De emissie-vrije MINI E Race is de eerste elektrische auto die op racesnelheid de Nürburgring Nordschleife heeft rondgereden. Met een topsnelheid van 187 km/h wist oud DTM coureur Thomas Jäger het circuit in 9:51 af te leggen.
Een rondje doen op het beruchte Nürburgring-Nordschleife circuit op race snelheid met een elektrisch aangedreven auto is een ambitieus project, maar de BMW Group is zojuist een van de eerste autofabrikant die dit heeft laten gebeuren. Vandaag heeft de MINI E Race, een aangepaste race-spec versie van de standaard MINI E, een ronde van 20.8 km gereden op de legendarische "Groene Hel" in een tijd van 09:51.45 minuten. De MINI E Race haalde daarbij een topsnelheid van 187 km/h.
"De lengte en het karakter van de Nordschleife stelt extreme eisen aan de technologie van onze elektrische auto. Maar de MINI E race heeft deze grote uitdaging met groot succes volbracht , "zei Krams Peter van de BMW Group en leider van het project. "Het doel van deze unieke onderneming was het grote potentieel van de MINI E en haar milieuvriendelijk aandrijfconcept te laten zien."
Aan het stuur van de elektrische racer de voormalige DTM-coureur Thomas Jäger uit München. "Ik heb vele malen dit circuit gereden, maar nooit in zulk een buitengewone auto," zei Jäger, de MINI Challenge kampioen in 2006. "De kracht van de elektromotor is het ongelooflijke koppel welke op elke moment beschikbaar is. Een ander onderdeel van deze fascinerende ervaring is het ontbreken van het geluid van de aandrijflijn. Al met al was dit de schoonste en stilste raceronde die ik ooit heb gereden. "
Uitgebreide voorbereidingen kwamen er aan te pas voordat de auto op de Nürburgring-Nordschleife kon rijden. De MINI E Race was uitgerust met een speciale lichtgewicht body en een rolkooi met het oog op optimale prestaties en veiligheid op het circuit te garanderen. En diverse andere onderdelen, zoals de ophanging, remmen en banden, zijn ook race specificatie. Buiten dat deed de auto vrijwel uitsluitend een beroep op de standaard technische make-up van de MINI E. Bijvoorbeeld dezelfde 150 kW/204 pk elektrische motor welke zijn energie betrekt uit 5.088 lithium-ion batterij-cellen. De controle-elektronica en de software werden geherprogrammeerd om een optimaal rijgedrag voor de Nordschleife te bereiken. De kracht van de emissie-vrije motor is doorgesluisd naar de voorwielen via een eentraps helical versnellingsbak met een verlengde overbrengingsverhouding.
MINI E doet de Nürburgring
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
- mushrop
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Amstelveen
Bericht
Da's toch best een goede prestatie.
Idd niet echt standaard meer.
Idd niet echt standaard meer.
MINI Dubman '07 PureSilver
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *
To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *
Project2 Performance www.facebook.com/project2performance
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
De voorste zijruiten zijn van plexiglas en er zit ook een andere stuurnaaf in maar het racestuur komt niet in beeld op video en foto's. Ook de bijrijdersstoel is verdwenen maar natuurlijk wel goed dat men er een rolkooi in heeft gezet.
En waarom zit er niet de diffusor uit de MINI Challenge op als je toegang hebt tot al die onderdelen al zullen deze ook wel gewerkt hebben.
En kijk ook eens naar die dikke rode remklauwen voor. Niks regeneren van energie
Ik zou de gedachten van de DTM/Challenge coureur wel eens willen lezen als hij het 'gaspedaal' vol ingedrukt heeft het 187 km/h per uur gaat
Toch erg leuk dat ze dit gedaan hebben
En waarom zit er niet de diffusor uit de MINI Challenge op als je toegang hebt tot al die onderdelen al zullen deze ook wel gewerkt hebben.
En kijk ook eens naar die dikke rode remklauwen voor. Niks regeneren van energie
Ik zou de gedachten van de DTM/Challenge coureur wel eens willen lezen als hij het 'gaspedaal' vol ingedrukt heeft het 187 km/h per uur gaat
Toch erg leuk dat ze dit gedaan hebben
- swiebertje
- Leerling Mini lid
- Berthil
- Volledig MINI minded!
- Contacteer:
- Locatie: Zuiden
Bericht
Ha, die Duitser die in zijn beste Engels zegt dat de Mini bijna standaard is.
2 seconden later stapt men in over de zijbescherming van de rolkooi in de race kuipstoel en slaat men de deur met plexiglas ramen gevat in een raamstijl dicht.
2 seconden later stapt men in over de zijbescherming van de rolkooi in de race kuipstoel en slaat men de deur met plexiglas ramen gevat in een raamstijl dicht.
Onze sponsors