Sinds anderhalve week heb ik een Cooper S Clubman van 2008 met 95.000 km op de teller. Een R55 dus met N14 motorblok. Ik weet dat deze blokken problemen kunnen hebben met de distributieketting en distributiekettingspanner.
Welke olie gebruiken jullie in deze blokken en welke tips hebben jullie voor onderhoud en gebruik van een Cooper S met een N14 blok? Ziin er andere problemen met deze blokken bekend?
Ik hoor graag van jullie en maak graag gebruik van jullie kennis en ervaring.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Rob Remmerswaal
Tips voor gebruik en onderhoud N14 motorblok
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: Tips voor gebruik en onderhoud N14 motorblok
Rob,
voor wat betreft olie schakelen sommige over naar een iets dikkere olie en gaan van 5W30 naar 5W40. Dit omdat de meeste MINI's toch wel wat olie verbruiken en dan vooral de N12-N14 blokken maar het een en ander is ook wel afhankelijk hoe er met het motortje is omgesprongen.
Zwak punt is het thermostaathuis (is van plastic en wil wel eens lekken), de ketting/kettingspanners goed in de gaten houden maar in je andere topic gelezen dat deze Clubman altijd netjes zijn onderhoud heeft gehad. Bij dit blok wordt een gedeelte van de uitlaatgassen weer terug gevoerd in het blok wat vervuiling (koolafzetting) van de inlaatkanalen/-kleppen kan veroorzaken. Check de motor topic bij de MINI R55/R56 2de generatie MINI's voor Carbon Cleaning / Walnu Blasting. Zijn meerdere MINI specialisten die dit aanbieden zoals Schols Autos en GoGarage37.
Als je de auto op tijd en minimaal jaarlijks zijn onderhoud geeft zou je niet voor grote verrassingen moeten komen staan.
voor wat betreft olie schakelen sommige over naar een iets dikkere olie en gaan van 5W30 naar 5W40. Dit omdat de meeste MINI's toch wel wat olie verbruiken en dan vooral de N12-N14 blokken maar het een en ander is ook wel afhankelijk hoe er met het motortje is omgesprongen.
Zwak punt is het thermostaathuis (is van plastic en wil wel eens lekken), de ketting/kettingspanners goed in de gaten houden maar in je andere topic gelezen dat deze Clubman altijd netjes zijn onderhoud heeft gehad. Bij dit blok wordt een gedeelte van de uitlaatgassen weer terug gevoerd in het blok wat vervuiling (koolafzetting) van de inlaatkanalen/-kleppen kan veroorzaken. Check de motor topic bij de MINI R55/R56 2de generatie MINI's voor Carbon Cleaning / Walnu Blasting. Zijn meerdere MINI specialisten die dit aanbieden zoals Schols Autos en GoGarage37.
Als je de auto op tijd en minimaal jaarlijks zijn onderhoud geeft zou je niet voor grote verrassingen moeten komen staan.
- Markos
- Mod virus alert!
- Locatie: Enschede
Bericht
Re: Tips voor gebruik en onderhoud N14 motorblok
Hier nog wat meer info:
https://www.etuners.gr/peugeot-citroen- ... icing-101/
En nog een handige link:
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... _index.htm
https://www.etuners.gr/peugeot-citroen- ... icing-101/
En nog een handige link:
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... _index.htm
Groeten, Mark
2008 Mini Clubman Cooper S
2008 Mini Clubman Cooper S
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors