren de Duitse milieuminister Sigmar Gabriel, de CEO van Vattenfall Europe AG, Tuomo Hatakka en de CEO van BMW AG, Dr. Norbert Reithofer, het project "MINI E Berlin - powered by Vattenfall".
Al in het voorjaar van 2009 word met het gemeenschappelijk project begonnen om emissievrij autorijden mogelijk te maken en de daarvoor benodigde infrastruktuur aan te leggen in de Duitse hoofdstad. Het is het eerste in zijn soort in Berlijn en het wordt ondersteund door het Duitse Ministerie van Milieu, Natuur en Reaktorveiligheid.
De specificaties van de volledig elektrische MINI E zijn heel behoorlijk te noemen. Het vermogen van 204 pk is goed voor 220 Nm koppel, een acceleratie naar 100 km/u in 8,5 seconden en een begrensde topsnelheid van 152 km/u. Beetje jammer is dat de achterbank volledig plaats heeft moeten maken voor de accu’s en de actieradius met 250 km ietwat aan de krappe kant is. Een apart detail aan deze auto is dat de remlichten ook kunnen gaan branden op het moment dat je het gaspedaal los laat en niet actief remt.
Dit heeft te maken met het Brake Energy Regeneration systeem dat de energie opvangt tijdens het vertragen en remmen. Bij auto’s met een verbrandingsmotor kennen we het “afremmen op de motor” principe, waarbij we het gas los laten en de auto vertraagt door de weerstand van de motor. Hierbij komt warmte vrij die ongebruikt verloren gaat. Elektrische en hybride auto’s kunnen ook “afremmen op de motor”, maar dit wordt bereikt met de weerstand van een dynamo die elektriciteit opwekt waarmee de accu’s worden opgeladen. Hoe groter de weerstand, hoe meer energie er opgewekt wordt en hoe sneller de auto vertraagd op het moment dat je het gaspedaal los laat.
Bij de MINI E schijnt de weerstand nogal fors te zijn, waardoor de auto duidelijk sneller dan gemiddeld vertraagt. De vertraging is bij de MINI E zo’n 0,4 g, terwijl dit normaal tussen de 0,2 en 0,25 g ligt. Dat vertragen gaat dus erg op actief remmen lijken. Dit kan voor een achterligger verrassend uitpakken wanneer de vertraging niet duidelijk zichtbaar is door middel van remlichten. Vandaar dat de MINI E in zulke gevallen automatisch de remlichten laat branden.
Het heeft even geduurd maar vandaag is het startschot gegeven door de Duitse milieuminister Sigmar Gabriel (SPD) en rijden er vanaf nu 50 MINI E's door de Berlijnse binnenstad. Het leuke van dit nieuwsbericht is echter de foto.
Tel ze maar na, het zijn er 50
(al kan het ook een fotosoepje zijn).
Kwam nog andere foto's tegen vanuit een andere positie. En de MINI E allemaal op een rijtje. Op de onderste foto kan je, volgens mij, overigens zien dat ze genummerd zijn..