kleur Koelvloeistof een raadsel

De 2e generatie vanaf 2006
asease
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Almere
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 dec 2016, 17:29

kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 18:05

Hoi ik heb een vraag over de kleur koelvloeistof, ik wil deze vervangen voor nieuwe echter nu kan ik de kleur welke er nu in zit lastig bepalen, het zou wat mij betreft groen kunnen zijn maar ook geel, iemand die er verstand van heeft??

Betreft een R56 Cooper S

Alvast bedankt.


Afbeelding
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Op het platteland
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:32

Re: Koelvloeistof

31 dec 2018, 18:23

Hij lijkt me erg smerig....Ik weet niet of het verversen al een tijd geleden is, maar misschien is vervangen het beste...

Volgens mij gebruikt BMW normaal groene (bij de eerste generatie). Ik vermoed dat bij jou roze is gemengd, of wellicht blauwe....

Ik weet zo niet wat ze voor een R56 voorschrijven, maar bij een R50 tot R53 was het dus Groen of blauw. Roze (liefst dan G12+) mag volgens mij ook...maar of dat voor een R56 ook is....

Groene of blauwe is een wat ouder koelmiddel en als je aluminium delen hebt waar de koelvloeistof doorstroomt, dan tast het koelvloeistof deze aan (door zuren), bij Roze dus niet. Roze mag je dus ook gebruiken als je geen aluminium delen hebt. Bij roze heb je G12 en G12+, ik geloof dat je met G12+ wel weer mag bij mengen met groene of blauwe (als je geen aluminium delen hebt) en bij G12 niet want dat gaat vlokken...Oja, om het nog moeilijker te maken, je hebt ook doorzichtige (net als water zeg maar) dat is dacht ik G13, en die zou ook overal mogen is mij vertelt....

Hopelijk zo voldoende informatie...

Fijne jaarwisseling...
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 18:49

Standaard zit er de blauwe in en dat is zo te zien wat er bij jou ook in zit. Na verloop wordt ie wat donkerder.
Roel de Groot van Gogarage37 heeft destijds bij mij de blauwe er in gedaan, gewoon de Carex van de Action, prima koelvloeistof. In heb mijn Coopers nu in onderhoud bij Schols Autos en die hebben in mijn R56 toen die verwisseld moest worden de rode koelvloeistof G12+ van MDM (-40 tot +150 graden) erin gedaan. In de R55 zit ook de blauw/groene. Welke je gebruikt maakt eigenlijk niet uit als je ze maar niet door elkaar mengt/bijvult. Bij twijfel kun je natuurlijk ook je koelvloeistof bij de dealer halen maar wel een stuk duurder.
asease
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Almere
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 dec 2016, 17:29

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 19:26

Top bedankt voor de antwoorden, ik ga dus voor de blauwe, roze is het zeker niet wat er nu in zit, ik neem aan dat een eventueel restant van de oude wat nog ergens in het blok of radiator zit geen problemen geeft als dat groene zou zijn?
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Op het platteland
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:32

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 19:47

Nee, als het blauwe of groene is geweest is dat geen probleem...

Trucje wat ik nog wel eens doe is spoelen van het systeem zodat alle roest en dergelijk eruit is...
asease
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Almere
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 dec 2016, 17:29

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 19:54

Hoe spoel je het systeem onder open laten en boven vullen?
Alex
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Op het platteland
Berichten: 176
Lid geworden op: 28 jul 2010, 16:32

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 20:24

Nee, eerst oude vloeistof eruit dan vullen met een aangemaakt middel, water met een toevoeging daar zijn diverse meningen over, dat los alle roest en vuiligheid in het systeem op. Daarna dus zorgen dat je motor lekker warm wordt, eventueel meerdere dagen laten zitten en lekker rond rijden (vergeet ook de kachel niet even op volle verwarming te zetten). Uiteraard wel opletten dat er geen vorst is ander bevriest het middel en heb je een groter probleem!
Daarna er weer uit laten lopen en spoelen door waterslang in je radiator te hangen en onder open te laten zodat alle rommel eruit kan (motor ook laten lopen zodat het rondgepompt wordt). Alles met stromend water uit de waterslang natuurlijk. Zorgen dat het systeem weer helemaal schoon is, eventueel het water dat eruit komt testen of het weer PH neutraal is. En dan afvullen met de door jou gewenste koelvloeistof.

Op deze manier maak je het koelsysteem weer schoon. Vooral als het een oud voertuig betreft waar vroeger water met antivries is gebruikt komt er veel roest in het systeem....

Ik verwacht echter bij jou mini dat er nooit water met antivries is gebruikt zodat de vervuiling niet echt aan de hand is...
HvH
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Nijmegen
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 okt 2018, 13:16

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

31 dec 2018, 22:25

Ik heb bij mijn R56 de koelvloeistof vorige week vervangen, met sp11 van Kroon. Dit schijft Kroon olie voor op hun site.
SP11 is blauw van kleur

Voor het reinigen van het koelsysteem heb ik forte degreaser cooling system gebruikt.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

01 jan 2019, 11:00

En na vullen goed ontluchten met de kachelkraan helemaal open.
Ik weet niet hoe het bij een R56 is maar bij mijn R53 is het handig de auto vooraan hoger te zetten dan achter.
asease
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Almere
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 dec 2016, 17:29

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

01 jan 2019, 20:22

Oké bedankt, ik ga voor niet reinigen en vervangen voor blauw!
Mocht het in korte tijd weer smerig worden kan ik altijd nog een keer reinigen :D
asease
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Almere
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 dec 2016, 17:29

Re: kleur Koelvloeistof een raadsel

25 jan 2019, 10:33

Hoi ik heb ondertussen de koelvloeistof vervangen voor verse blauwe, nu heb ik daar nog wel een aanvullende vraag over, ik zie op internet dat er circa 5,5 liter koelvloeistof in het systeem zit, nu ging er na het leeglaten lopen niet meer dat een kleine 4 liter in, ik heb de ontluchtigsnippel op het thermostaathuis open gehad tot er vloeistof uit liep, kan het zijn dat er nog ergens koelvloeistof heeft gezeten of mis ik ergens een ontluchtingsnippel.
Ik heb de verwarming op hoog gehad met het contact aan.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”