Slecht starten

ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Slecht starten

12 jun 2018, 13:08

Hoi iedereen,

Gisteren en vandaag hadden we een probleem met het starten van onze Mini R55 D.
Gisteren na boodschappen doen (duurde 1 uurtje) startte de Mini niet na flink door startten pakte hij uit eindelijk.
Vandaag idem dito snel naar een kennis gereden aan de laptop gehangen maar geen foutmelding.
Net weer slecht starten en nu thuis uitgelezen daar kwam de volgende melding (DTC A0B1 input,selector-lever position, implausible).
Heeft iemand een idee wat daar de oorzaak van kan wezen.

Nico
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 14:29

Als je een automaat hebt lijkt de fout te duiden op de keuzehendel van de versnellingsbak.
Als je geen automaat hebt en de startmotor draaid rond maar de auto slaat niet aan zo ik de hogedrukbrandstofpomp verdenken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 16:57

Of het brandstofilter is smerig (lees nooit vervangen) dat had ik namelijk destijds ook met mijn mini r55 d uit 2008. Ofwel het type met het psa blokje van 110pk. Want volgens de dealer gaan haast nooit de brandstofpompen van dit type kapot. Of je moet altijd met net te weinig diesel rondrijden waardoor de pomp heel hard moet werken. En dus dan wel kapot gaat. En wat natuurlijk ook kan is dat er te weinig diesel inzit waardoor hij moeilijk aanslaat...
ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 17:26

We hebben een automaat zit er bij de keuze hendel een schakelaar die eventueel slecht contact maakt of defect is.
Is dit eventueel zelf te vervangen.
En Ben nee brandstoffilter is 10.000 km oud en we rijden nooit de tank bijna leeg als de melding nog 150 km gaat branden gaan we tanken.
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 18:12

Gelukkig heel verstandig om nooit de tank leeg te rijden. En hou ons op de hoogte van wat het probleem was. En sterkte.
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 18:52

Het kan electronisch zijn maar ook mechanisch. Is het mechanisch dan is het vaak een kwestie van de kabels afstellen.
Electronisch kan het een kwestie zijn van een slecht contact.
Ik ken je sleutel kwaliteiten niet dus of je dit zelf kunt oplossen is een inschatting die je zelf kunt maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 19:30

Kan redelijk goed sleutelen dus ga eerst maar op zoek naar de schakelaar en kijken of het daar aan ligt.
Afstellen van de kabels wordt denkelijk wat lastiger als het daar aan ligt omdat je dit op een brug moet doen en de afstel gegevens moet hebben.
Als ik weet wat het probleem was en het opgelost is zal ik het vermelden.

Nico
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 19:42

Electronisch probleem bij de "versnellingspook" wordt vaak veroorzaakt door vloeistof. Oftewel er is water of frisdrank overheen gegaan. Als dat niet het geval is dan zijn het de kabels. Smeren of afstellen is dan de oplossing. Persoonlijk zou ik met de kabels beginnen.
Succes!

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 20:10

Oke er is zeker geen vloeistof over heen gegaan daar als we iets drinken in de auto gebeurt dat met een flesje.
Is het smeren van de kabels te doen als hij op de krik staat of moet dit echt gebeuren op de brug.
Bedoel moet de beschermplaat bij motor er af en waar bevinden de kabels zich.

Nico
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 20:14

Het is al weer een tijd geleden, maar als ik me niet vergis kun je langs boven via de motor kap bij de kabel komen om te smeren en af te stellen. Begin daar maar eerst eens mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

12 jun 2018, 20:25

CasR,

Dus begrijp dat de kabel als je voor de auto staat aan de rechter kant moet zitten.
Als het gelukt en op gelost is laat ik het weten.
Alvast bedankt.

Nico
ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

13 jun 2018, 13:14

Vandaag de kabel bovenop bij de rechterkant van de motor schoon gemaakt in gespoten met WD40 keuze hendel ongeveer 30 keer van de P naar de D gehaald dus maar hopen dat dit het probleem was.
Zag dat de kabel naar de onderkant van de auto loopt heb de auto opgekrikt om te kijken of er daar ook vuil/troep opzat om deze eventueel ook schoon te maken en in te spuiten alleen zit deze onder het hitteschild van de uitlaat dus niet zo maar bereikbaar.
Is het eventueel mogelijk om deze via de binnenkant te bereiken weet als dit mogelijk is dat je de tunnelbak moet demonteren.
Vraag dit voor dat ik het hele zaakje er uit haal en dan toch blijkt dat het niet mogelijk is.

Nico
ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

23 jun 2018, 11:26

Het probleem met de keuzehendel is opgelost was idd. de kabel deze via de bovenkant schoongemaakt in gespoten met WD40.
Het probleem met starten blijkt een verstuiver te zijn dus deze worden alle 4 vervangen.
Neem geen risico om er maar 1 te vervangen en dan over een maand de volgende.
Vervanging en grote beurt staat voor maandag gepland zijn we voorlopig klaar.
Zal laten weten wat er precies aan de verstuiver markeerde.

Nico
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Slecht starten

23 jun 2018, 18:13

Best Nico,

Zo nou dat is minder nieuws zeg... hoeveel heeft de mini gelopen ? En wat kost zo iets om het allemaal te vervangen zeker een dure grap ? En mijn dealer melden mij en doet het ook tussen de beurten door van dat spul wat de injectors reinigt. Ook tank ik maar altijd v power diesel om de boel goed schoon te houden.
Nou veel sterkte gewenst en hopen dat daarna de mooie mini zich koest houdt.
ndb
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 17 mar 2017, 11:59

Re: Slecht starten

23 jun 2018, 23:21

Hoi Ben,

Hebben 4 verstuivers met garantie bij Mini parts in Northorn gekocht. Leuke mensen daar je krijgt er ook verse koffie en op al je vragen uitgebreid antwoord. Ze vertelde dat de verstuivers van het BMW blok meer problemen heeft dan van het PSA blok. Prijs was 200 euro dus in verhouding met de nieuwprijs goedkoop. En de garage waar wij altijd het onderhoud laten doen rekent 25 euro per uur. Wel zonder bon dus zwart. Geeft wel garantie op reparatie. De mini heeft 285000 km rijd als een zonnetje.
Laat het weten hoe het af gelopen is en wat de totaalkosten zijn.

Nico

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”