Koelvloeistof lekt weg

De 2e generatie vanaf 2006
McMarcel
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Gorinchem
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mar 2016, 21:13

Koelvloeistof lekt weg

12 sep 2018, 18:43

Ik heb een Cooper S Cabrio uit 2010 met bijna 100.000 kilometer op de teller.

Vorige week maandag begon mijn waarschuwingslampje van 'koelvloeistof' een paar minuten te branden en dinsdag weer.
Woensdag er naar gekeken en het reservoir bleek bijna leeg te zijn. Gelijk bijgevuld, maar 's-avonds was hij weer leeg. Weer bijgevuld en weer snel leeg. Dit een paar keer gedaan en heb uiteindelijk 1,5 liter er in gegooid (en wederom leeg).
Onder de auto ligt er geen vloeistof.

Mijn garage heeft er druk op gezet en alles lijkt dan goed te zijn. De olie is ook gewoon zwart (ook de oliedeksel).
Ook start de auto gewoon en zie ik ook geen witte rook bij het wegrijden.
Hij stelt voor om toch naar de koppakking te gaan kijken (wat best duur is dus...)

Ik heb diverse verhalen gelezen over dat de oorzaak zou kunnen liggen aan de thermostaat en/of thermostaathuis.
Als dit het geval is, dan zou toch onder de auto vloeistof te zien moeten zijn?

Heeft iemand nog tips voordat ik deze ingrijpende reparatie laat uitvoeren?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Koelvloeistof lekt weg

12 sep 2018, 19:15

Hoe is het binnenin de auto? De matten nog droog? En onder de matten? Het kan namelijk zijn dat je kachelhuis lekt, en dan loopt het warme koelwater in de voetenbak bij passagier en/of bestuurder....
McMarcel
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Gorinchem
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mar 2016, 21:13

Re: Koelvloeistof lekt weg

12 sep 2018, 19:37

Hoi Robert,
Bedankt voor je snelle reactie.
Hoe is het binnenin de auto? De matten nog droog? En onder de matten? Het kan namelijk zijn dat je kachelhuis lekt, en dan loopt het warme koelwater in de voetenbak bij passagier en/of bestuurder....
De matten zijn allebei droog (en ook daaronder).
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Koelvloeistof lekt weg

12 sep 2018, 20:29

De lekkage treedt waarschijnlijk op onder het rijden. Heb je bij het thermostaathuis gekeken of er geen witte aanslag (opgedroogde koelvloeistof) zit? Hiernaast zijn de waterpompbehuizingen bij de Pre-facelift modellen van plastic, ook een zwak punt.
McMarcel
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Gorinchem
Berichten: 32
Lid geworden op: 12 mar 2016, 21:13

Re: Koelvloeistof lekt weg

15 sep 2018, 11:33

Schroefie schreef:
12 sep 2018, 20:29
De lekkage treedt waarschijnlijk op onder het rijden. Heb je bij het thermostaathuis gekeken of er geen witte aanslag (opgedroogde koelvloeistof) zit? Hiernaast zijn de waterpompbehuizingen bij de Pre-facelift modellen van plastic, ook een zwak punt.
Het thermostaathuis ziet er nog goed uit (helemaal zwart en geen witte aanslag).
Ondertussen heeft de garage mijn motorblok losgemaakt en hij vertelde me dat de koppakking lek was. Hij gaat ook voor de zekerheid het thermostaathuis vervangen (en nog een paar onderdelen omdat de motor nu toch open lig).

Hopelijk is het snel gefixed en kan ik weer een tijdje vooruit.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Koelvloeistof lekt weg

15 sep 2018, 11:41

Hopelijk is een en ander snel gefixt en kun je weer genieten van de Mini.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”