Banden combi runflat/gewoon

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Banden combi runflat/gewoon

22 jul 2018, 13:31

Hallo leden,

Ik heb redelijk veel posts gelezen over banden keuzes /wel of geen runflats etc. Echter is mijn situatie iets specifieks waardoor ik jullie graag even om raad vraag.

Voor heb ik de hankook run flats erop. Beide zijn nog in goede staat. Achter heb ik Dunlops erop liggen die aan vervanging toe zijn. Naar mijn weten zijn dit gewone banden.

Op de snelweg merk ik welleens dat, afhankelijk van het asfalt, best veel rijgeluid en trillingen komen. Nou dacht ik dat dit een eigenschap van de runflats waren. Hierdoor had ik de keuze gemaakt om geen rf’s meer eronder te plaatsen maar ze allen te vervangen door michel pilot sport 4’s.

Nou las ik ook dat de onbalans kan komen omdat er voor rf’s op liggen en achter een gewone band. Daardoor ben ik aan het twijfelen gebracht. Dit geeft de volgende opties:

1. Hankooks naar achteren verplaatsen en Michelin Primacy 3 ZP (runflats overal)

2. Alles te vervangen door Michelin Pilot Sport 4 (geen runflats + dure optie)

3. Hankooks naar achteren verplaatsen en Michelin Pilots Sport 4 voor

4. ...

Alvast dank voor jullie advies
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Banden combi runflat/gewoon

22 jul 2018, 14:42

4. Sowieso geen runflats. Ga voor de Kumho Ecsta Le Sport. Zeer goede band en voor een erg mooie prijs.
Ik zette ook altijd de andere merkbanden erop totdat ik door een paar forumleden getipt werd over de Kumho’s. Weinig slijtage en zeer goed in de regen. Echt top band.
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Banden combi runflat/gewoon

22 jul 2018, 21:24

Klopt deze banden dus de kumo had ik er ook eerst op echt een goede band. Maar toen toch over gegaan naar de hankook ventus v12 wat een top band is dat heerlijke bochtenpakker en niet of nauwelijks doet hij onder voor de echte top en lekker stil. Want vergeleken met de kumo banden had ik 7db meer geluid als met de hankook. En dat is in mijn optiek gewoon een behoorlijk geluidsverschil zeker op hoge snelheid is de dat lekker. Behalve de prijs want wat is de hankook (nog lekker scherp geprijsd).
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Banden combi runflat/gewoon

23 jul 2018, 08:47

Ben1 schreef:Klopt deze banden dus de kumo had ik er ook eerst op echt een goede band. Maar toen toch over gegaan naar de hankook ventus v12 wat een top band is dat heerlijke bochtenpakker en niet of nauwelijks doet hij onder voor de echte top en lekker stil. Want vergeleken met de kumo banden had ik 7db meer geluid als met de hankook. En dat is in mijn optiek gewoon een behoorlijk geluidsverschil zeker op hoge snelheid is de dat lekker. Behalve de prijs want wat is de hankook (nog lekker scherp geprijsd).
Ik heb ook Hankook Ventus nu op twee MINI’s maar vind ze vergeleken bij de Kumho wat sneller slijten.
Maar idd ook de Hankook zijn top banden.
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Re: Banden combi runflat/gewoon

23 jul 2018, 10:18

nepnerd schreef:
23 jul 2018, 08:47
Ben1 schreef:Klopt deze banden dus de kumo had ik er ook eerst op echt een goede band. Maar toen toch over gegaan naar de hankook ventus v12 wat een top band is dat heerlijke bochtenpakker en niet of nauwelijks doet hij onder voor de echte top en lekker stil. Want vergeleken met de kumo banden had ik 7db meer geluid als met de hankook. En dat is in mijn optiek gewoon een behoorlijk geluidsverschil zeker op hoge snelheid is de dat lekker. Behalve de prijs want wat is de hankook (nog lekker scherp geprijsd).
Ik heb ook Hankook Ventus nu op twee MINI’s maar vind ze vergeleken bij de Kumho wat sneller slijten.
Maar idd ook de Hankook zijn top banden.
Is het te doen om aan de voor of achterzijde de runflats te houden die op dit moment nog veel leven hebben en alleen de andere set te vervangen for the time being?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Banden combi runflat/gewoon

23 jul 2018, 15:54

Even los van de mogelijkheden; gelukkig houd je per as al dezelfde banden. Ook al eens anders gezien, een auto met op alle hoeken andere banden; onvoorstelbaar.... :shock:

Zelf zou ik niet "bezuinigen" op de banden. Het is het enige contact tussen je MINI en de weg. Het zijn die paar vierkante centimeters die je een mooie bocht geven, en je behoeden voor een gekreukeld spatbord (en gekrenkt ego). :mrgreen:
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Re: Banden combi runflat/gewoon

23 jul 2018, 17:58

Robert schreef:
23 jul 2018, 15:54
Even los van de mogelijkheden; gelukkig houd je per as al dezelfde banden. Ook al eens anders gezien, een auto met op alle hoeken andere banden; onvoorstelbaar.... :shock:

Zelf zou ik niet "bezuinigen" op de banden. Het is het enige contact tussen je MINI en de weg. Het zijn die paar vierkante centimeters die je een mooie bocht geven, en je behoeden voor een gekreukeld spatbord (en gekrenkt ego). :mrgreen:
Bedoel je dan om ze toch alle vier te vervangen?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Banden combi runflat/gewoon

23 jul 2018, 21:33

Eigenlijk wel een beetje... :roll: Niet om wille van de kosten besparen op goede banden, en een goede balans in de auto. Banden en remmen wil je toch veilig hebben.
't Zal best mogelijk zijn om met 2 soorten banden te rijden hoor. Maar mixen van run-flat en normale banden....tsja, vrij stugge banden mixen met redelijke flexibele. Je weet zo niet wat het doet met het weggedrag. En dan met name in extreme omstandigheden; lees noodstop of uitwijken. Bij normaal gebruik zal het allemaal wel meevallen.
En ja, ik kan me ook best voorstellen dat je niet alles wilt vervangen, kost ook gewoon een hap geld. Aan de andere kant, als je alles op 1 as wisselt, en het bevalt slecht in rij-gedrag...dan kun je later alles op de andere as vervangen.
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Re: Banden combi runflat/gewoon

25 jul 2018, 12:35

Keuze is gevallen op toch runflat bandjes en dan de Michel Primacy 3.
Ik laat even weten hoe e.e.a. bevalt.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Banden combi runflat/gewoon

31 jul 2018, 13:54

Ben benieuwd, mijn pirelli centuria’s moeten ook bijna vernieuwd worden. Zijn lekker stil maar slijten hard en hebben veel last van tramrailing.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Banden combi runflat/gewoon

31 jul 2018, 14:49

Mini-Gijs schreef:Ben benieuwd, mijn pirelli centuria’s moeten ook bijna vernieuwd worden. Zijn lekker stil maar slijten hard en hebben veel last van tramrailing.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Koop nu maar de Kumho Ecsta LeSport.
Velen van de harde kern rijden nu erop.
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Banden combi runflat/gewoon

31 jul 2018, 14:53

Zal het onthouden! Zijn dat runflats?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

Re: Banden combi runflat/gewoon

31 jul 2018, 15:39

Mini-Gijs schreef:Zal het onthouden! Zijn dat runflats?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Ik rijd niet op runflats.
Maar ze zullen er vast in runflats zijn.
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Re: Banden combi runflat/gewoon

02 aug 2018, 19:14

Michelin runflats bevallen enorm goed. Rijgeluid nagenoeg weg natuurlijk wel een stugge(re) band. Blij met mijn keuze. Degradatie kan ik je nog niets iver vertellen
Gebruikersavatar
Mini-Gijs
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zutphen
Berichten: 486
Lid geworden op: 21 sep 2013, 13:11

Re: Banden combi runflat/gewoon

04 aug 2018, 21:00

Dank! Ik ga het de komende maanden goed in de gaten houden.

Iemand ervaring met Dunlop runflat?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”