Gevoeligheid lichtsensor

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Gevoeligheid lichtsensor

24 dec 2018, 21:04

Is de gevoeligheid van de lichtsensor in te stellen? Het geval is dat het dimlicht via lichtsensor alleen uitgaat als de zon er vol opstaat. In schaduw of bij bewolking gaat het dimlicht direct weer aan. Is dit standaard zo bij Mini of zou ik aan een andere lichtsensor moeten? Mijn ervaring met lichtsensoren is dat het dimlicht uit zou moeten blijven bij schaduw of bewolking.
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Gevoeligheid lichtsensor

25 dec 2018, 08:45

Is er een nieuwe ruit ingezet? (Zit er nog een MINI-logo in het hoekje?) Want na het plaatsen van een andere ruit, moet de lichtsensor opnieuw gekalibreerd worden. En die stap wordt soms niet uitgevoerd.
Oh, en ja, de gevoeligheid is via coderen aan te passen, alhoewel vele mensen niks van de andere standen merken. Dus of het überhaupt effect heeft...
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Gevoeligheid lichtsensor

25 dec 2018, 13:24

Ik heb geen idee of er een andere ruit in zit. Binnenkort laat ik de ruit sws vervangen aangezien van de voorruitverwarming maar twee lijntjes werken. Kalibreren kan alleen bij de dealer?
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Gevoeligheid lichtsensor

25 dec 2018, 20:10

Als er op de voorruit een MINI-logo zit (in het hoekje met info over de ruit), dan is het hoogstwaarschijnlijk nog de originele ruit. Of een vervanger door de dealer geplaatst, en dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat diezelfde dealer ook de sensor opnieuw afstelt.
Als er een andere firma een ruit heeft geplaatst, ligt het er maar net aan hoeveel kennis, kunde en apparatuur die firma heeft.

Doet je ruitenwisserinterval-sensor het nog nog wel goed? Want dat is 1 module samen met de lichtsensor.

Bij vervanging van de ruit, dus in de opdracht meenemen dat men de sensor opnieuw afstelt/kalibreert. Ook als de huidige sensor wordt teruggeplaatst moet ie opnieuw worden afgesteld. (Eigenlijk resetten van de RLS-module. RLS=Rain Light Sensor.)
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Gevoeligheid lichtsensor

26 dec 2018, 00:11

De regensensor werkt nu naar behoren, deze deed het tot voor kort niet maar dat bleek een kapotte zekering te zijn. Ik had daarna het idee dat de lichtsensor het nog niet deed omdat het dimlicht continu aanbleef, maar van de week reed ik in de volle zon en zag de verlichting uitgaan. Dus de lichtsensor werkt wel maar alleen bij volle zon.

Net ff gecheckt, de ruit is inderdaad niet origineel Mini, die is al eens in Duitsland vervangen.
‘07 Mini Cooper Chili
Chasah
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2014, 16:26

Re: Gevoeligheid lichtsensor

28 dec 2018, 21:20

Normaal gesproken, als de stekker van de sensor niet losgehaald wordt, hoeft de sensor niet opnieuw geklibreerd / ingelezen worden. Er kan iets mis zijn met het ruit, kleine afwijking oid. Ik heb zelf hetzelfde probleem, ik zal volgende week eens proberen of kalibreren resetten effect heeft.

Terug naar “Interieur en audio”