Verschil facelift en pre-facelift

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini
Locatie: Groningen
Berichten: 674
Lid geworden op: 09 mei 2007, 21:02

Verschil facelift en pre-facelift

13 mei 2007, 20:39

Hallo mede mini gekken :s ,

Af en toe kom ik op het forum ''facelift en pre-facelift'' tegen. Wat zijn de verschillen tussen deze mini's, of kan je dat aan het uiterlijk niet zien?

Als het goed is kan ik 24 mei mijn eigen mini cooper ophalen. Ze kwam de fabriek uit rollen in de derde maand van 2003. Is ze een facelift mini of een pre-facelift mini?

Gr Kim
Gebruikersavatar
Xanlle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 356
Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:43

13 mei 2007, 20:49

2003 is een pre-facelift.

Een facelift mini kan je makkelijk herkennen aan de andere xenon koplampen (als ie xenon heeft natuurlijk). Die zijn bij de facelift rond en bij de prefacelift niet. Achterlichten zijn ook anders, maar dat valt misschien minder op.

Veel plezier met je leuke MINI :D
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini
Locatie: Groningen
Berichten: 674
Lid geworden op: 09 mei 2007, 21:02

13 mei 2007, 21:03

Oooh is dat dan de mk I (pre-facelift) en mk II (facelift)? Dus welke de koplampen bij het motorblok blijven is de mk II.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

13 mei 2007, 21:15

Xenon koplamp mk1 (prefacelift)
Afbeelding

Normale koplamp mk1 (facelift)
Afbeelding

Xenon koplamp mk1 (facelift)
Afbeelding

Xenon koplamp mk2
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

13 mei 2007, 21:19

Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

13 mei 2007, 22:09

Kim Cooper schreef:Oooh is dat dan de mk I (pre-facelift) en mk II (facelift)? Dus welke de koplampen bij het motorblok blijven is de mk II.
Niet helemaal, Kim,

De MINI is verkocht vanaf 2001.
Dus 2001 - 2004 = Mk1 = pre-facelift

Vanaf modeljaar 2005 kreeg de Mini een makeover, zowel wat technische puntjes als cosmetisch en interieur.
Dus 2005-2006 = "Mk2" = facelift model

Onafhankelijk van prefacelift of facelift model heb je dan dus een R50 One/Cooper, R52 Cabrio, R53 CooperS of R54(diesel). Zowel bij facelift als pre-facelift zitten de lampen aan de motorkap vast.

Toen kwam afgelopen oktober het nieuwe modeljaar 2007 "de tweede generatie MINI": aangeduid met typenummer R56. Bij dit type zijn nog veel meer technische & cosmetische veranderingen doorgevoerd, waaronder de door jou genoemde koplampen die niet meer in de motorkap zitten.
Zowel de One, de Cooper, de Cooper S als de Cooper D hebben dus allemaal type R56.



PS let op dat modeljaren over het algemeen vanaf oktober het jaar ervoor verkrijgbaar zijn. Bijv. "Modeljaar 2007" is vanaf okt 2006 op de markt. Standaard in autobranche.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

13 mei 2007, 23:34

Qua exterieur is het verschil het best te zien bij de One en de Cooper, want daarbij zijn de bumpers behoorlijk veranderd. Aan de achterlichten is het verschil ook goed te zien. Bij de Cooper S zijn de verschillen veel kleiner. Verder is een belangrijk verschil tussen pre- en postfacelift dat de One en de Cooper een betere en betrouwbaardere versnellingsbak hebben gekregen. In het interieur zijn er ook wat dingen veranderd en er zijn nieuwe velgen en kleuren bij gekomen (en sommige verdwenen). Hier zie je goed de verschillen tussen de bumpers en achterlichten:

Pre-facelift (2001-2004):
Afbeelding
Afbeelding

Postfacelift (2004-2006):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kim Cooper
Be Mini
Be Mini
Locatie: Groningen
Berichten: 674
Lid geworden op: 09 mei 2007, 21:02

14 mei 2007, 07:53

Bedankt voor de duidelijke informatie met foto's, het is nu een stuk duidelijker geworden 8)
wlevels
4 op een rij!
4 op een rij!
Contacteer:
Locatie: Heerlen
Berichten: 136
Lid geworden op: 06 jan 2008, 21:03

13 jan 2008, 18:36

Zoals sommigen van jullie misschien bij "show your ride" gezien hebben, heb ik gister een facelift mini cooper S gekocht. Echter ik was eigenlijk niet van plan een facelift te kopen, en zag ook pas dat het een facelift was toen we eenmaal bij de mini aankwamen. Ik heb me hier dus ook nog niet in kunnen verdiepen, wat het verschil is met een facelift.

Ik heb het een en ander proberen te zoeken wat nou veranderd is mbt de facelift, echter ik vind hier weinig tot niks over.

Mijn eigen bevindingen:

Andere (in mijn geval xenon) koplampen
Andere achterlichten (doorzichtig)
Een stuur wat aan drie punten vastzit i.p.v. pre-facelift aan twee punten
Een kleine PK-winst (nu 170 PK i.p.v. pre-facelift S 163 PK) echter geen idee wat hier veranderd is voor deze PK winst.

Is er verder iets veranderd?Ik heb echt niks kunnen vinden.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

13 jan 2008, 19:24

Ik weet nog wel een paar verschillen

* In de hemelbekleding van de pre-facelift zit een klokje. In de facelift zit niks, alleen twee amberkleurige lampjes.
* De ene dikke chromen strip op de bumper van de prefacelift is vervangen door twee smallere chromen stripjes.
* De versnellingsbak van de eerste prefacelift modellen is berucht.
* Het dashboard bestaat uit 5 delen bij prefacelft, uit 3 delen bij facelift.
* Het achteruitrijlicht (wit) bij de prefacelift (onderaan) is het mistachterlicht (rood) bij de facelift.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Ga
Gazpacho

09 jun 2008, 17:41

Hallo Mini-liefhebbers,

Ik ben helemaal nieuw in de Mini wereld. Ik heb al wat rondgeneusd in de diverse topics. Best even wennen met al die codes en modellen.
We zijn op zoek naar een Mini One als tweede auto.
Prijstechnisch gezien komen we uit op 2003/2004. Heb al gelezen over de (eventuele) problemen van voor de facelift.

Als ik snel in een oogopslag wil zien bij een Mini One uit 2004 of het de facelift is of niet:
Kan je dan zeggen dat er na de facelift een rode (mist) lamp in de achterbumper zit en voor de facelift een witte (achteruitrij) lamp ?


De kans bestaat dat we de Mini in Duitsland gaan halen.
Mijn schoonouders (en mijn vrouw dus) komen uit Duitsland, dus kenteken, verzekering enz. is geen probleem.
Prijzen zijn daar toch iets gunstiger. Oke, er komt nog bpm bij, maar toch.
Iemand hierover nog tips?

Dank voor jullie input!
Frank
Mini Poeper
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: In die Heimat
Berichten: 3553
Lid geworden op: 13 jan 2006, 10:12

09 jun 2008, 17:59

Jep en verschil in bumper.
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

09 jun 2008, 19:44

Het makkelijkst is het te zien aan de bumpers: bij de pre-facelift twee brede chroomstrips aan de voorkant en één brede aan de achterkant (met het mistachterlicht eronder), bij de facelift een enkele smalle chroomstrip aan de voorkant en een twee smalle strips aan de achterkant, met ertussen het mistachterlicht. Zie de foto's van de twee groene Coopers hierboven.

De gefacelifte MINI is halverwege 2004 op de markt gekomen en als het budget het toelaat om voor een mooie facelift One te gaan dan zou ik dat zeker doen. Voornamelijk vanwege de betere versnellingsbak, maar ook vanwege het feit dat deze wat minder kraakjes schijnt te vertonen en er gewoon weer net wat moderner uitziet met de nieuwe bumpers en licht aangepaste lampen. Succes met de zoektocht!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

21 okt 2008, 18:32

Hier (in het Engels) een uitgebreide beschrijving wat er wanneer is gekomen in de 1ste generatie MINI
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

28 okt 2008, 23:20

Berthil schreef:Hier (in het Engels) een uitgebreide beschrijving wat er wanneer is gekomen in de 1ste generatie MINI

Mooi zo, kan ik eindelijk mijn gelijk halen bij de BMW dealer in Venlo die bij hoog en laag blijft beweren dat er remslijtageindicatie op mijn Mini hoort te zitten hetgeen niet het geval is.
Vgl dit artikel zit het er dus pas vanaf 2003 op.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”