Horten en stoten 3e versnelling r53

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
gerrit1740
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 dec 2015, 09:50

Horten en stoten 3e versnelling r53

28 dec 2018, 17:57

Goedendag,

Mijn r53 trekt in de derde versnelling niet lekker door, hij begint dan te stotteren.
Als ik rustig de toeren opvoeren is er geen probleem maar als ik vlot wil doorrijden (daar heb je hem toch voor) dan is dit erg hinderlijk.
Ik heb de bobine, bougiekabels en bougies al vervangen alsook alle filters, maar dit had niet het gewenste resultaat.
Wie heeft er een suggestie?

Mvg Gerrit
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Horten en stoten 3e versnelling r53

28 dec 2018, 19:36

Als eerste uitlezen. Misschien geeft ie al ergens foutmeldingen, die leiden tot een mogelijke oplossing, of gerichter zoeken.
Gasklepproblemen (smerig door aanslag) lees ik ook vaak, of de by-pass valve (veertje te slap) van de intercooler... Wellicht de rubbers van de intercooler die valse lucht doorlaten??

Wellicht een handig filmpje:
gerrit1740
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 dec 2015, 09:50

Re: Horten en stoten 3e versnelling r53

29 dec 2018, 15:20

Goedendag,

Nou, vandaag de bypass valve uit mijn mini gehaald, na gekeken en schoongemaakt, ik had niet het idee dat de veer slap was, maar nu ik alles weer in elkaar heb gezet werkt de auto niet zoals het zou moeten.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2 slangen die vast zitten aan het aanzuigkanaal heb losgemaakt waarbij de rechtse (grijs) nu niet meer goed vast zit.
Als ik de auto uitlees krijg ik code p1109 en p1242.
Als ik de auto start dan schiet hij gelijk in de toeren om daarna af te zakken naar zo'n 1000 rpm, loopt onregelmatig en ook werken mijn remmen niet meer???
Ik heb de accu al losgekoppeld om de ecu te resetten maar dat heeft geen effect, wie heeft er een idee, suggestie of nog mooier, een oplossing.
Bvd Gerrit
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Horten en stoten 3e versnelling r53

29 dec 2018, 19:25

Beide foutcodes duiden op teveel lucht... Toch de by-pass kaduuk? Of wellicht de rubbers van de intercooler die valse lucht doorlaten?
Je hebt een MAP-sensor op het inlaatspruitstuk, en ook eentje aan de zijkant van het blok, bij al die luchtpijpen. Stekkers zitten er wel goed en stevig op, na uitbouwen van de by-pass?

Werking remmen lijkt me niet afhankelijk van het draaien van de motor. (Dat natuurlijk even los van de vacuüm aansturing van de bekrachtiger.)
gerrit1740
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 dec 2015, 09:50

Re: Horten en stoten 3e versnelling r53

30 dec 2018, 09:49

Hoi Robert,

Bedankt voor je reactie, ik ben gisteren nog eens in gedachte nagelopen wat ik nu verkeerd heb gedaan en ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik waarschijnlijk de bevestiging van het aanzuigkanaal bij de supercharcher heb afgebroken ( ik kan het niet zien, zit te diep ingebouwd). Ik heb daarna wel weer alles in elkaar gezet in de hoop dat de rest alles op zijn plek zou houden maar helaas.
Doordat het aanzuigkanaal nu niet vast zit trekt hij uiteraard valse lucht en daardoor werkt ook het vacuüm van de rembekrachtiging niet.
Eerst dus maar eens kijken voor een ander aanzuigkanaal en dan ga ik wel verder kijken, moet waarschijnlijk de radiator eruit om er goed bij te komen.
Als er iemand nog tips heeft hoor ik dat graag.

Mvg Gerrit

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”