R55 kopen? Drempelvrees...

De 2e generatie vanaf 2006
nuphar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2014, 18:05

R55 kopen? Drempelvrees...

19 nov 2018, 15:24

Hi,

Na enige aarzeling...ik overweeg een Mini als tweede auto. Plezier in rijden is dus van belang (de dagelijkse auto is degelijk, saai, comfortabel) en op dit moment gebruik ik hiervoor een Smart Roadster.

Nu heb ik een mooie R55 gezien...twee eigenaren, waarvan de laatste 8 jaar. Mooie opties, nette prijs, 3 maanden garantie en bij een garage waar ik goede ervaringen mee heb. Maar ik heb natuurlijk ook enkele negatieve ervaringen meegekregen, met name over olieverbruik.

De auto heeft al de modificaties voor distributieketting (ik weet niet of en hoe aantoonbaar), is goed onderhouden (aantoonbaar), maar...in hoeverre is het mogelijk om echte problemen uit te sluiten? Ik denk dan aan excessief olieverbruik (kom je toch pas na een paar duizend kilometer achter), de rest lijkt me redelijk goed te controleren. Als iemand tips heeft....

Het gaat overigens om deze auto:

https://www.autoscout24.com/offers/mini ... 99ef095ecf

Bij voorbaat dank,
Johan
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

19 nov 2018, 17:03

Hoi Johan, leuk idee maar ik snap je drempelvrees. De auto van je link is trouwens R56, R55 is de Clubman.

Ik neem aan dat je in ieder geval op zoek bent naar een Cooper S?
Die kennen inderdaad flink problemen, vooral de eerste modellen met de N14 motor: distributieketting , hogedruk brandstofpomp, thermostaat en inderdaad ook olieverbruik.
Dat olieverbruik is heel lastig vast te stellen. Het beste zou zijn om een compressietest en een compressielektest te laten uitvoeren, dat geeft informatie over het inwendige van de motor.
Als je bij een bedrijf koopt zou ik in ieder geval goede garantie afspraken maken, dat je bijvoorbeeld het olieverbruik vaststelt na x km en als dat heel hoog is dat ze dat laten fixen. Als het olieverbruik echt excessief is merk je dat trouwens wel na minder dan 1000 km 😉
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
nuphar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2014, 18:05

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

19 nov 2018, 19:31

Hi,

Jep, de R56 inderdaad... Haal ik wel eens door elkaar. Een uitgebreide check is lastig, deels door tijdgebrek van mijn kant overigens. Het moeilijke van olieverbruik (vind ik) dat er een heel groot gebied zit tussen "onacceptabel" en "onprettig". Het is juist dat gebied waar ik me zorgen over maak. Misschien dat een n14 blok dan niet de juiste keuze is. Maar het rijden was zo leuk😁

Maar stel dat ie veel olie zou verbruiken... Is het überhaupt op te lossen? Ik vind investeren niet heel erg, als ik maar weet dat er een duurzame oplossing mogelijk is.

Thanks,
Johan
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

19 nov 2018, 20:37

Beste Johan,

Ook na reparatie kan er altijd olie verbruik zijn. Nu is op zich een iets wat olie verbruik niet zo heel erg maar bij deze motors bleef het een ramp... ik weet nog wel dat ik hem destijds nieuw had vanuit de lease maar zelf toen ik vanuit de leasemaatschappij en onder garantie een halve nieuwe motor had bleef er dingen aan dus niet alleen dat olie verbruik want dat kwam in iets mindere mate terug. Maar toen kwam ook weer vrolijk de ketting weer om de hoek en toen daarna nog een keer oké 2 jaar later een koppakking waardoor ik iedere keer koelwater moest bij vullen. Kortom voor mij nooit meer dat mislukte psa (Peugeot blokje) maar goed het n18 blokje is een stuk beter maar dan is je clubman ook weer duurder. Je kan ook kijken naar een gewone cooper dat is een veel duurzamer blokje dus ook met dito prijs. Helaas zijn die ook vaak ook veel kaler uitgevoerd want mensen die voor de S gingen hingen hem vaak goed voel. Dus navigatie een panorma dak ( wat vaak niet meer dicht wil of andere storingen heeft) en bijna altijd hebben ze leer de cooper S dan en het uiterlijk is natuurlijk ook leuker..
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

19 nov 2018, 21:44

Welkom Johan :)

Ikzelf heb geen ervaring met de R55/56, ken wel iemand die er een heeft en hij heeft al veel stuk gehad maar ik moet erbij vermelden dat die Mini getuned is en dat hij de auto niet spaart. Ik weet niet of het er een met N14 of N18 blok is.

Wil je persé een R56 dan zou ik in ieder geval proberen er een met N18 blok te kopen.

Of je kijkt voor een mooie en goede R53, New Mini van de eerste generatie.
Hier op het forum staat er een mooie te koop.
Zelf heb ik een R53 GP met 203000km op de teller, olieverbruik is zo goed als niets. Op 90000km tussen de beurten door maar een paar keer een half litertje bijgevuld.
Ben de tweede eigenaar en na bijna 6 jaar bezit overweeg hem te verkopen voor iets anders maar weet nog niet precies wat. 2e generatie New Mini durf ik niet goed aan en mijn vrouw heeft al een F56(3e generatie).

Succes met je keuze!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

20 nov 2018, 09:27

Ik heb een JCW met n14 blok en ben er super tevreden over (4 jaar in bezit), ik denk wel dat de latere modellen N14 beter zijn als de begin modellen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
nuphar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2014, 18:05

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

20 nov 2018, 12:44

Iedereen hartelijk dank voor de reacties en info. Ik heb besloten de R56 te laten schieten...misschien is ie in hele goede staat en waarschijnlijk zal er mensen die prima met dergelijke issues kunnen leven. Ik merk bij mezelf dat het geen goed gevoel geeft, misschien ook door een eerdere ervaring (3 jaar oude Honda Insight, 1 liter olie per 1000 km, garantie gaf niet thuis, auto is gelukkig snel weggegaan) met de auto van mijn vrouw.

Budget is niet een heel groot issue, dus ik ga even verder kijken wat er is. De Coupé is natuurlijk erg leuk:-)

Thanks,
Johan
nuphar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2014, 18:05

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

21 nov 2018, 15:05

Hi,

Toch nog even een follow-up...ik begrijp/lees dat de R53 motorish gezien wellicht een betere keuze is. Klopt het dat de modellen rond 2005/2006 wel bepaalde (cosmetische) verbeteringen hebben (stuur met audiobediening, xenon koplampen), maar visueel onderscheiden van de R56 door bijvoorbeeld zwarte interieurdelen (rondom schakelaars middenconsole, etc.)? Iets met bomen en bos...

En mocht ik kijken naar een Coupé of Roadster, dan moet ik dus nog steeds opletten of er een N14 of een N18 blok in zit?

Thanks,
Johan
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

21 nov 2018, 15:51

viewtopic.php?t=4512

http://www.r53.nl/ Site van forumlid Berthil
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

21 nov 2018, 16:03

niekcarfreak schreef:
21 nov 2018, 15:51
viewtopic.php?t=4512

http://www.r53.nl/ Site van forumlid Berthil
Coupé heeft inderdaad een PSA blok net als een R56. Ik weet niet precies of dat altijd een N18 is of niet. Speedy zal dat wel weten.

Een R53 en dan zeker de facelift is een leuke auto als funauto voor erbij. Ik heb al bijna 6 jaar veel lol gehad van de R53 GP. Maar gaat kriebelen voor iets anders.
Ter info: https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... orks-2006/
Bij de minpunten staat iets over de remmen maar ik vind dat wel meevallen.
Heb er andere remschijven en blokken op vooraan icm rvs remslangen.
Met de standaard mechanische sper krijg je het vermogen ook nog goed op de straat.
nepnerd
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1745
Lid geworden op: 28 okt 2016, 02:24

R55 kopen? Drempelvrees...

21 nov 2018, 16:03

Ik heb ivm aanschaf Roadster JCW nog een Coupe S te koop.

R58 Coupe S
Bouwjaar 10-2011
Origineel NL
N18 motor
JCW uitgevoerd
210 pk
Kmstand: 122xxx

De Coupe S half jaar geleden overgenomen van clublid, een echte liefhebber die de MINI zeer goed onderhouden heeft. Uiteraard alle boekjes erbij.

JCW uitgevoerd met Aero bumpers, zijskirts, uitlaat etc.
Getuned naar 210 pk en 330 Nm. Extra metertjes bij stuur, powerflex draagarmrubbers enz enz.
Benzineverbruik met gemak 1:14.

De Coupe S wordt verkocht op tweedelige R90 Cross Spoke BBSRS844 velgen.

Vaste prijs € 12.350,-

Afbeelding
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

21 nov 2018, 19:52

Een dieseltje zou anders ook nog een oplossing zijn wel wat duurder in de wegenbelasting maar een mega betrouwbaar blokje en een heerlijk laag verbruik 1,20 is met gemak te halen.
Gebruikersavatar
FlyingJeroen
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Bathmen
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jan 2017, 17:33

R55 kopen? Drempelvrees...

08 dec 2018, 16:00

Ik heb een R57 uit 2011 met N18.
Gebruiken we als 2e auto.
Eigenlijk met dezelfde redenen aangeschaft.
Bewust voor N18 gekozen vanwege problemen van N14.
Nu na twee jaar en 15k km een keer 0,5l bijgevuld. Olieprijs nog steeds op max.
Dat is dus veel beter dan gedacht.

Bouwkwaliteit valt me wel wat tegen.
Rubbers kapot, rammeltjes (ik weet het is een stug geveerde cabrio, maar ooit een 2000 Audi TT roadster gehad en die was daar vreemd van).

Km stand nu net 80k.
Volgende maand een beurt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mini Cooper SE Charged, Enigma Black, 17” Cosmos black 499, lots of goodies
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

R55 kopen? Drempelvrees...

08 dec 2018, 17:49

Johan, mocht je in de markt zijn voor een R53 dan nodig ik je uit om mijn auto eens te komen bekijken. De advertentie staat hier op het forum:
viewtopic.php?f=81&t=43607
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
nuphar
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 sep 2014, 18:05

Re: R55 kopen? Drempelvrees...

08 dec 2018, 19:30

Hi,

Thanks allen voor de reacties en het aanbod. Helaas waren mijn twee meest recente proefritten (beide niet goedkoop...nou ja, proefritten waren gratis, de auto's zelf waren best prijzig) nogal een teleurstelling. Bij de eerste (automaat) heb ik op de vluchtstrook gestaan en met moeite terug kunnen komen (automaat was defect), bij de tweede was van alles mis (veel speling tijdens sturen, banden schuin afgesleten, radio defect). Ik weet dat dat niets zegt over andere R53's of Mini in het algemeen, maar het was genoeg om het hele onderwerp nieuwe auto even een paar weekjes te parkeren.

Overigens heb ik ook nog in enkele andere auto's gereden...waaronder een TT (ook veel mis), een SLK (helemaal in orde), MR2 (achteraf geen idee waarom die erbij gekomen is). Het verbaast me keer op keer hoe men pas dingen repareert bij verkoop. Ik begrijp het ergens wel, maar als je tanden eruit klapperen tijdens een proefrit....dat geeft weinig vertrouwen.

Groeten,
Johan

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”