R53 tracktool verkocht! En nou..?

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Menrik's R53

23 sep 2018, 18:44

Menrik schreef:Afgelopen zondag was het een heerlijk weertje en heb ik voor het eerst eens goed kunnen meten met de Scangauge, top apparaatje en zelfs vol in de zon prima afleesbaar! Over het algemeen heb ik rustig gereden, maar bij een paar keer flink doortrekken van 80 km/h naar 180 km/h liep de IAT al behoorlijk snel op tot voorbij de 60 graden; ik heb maximaal 62 graden voorbij zien komen. Door de GP intercooler loopt de temperatuur bij gas los wel rap naar beneden tot een graad of 8 boven de buitentemperatuur dus dat zit wel goed.

Ik verbaasde mij enigszins over die 62 graden, aangezien mijn R53 ‘maar’ een 11% JCW pulley, compressor en GP intercooler heeft. De koelwatertemperatuur is overigens niet hoger geweest dan 93 graden, dus dat valt mij weer erg mee. Wellicht dat de Atomspeed nog verschil gaat maken, maar moet ik mij zorgen maken qua IAT met het oog op het circuitgebruik?
Geen zorgen, Menrik. Op het circuit blijf je vrijwel nooit zo lang achtereen op het gas dat de IAT langdurig ver boven de 50 graden uit komt. Dat gebeurt je waarschijnlijk alleen op een lang recht stuk (bijvoorbeeld op CPZ vanaf de Kumhobocht tot aan te Tarzanbocht). De GP intercooler herstelt heel snel bij gas lossen, dus die intercooler / 11% pulley combinatie zou goed genoeg moeten zijn.
Verder kan het geen kwaad als de IAT eens boven die 50 graden uit komt, hè. Het nadeel is alleen dat de ecu je timing aanpast en je dus wat vermogen verliest.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

01 okt 2018, 15:52

Frans. schreef:
23 sep 2018, 17:03
Mooi Mini man :shock:
Bedankt Frans!
Brightness schreef:
23 sep 2018, 18:44
Menrik schreef:
Geen zorgen, Menrik. Op het circuit blijf je vrijwel nooit zo lang achtereen op het gas dat de IAT langdurig ver boven de 50 graden uit komt. Dat gebeurt je waarschijnlijk alleen op een lang recht stuk (bijvoorbeeld op CPZ vanaf de Kumhobocht tot aan te Tarzanbocht). De GP intercooler herstelt heel snel bij gas lossen, dus die intercooler / 11% pulley combinatie zou goed genoeg moeten zijn.
Verder kan het geen kwaad als de IAT eens boven die 50 graden uit komt, hè. Het nadeel is alleen dat de ecu je timing aanpast en je dus wat vermogen verliest.
Goed punt Brightly, ik had die 55 graden teveel als 'negatief' en schadelijk in m'n hoofd zitten. Afgelopen weekend een paar rondjes op de Ring gereden, vooral op de zonnige zondag liep de IAT vanaf Flugplatz en Bergwerk omhoog toch op tot 60+ graden. Verder kwam de temperatuur niet boven de 55 graden uit. :icon_top:
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Menrik's R53

01 okt 2018, 20:15

Mooi werk zeg.

Maar afgelopen zondag was het niet echt warm buiten. Dus als je in de zomer met 30+ graden gaat knallen zal het wel hard achteruit gaan gok ik of zie ik dat verkeerd?

Bij m’n GP2 (ik weet totaal andere setup) is bij cruizen de IAT 1-2 graden boven ambient. Als je dan in de zomer gaat knallen komt hij makkelijk boven de 45 graden uit en dat is niet heel fijn voor een turboblok. Dus ik heb een aquamist HFS-4 besteld puur voor koeling.
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Menrik's R53

01 okt 2018, 22:24

Menrik schreef: Goed punt Brightly, ik had die 55 graden teveel als 'negatief' en schadelijk in m'n hoofd zitten. Afgelopen weekend een paar rondjes op de Ring gereden, vooral op de zonnige zondag liep de IAT vanaf Flugplatz en Bergwerk omhoog toch op tot 60+ graden. Verder kwam de temperatuur niet boven de 55 graden uit. :icon_top:
Op dat stuk van de Ring loopt de IAT inderdaad behoorlijk op. Kan ook niet anders met langdurig volgas en dan ook nog omhoog.
Met water/meth blijft de IAT zeker weten onder de 50 graden, maar aangezien je verder waarschijnlijk geen problemen zult hebben met het controleren van de IAT zou ik het lekker zo houden als nu.
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

02 okt 2018, 12:13

Dat klopt Louis, afgelopen zondag was het maar 17 graden; niet echt warm inderdaad… In de huidige setup zit mijn IAT met rustig rijden 4 - 5 graden boven de buitentemperatuur, dus met 30 graden in de zomer zit de IAT al makkelijk boven de 35 graden.

Ik ga me nog eens inlezen in water/meth-injectie, maar wil het eerst eens in deze setup proberen het komende jaar. Voor eind van het jaar wil ik in ieder geval nog een keertje Nürburgring en Zandvoort gereden hebben, maar Spa-Francorchamps begin november staat ook nog met potlood in de agenda!

Hierbij ook nog een plaatje van afgelopen zondag:
Afbeelding
MisterTUDOR
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Breda
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jan 2018, 15:52

Re: Menrik's R53

02 okt 2018, 16:43

JEUZES wat een BEAST!
Dikke shots Menn-o!
First it was #TEAMPW and now it's #TEAMJCW
Follow my mod-journey on Instagram: www.instagram.com/misterjcw
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

29 okt 2018, 22:44

Afgelopen maand niet helemaal stil gezeten en nog wat kleine puntjes aangepakt die ik eigenlijk al een tijdje wilde doen. Rechtsachter zat bijvoorbeeld één clipje van de sierijst onderaan het raam al sinds de aankoop 3 jaar geleden een beetje los, hiervoor heb ik 4 nieuwe clipjes gemonteerd en zit (eindelijk) weer strak op de carroserie. Tegelijk een nieuwe oliepeilstok gehaald (ik denk dat de oude al 15 jaar meegaat...), verse BCR8ES bougies erin en wat nieuwe schroefjes en boutjes her en der.

Via een Duitser heb ik ook een JCW airbox op de kop kunnen tikken voor een schappelijk bedrag en ik had nog een ITG filter in de schuur liggen dus die kon ook weer dienst doen. Hij had toevallig ook nog een witte Cooper spoiler in de aanbieding en die heb ik ook meegenomen.

In de Facebook-groep kwam een John Cooper Motorsport veerpootbrug voorbij welke ik niet aan me voorbij kon laten gaan, dus op een avond even heen en weer gereden naar Biddinghuizen en 2 weken geleden ook erop geschroefd.

Al met al een prima oktobermaand geweest! :icon_top:

Afbeelding
Gebruikersavatar
MiniG043
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Maastricht
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:17

Re: Menrik's R53

31 okt 2018, 17:35

Dikke mini, met leuke updates fijne tracktoy denk ik zo!
Heb je nog nooit bij ring gespot kijk altijd wel uit naar NL Mini,s :P
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Menrik's R53

02 nov 2018, 11:31

Prima upgrades weer!
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

02 nov 2018, 11:41

MiniG043 schreef:
31 okt 2018, 17:35
Dikke mini, met leuke updates fijne tracktoy denk ik zo!
Heb je nog nooit bij ring gespot kijk altijd wel uit naar NL Mini,s :P
Hi Glenn, het is zeker een fijne tracktoy geworden ondertussen! Ben je er vaak te vinden en laat je de GP1 er ook wel eens los?
MartijnGizmo schreef:
02 nov 2018, 11:31
Prima upgrades weer!
Thanks!
Gebruikersavatar
MiniG043
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Maastricht
Berichten: 71
Lid geworden op: 03 jul 2017, 15:17

Re: Menrik's R53

02 nov 2018, 15:51

@menrik af en toe laat ik hem eens een rondje los moeten kunnen, ze zijn er voor gemaakt toch haha
MisterTUDOR
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Breda
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jan 2018, 15:52

Re: Menrik's R53

05 nov 2018, 09:27

Hartstikke dik Menno! Ziet er goed uit.
First it was #TEAMPW and now it's #TEAMJCW
Follow my mod-journey on Instagram: www.instagram.com/misterjcw
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

06 nov 2018, 09:47

MiniG043 schreef:
02 nov 2018, 15:51
@menrik af en toe laat ik hem eens een rondje los moeten kunnen, ze zijn er voor gemaakt toch haha
Haha precies, wie weet treffen we elkaar eens in de Eifel!
MisterTUDOR schreef:
05 nov 2018, 09:27
Hartstikke dik Menno! Ziet er goed uit.
:icon_top:
Gebruikersavatar
Mnrk
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: 076
Berichten: 141
Lid geworden op: 05 dec 2015, 15:09

Re: Menrik's R53

13 jan 2019, 19:37

De laatste paar weken heb ik wat onderdelen verzameld die ik wilde vervangen voor het begin van het nieuwe seizoen en vandaag eindelijk de tijd gevonden om alles te monteren!

Afbeelding

- Nieuwe kleppendeksel (oude was gaar onder de bobine...)
- Nieuwe pakking voor kleppendeksel + pakkingen ter plaatse van de bougies
- Nieuwe OEM bobine
- Nieuwe OEM bougiekabels
- 380cc JCW injectoren
- ITG luchtfilter voor in de JCW airbox
- Forge luchtslang voor airbox
- Brandstoffilter, de oude is denk ik nog nooit vervangen geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Het was voor mij de eerste keer dat ik het motorblok 'zo ver' ging demonteren, maar achteraf was het met een Haynes boek, YouTube en het juiste gereedschap erg gemakkelijk. Met het nieuwe brandstoffilter en de grotere injectoren loopt de R53 erg goed en lijkt voor mijn gevoel wat beter door te trekken vooral in de 4e en 5e versnelling. Binnenkort eens op dezelfde vermogensbank als ik afgelopen jaar stond, BR Performance in Raamsdonksveer, om te kijken wat de mods gebracht hebben in het afgelopen jaar.

In februari of maart ga ik alle remblokken vervangen voor Ferodo DS2500 of Tarox 114, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. De huidige blokken (EBC Yellowstuff) hebben er nu sinds mei 2017 bijna 8.000 kilometer onder gezeten maar zijn echt op.
bbshifter
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 118
Lid geworden op: 12 okt 2015, 15:29

Re: Menrik's R53

13 jan 2019, 21:19

tarrox 116 nemen remt echt geweldig en zeker voor trackdays maar ook zeer goed te doen bij straatgebruik. enkel het piepen bij traag remmen moe ge er bij nemen. heb ook al met 114 gereden en ds 2500 maar daar was ik,iets minder van onder de indruk op zich goeie remblokken maar voor iets meer zou ik de 116 nemen

Terug naar “Show your ride”