ECU PINOUT

Riez
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2018, 23:10

ECU PINOUT

16 jun 2018, 17:09

Hallo allemaal ;-)

Sinds februari heeft mijn vrouw een mini clubman cooper R55 uit 2008.
Er is alleen een probleem met de bovenste 02 sensor, waarschijnlijk een draad breuk.
Heeft iemand een pinout van de ECU? zodat ik de storing kan zoeken?

Bedankt groet Richard
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: ECU PINOUT

16 jun 2018, 17:32

Richard,

Ik ga er even vanuit dat het geen Cooper S Pre-facelift dus is dit het de standaard Cooper met N12 blok.
Zie tekening voor de O2 sensor aansluitingen tov DME Control Unit
Riez
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jan 2018, 23:10

Re: ECU PINOUT

18 jun 2018, 19:32

Hi Schroefje, bedankt voor je reractie !!

Ik heb naar aanleiding van jouw reactie alle kabels gechecked op draadbreuk, maar alle waren intact.
Het probleem wat ik heb is dat ik na vervangen van de catalysator, en 3x een nieuwe lambda sonde's ik elke keer weer een storing krijg nl. P0036 Aandrijsysteem, H02S Heater Control Circuit (bank 1 sensor 2). Ik kreeg laatst de tip om te checken op draadbreuk, maar ook die kan ik nu wegstrepen. Wat blijft er over de ECU?

Groet Ricard
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: ECU PINOUT

18 jun 2018, 23:18

Hoi Ricard,

waar ik benieuwd naar ben is welke Lambda sensor je verwisseld hebt want deze fout wijst naar de sensor na je katalysator, de onderste dus.
Ik heb de bovenste voor de katalysator ook al 2 x kapot gehad, bij mij vooral door vervuiling (olieverbruik) en dan heb je de codes P2414 en P2626.

Deze betreft de onderste die terugkoppeling geeft aan de ECU over de uitlaatgassen. Even google gebruiken en kwam ik op deze artikelen:
    https://www.yourmechanic.com/article/p0 ... ohn-nelson
      https://www.obd-codes.com/p0036


      P0036 Trouble Code definition

      P0036 is the code for Heater Oxygen Sensor Control (HO2S) Circuit (Bank 1, Sensor 2)

      What the P0036 code mean?

      P0036 means that for the engine to operate properly, the engine exhaust should have a specific air fuel ratio of 14.7 to 1 as determined by the heated oxygen sensors (HO2S), which detects the oxygen content of the exhaust.

      This sensor data is calculated by the Engine Control Module (ECM) to adjust the correct amount of fuel delivered to the engine. A heater oxygen sensor is heated to make certain of a very high speed response to the ECM closed loop system, which helps decrease emissions during start up and when the engine is in warmup. This sensor is also after the catalytic converter, so it will not affect the air/fuel ratio input to the PCM/ECM; it is primarily used to verify the catalytic converters efficiency.


      What causes the P0036 code?

      If the code is cleared and reset, and then the Check Engine Light comes on and the OBD-II code comes back, the HO2S sensor for the engine bank 1 and sensor #2, which is downstream of the catalytic converter, is not sending the proper data to the ECM and may be defective or have defective wiring. It is quite unusual if the ECM has failed.

      What are the symptoms of the P0036 code?

      With the O2 heater circuit not working, the O2 sensor response time will be affected and the sensor will not respond to fuel and oxygen in the exhaust for the first 3 to 5 minutes of running or more. The lack of response will affect the ECM’s ability to control the fuel mixture and it will go into a fixed fuel mix until the problem is fixed. The Check Engine Light will come on once the failure is detected by the ECM. The ECM will go into failsafe mode causing different drive symptoms depending on manufacture ECM programming.

      How does a mechanic diagnose the P0036 code?

      P0036 is diagnosed with an OBD-II scanner. The mechanic should reset the OBD-II code and test drive the vehicle to see if the code returns. If it comes back, the mechanic should check both power and ground to the sensor including closely inspecting the wiring and sensor. Many of the problems on this code are wiring related due to the heat of the exhaust damaging other components.

      Common mistakes when diagnosing the P0036 code.

      Do not assume that you should replace the HO2S before checking the all the related wiring and the connector closely. The mechanic should ensure there is 12 volts to the sensor and the ground is good. He must check both sides of the connector wiring to ensure the connector is good and not damaged.

      How serious is the P0036 code?

      The P0036 code will usually be preceded by the Check Engine Light coming on the vehicle’s dash while it is in operation. The vehicle can still be driven but it should properly be diagnosed as soon as possible to prevent potential problems like the sensor loop failing, excessive fuel consumption, poor operation, or damage to other components.

      Often times, if the Check Engine Light came on immediately at start up, the OBD-II system can be reset and the vehicle will operate normally.

      What repairs can fix the P0036 code?

      The most common repairs to address the P0036 code are as follows:

      Have a certified technician verify the code with a scanner. Reset the fault codes and then perform a road test.

      If the P0036 code returns, then follow the test procedure. It can have several problems, but wiring being damaged by excessive heat from the exhaust is most common. Make certain the wiring is in good condition and has proper voltage and ground to the sensor before replacing the sensor.

      Test Procedure:

      With key on and the engine off, use a digital voltmeter to check for 12+ volts fused battery feed to the heater element. If there is no voltage present, repair any open or short in the 12 volt feed circuit, but first determine if it is necessary to replace any fuse blown from the short. If the battery feed is correct, remove the ground (control) circuit from the ECM wiring connector and check for resistance on the circuit. If there is infinite resistance, repair the open in the circuit. If the control circuit is good, suspect a bad HO2 sensor. Replace and re-check.

      I have found this problem to be a fairly common code that is usually caused by the wiring touching the exhaust system and shorting out the power wire or sensor circuit. Vehicles normally have small wiring clamps on the chassis to hold the wiring away from the exhaust but many are plastic and cannot withstand the heat of the catalytic converter, then fail allowing the wiring to touch the exhaust or worse, the catalytic converter.

      If melted, replace the wiring with the correct type of wire, not general electric wiring. Another issue is where a mechanic may have damaged the sensor if it was removed and reinstalled. A common problem can occur when the sensor is removed and damage is done to the female threads on the exhaust, which will require a special tap to repair the threads. But if they are too damaged, a new threaded insert must be welded on the exhaust. Remember these #2 HO2 sensors experience very high heat being at the outlet of the catalytic converter.

      Additional comments for consideration regarding the P0036 code.

      Many vehicles with mileage over 100,000 have momentary sensor problems that usually occur during start up or prolonged stress situations on the drive train. If the Check Engine Light comes on and the vehicle seems to be operating normally, the OBD-II system can be reset using the scanner and the problem may not reoccur. This is why it is important to verify the fault and reset it before doing any repairs.

      Succes,

      Mvg.

      Milco
      Riez
      Nieuw Lid
      Nieuw Lid
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 08 jan 2018, 23:10

      Re: ECU PINOUT

      21 jun 2018, 17:45

      Hoi Milco,

      Bedankt voor je uitvoerig antwoord, ga er mee aan de slag.
      To be continued!!
      Onwijs bedankt,

      Groet Richard
      Riez
      Nieuw Lid
      Nieuw Lid
      Berichten: 4
      Lid geworden op: 08 jan 2018, 23:10

      Re: ECU PINOUT

      23 jun 2018, 14:20

      Update:
      Ik heb nogmaals alle kabels van de 2 O2 sensoren gechecked beide zijn goed, maar als ik de spanning meet tussen de plus en ground/ - van de verwarming van de o2 sensor na de katalysator (met contact aan) heb ik maar 3,5 volt ipv 12 volt. Zekering ? Zoja welke? alle zekeringen in het motorcompartiment zijn heel.
      Gebruikersavatar
      Schroefie
      NMC Staff
      NMC Staff
      Contacteer:
      Locatie: Veghel
      Berichten: 3229
      Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
      Nederland

      Re: ECU PINOUT

      23 jun 2018, 17:44

      Ricard,

      heb je de spanning gemeten over punt 1 en 2 van de O2 sensor die achter de katalysator zit? Als ik naar de tekening kijk dan loopt pin 2 naar de DME unit waar ie via een weerstand op de collector van een transistor zit. Mocht deze transistor volledig open gestuurd wordt zal altijd een gedeelte van de spanning over de weerstand vallen dus als je over punt 1 en 2 gemeten hebt zou 3,5 Volt misschien best een juiste waarde kunnen zijn. Als je met de plus pool van je meter meet op pin 1 van de sensor en met de min pool op de massa van de auto meet je dan wel 12V?
      Ik zeg altijd "meten is weten, als je weet wat je meet". Wat precies de waarde moet zijn die over de O2 sensor moet vallen weet ik niet, zal eens kijken of de service manual er iets overzegt, zo ja dan laat ik het je wel weten.

      Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”