Problemen Panoramadak

De 2e generatie vanaf 2006
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

01 jul 2010, 09:45

raam gaat bij mij ook vloeiend open :wink: idd alleen als de zon er lang opstaat wil die de eerste paar minuten niet open , hoort wel het geluid en klapt dan heel snel weer dicht :? schijnt normaal te zijn :s
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

01 jul 2010, 10:36

speedy schreef:raam gaat bij mij ook vloeiend open :wink: idd alleen als de zon er lang opstaat wil die de eerste paar minuten niet open , hoort wel het geluid en klapt dan heel snel weer dicht :? schijnt normaal te zijn :s
Normaal, dat zeggen ze maar omdat je er geen probleem van zou maken, en ze het toch niet kunnen oplossen. Als je het voorste deel wat helpt omhoog komen door een klein beetje te duwen, dan gaat het wel open.
Volgens mij is het gewoon een designfout, de ramen zetten teveel uit door de warmte waardoor ze vast raken te zitten. Tenzij er een grondige revisie komt van de dakjes raakt dit niet echt opgelost vrees ik.

Ze kunnen wel wat smeren en het probleem iets beter maken, maar echt weg is het ook niet bij mij.
Sinds de laatste keer dat ze ernaar keken is het wel gebeterd, het gaat nog steeds niet open bvb van op afstand met de sleutel, maar na 2 minutjes rijden lukt het toch. Vroeger duurde het een stuk langer.
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

01 jul 2010, 11:31

Gewoon terug blijven gaan, dat dat hoort ALTIJD open te gaan (ok niet in de winter met vorst) dus ook als hij in de zon heeft gestaan. Wij hebben met de vorige mini 3 nieuwe daken gehad, de laatste werkte eindelijk weer zoals het hoorde, na 2 jaar.

De nieuwe mini heeft tot nu toe nog nergens last van

Dat helpen van het dak hoort echt niet en kan ook nog gevaarlijk zijn als je klem komt te zitten, zeker tijdens het rijden.
Frankie boy
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Etten-Leur
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2009, 18:16

22 jul 2010, 15:37

Ik had ook problemen dat dak bij warm weer boven 25 graden niet open ging. Bert Story gebeld en Richard Leenders mailde dat er in dit geval waarschijnlijk wel een oplossing voor is. En inderdaad dak afgesteld en gaat nu weer zonder hulp open.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan bij problemen met het panoramadak. Voor foto's zie gallery.
Frank Helmer
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

24 jul 2010, 19:53

Bij onze beide MINI's hetzelfde probleem. Zeker als ze vol in de zon gestaan hebben gaat het dak eerst niet open. Ze zijn beide teruggeweest bij de dealer en die heeft de daken afgesteld. Tis idd wel beter geworden, maar het gebeurt zo nu en dan nog steeds. Als je een paar minuten gereden hebt en het dak is wat afgekoeld door rijwind en airco gaat alles weer probleemloos open. Handig is het niet, maar ik kan er echt niet wakker van liggen. Ze rijden er niks minder om en het dak gaat na een minuut of 2 gewoon open, dus wtf. Lekker belangrijk.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

25 jul 2010, 00:44

Wij hebben dit probleem ook gehad.
Dak is 3 maal opnieuw afgesteld, en toen was ik het echt wel zat.

Vorig jaar hebben we onder garantie een heel nieuw schuifdak gekregen, en sindsdien helemaal geen last meer.
(wij hebben een R56)

Conclusie het is dus niet normaal :s

Annet
Afbeelding
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Mortsel, Antwerpen
Berichten: 5849
Lid geworden op: 30 aug 2008, 11:23

25 jul 2010, 00:49

Clubman heeft bij ons ook al een heel nieuw dak gekregen. Maar daar was het niet gewoon. Ging hééél vaak niet open..

Heb het bij mij nu ook, dat als de auto in volle zon staat hij eerst niet open gaat, maar vanaf dat ik opnieuw probeer gaat het wel.

MINI is zeker niet perfect, dus ik neem het er gewoon bij!
Bicky
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Brussel
Berichten: 111
Lid geworden op: 16 aug 2011, 01:02

19 jul 2012, 10:39

Na hier wat gelezen te hebben zie ik dat veel mensen last hebben van hun dakje dat niet opengaat, bij mij is het net omgekeerd! Mijn dak van m'n R53 gaat perfect open maar heeft heel veel moeite om terug dicht te gaan.

Je hoort dat het moeilijk gaat en soms kraakt het ook en keert ie ook terug helemaal open.

Bij mij schuift het 2de dakonderdeel trouwens niet mee open, is dit normaal?

Ik ben ondertussen ook al naar de dealer geweest en die vertelde me dat het ingevet moet worden en eventueel terug herregeld. Ook zei hij dat door de hitte de frames met 1 graad de hele boel kan vastlopen, wat blijkbaar klopt als ik het hier zo lees...

Als m'n dak op de kierstand staat (of hoe leg je dat uit :D) en wanneer ik over een bobbel rij kraken de scharnieren alsof het dak uit elkaar valt!! Heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt??

Hopen dat m'n dakje terug in orde is na de dealer!! :?
crossbytje
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Kortrijk
Berichten: 842
Lid geworden op: 04 sep 2007, 17:05

19 jul 2012, 10:46

Bij de first gen. mini is het achterste gedeelde inderdaad vast en kantelt het niet mee open.
De problemen hier aangekaart gaan echter allemaal over het panoramisch dak op de 2nd gen. mini.

In kantelstand maakt het inderdaad wel een rammelig lawaai als je over erg hobbelige wegen rijdt. Smeren zal dat wel verhelpen.
TDHS
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Delft
Berichten: 204
Lid geworden op: 01 jun 2008, 17:13

28 jul 2012, 15:02

mijn panoramadak moet inderdaad ook altijd eerst even afkoelen, voordat ie open kan. mijn vorige panoramadak had dat ook.

(na 3000 km namelijk vervangen omdat ie spontaan was gesprongen)
Getzz
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 20 aug 2008, 18:38

29 jul 2012, 16:34

Mijne gaat er woensdag voor terug. Wordt er helemaal gek van
Mr.cooper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Arnhem
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:06

19 mar 2013, 15:21

Heeft iemand ervaringen met het panoramadak dat niet in klapt?
hij doet het gewoon het motortje werkt gewoon, maar hij klapt niet in.. de linker kant klapt in ma de rechterkant blijft haken..
En bij de garage waar ik geweest ben zegt dat de gehele mechanisme vervangen moet worden..
Maar het oorzaak was alleen de rechterdeel van de dak..

Voor een klein deel moet de hele dak vervangen worden is dat logisch?

Kan iemand me daarmee helpen???

Tips van harte welkom!!

gr. Max
geertm1969
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Lebbeke
Berichten: 208
Lid geworden op: 26 apr 2009, 19:28

19 mar 2013, 15:38

Ik vrees van wel. Het hele mechanisme is normaal gezien een gesloten frame en kan volgens mijn weten niet uit mekaar worden gehaald.
Tenzij het bv aan gebrekkige smeering ligt
Club Alfa
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: 010
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jan 2013, 15:43

08 apr 2013, 13:53

Hoe zit het bij jullie met het windgeruis... die van mij is afgesteld is iets minder geworden... reed in een leen MINI een nieuwe daar was het vele malen minder...
Hij die wordt gepoort zal moeten dichten....

Afbeelding
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

08 apr 2013, 14:02

Windgeruis als hij dicht zit bedoel je? Dat zou niet moeten, ik heb inmiddels m'n derde met pano dak en windgeruis heb ik nog niet gehad. Wel alle andere bovenstaande problemen... :lol:
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”