Airbag storing

De binnenkant van de 2e generatie MINI, alles over het interieur, audio, navigatie, carkits etc..
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Airbag storing

31 mar 2019, 23:55

Oke heel even tussen door, waarom zou jij denken dat je getild bent door de BMW dealer?

En wat is in de foutcode die de storing aangeeft? Je zo wel de complete auto open halen en uit elkaar halen maar daar schiet je nog niks mee op!?!?

Meten is weten!
Gokken is dokken!

Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Airbag storing

01 apr 2019, 22:15

Kevin,

"Gokken is Dokken", haha, die kende ik nog niet maar klopt wel. Bij "meten is weten" hebben ze bij ons altijd een toevoeging, "meten is weten, als je weet wat je meet" :wink:

Wat je zegt Kevin, het eerste wat ze doen is uitlezen, kijken wat de foutmelding is en dan resetten. Helaas kost dat manuren/tijd en uitlezen met de computer en dan zit je snel aan dat bedrag. Volgende stap wordt dan onderzoeken. Voor dat geld had je ook een Carly Adapter kunnen aanschaffen BOSI, plus de bijbehorende software en dan had je voortaan zelf je MINI kunnen uitlezen. Misschien een tip/idee om zo'n adapter of iets vergelijkbaars aan te schaffen. Wil niet zeggen dat je meteen alles zelf kan oplossen maar je krijgt vaak wel mbv de OBD errors een idee waar je moet zoeken.

Ik weet niet of je in de buurt (Veghel) woont anders kan ik hem even uitlezen met de Carly Adapter.

Succes Milco
Gebruikersavatar
Bosi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:09

Re: Airbag storing

01 apr 2019, 22:20

Hoi, ik heb de foto's toegevoegd.

Martijn heeft even snel gekeken en uit mijn hoofd kwam daar een stage 1......... melding uit.
Hierdoor dacht hij aan de kabel van de stuur airbag naar de sleepring maar deze is niet los te koop.

Wat wil je hebben voor je diagnose apparaat? Ik ben bang dat ik zo'n ding vaker nodig heb. :)

Ik zal Roel ook eens bellen. Swalmen is niet om de hoek maar hé das weer een leuk ritje met de MINI !

En ja ik woon in de buurt van Veghel dus kom graag ff bij je langs Schroefie.
Mocht je zin hebben in een ritje dan ben je ook altijd Welkom in Eindhoven.

Komend weekend eerst maar eens in Veghel afspreken?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Airbag storing

01 apr 2019, 22:29

Bosi,

zaterdag ochtend doe ik de scouting (voetbal) van de jeugd en heb aansluitend een vergadering die begint om 11.30 uur. Verwacht rond 14.00 uur thuis te zijn. Daarna welkom of vrijdag 5 april om bv na 18.00 uur, het is tot 21.00 licht dus tijd genoeg om uit te lezen.

Ik hoor het wel wat jou het beste uitkomt.
Gebruikersavatar
Bosi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:09

Re: Airbag storing

01 apr 2019, 22:34

Nice!, ik stuur je ff mijn 06 dan kunnen we ff appen wanneer het beste uitkomt.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Airbag storing

05 apr 2019, 22:05

Ilja,

kwam dit artikel nog tegen voor als de fout terug mocht komen, dan zit het hem waarschijnlijk toch in de bekabeling van je airbag module.
Lees onderstand artikel, de volgende stap:

https://www.bimmerfest.com/forums/showt ... p?t=819717
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag storing

06 apr 2019, 08:45

Bosi schreef:
31 mar 2019, 14:17
Vandaag maar eens in de auto gekropen. Ik heb de airbag op het stuur los gehad en de connector ingespoten met contactspray.

Afbeelding
Afbeelding

Onder de stoelen vond ik een grote gele connector. Van het airbag systeem?

Afbeelding
Afbeelding

En deze tussen de stoelen en het midden console

Afbeelding

Van die heb ik niet kunnen achterhalen hoe die los moeten. Iemand een idee?

Afijn het eindresultaat is dat de airbag storing blijft.
Het kan natuurlijk zo zijn dat deze dan eerst nog gereset moet worden en daarna pas weg blijft bij een nieuwe controle van het systeem.

Hoor graag van jullie of er nog andere connectoren zijn die ik kan/moet controleren.

Alvast bedankt.
Ik weet uit mijn hoofd niet of de gele stekker van de zijairbag is maar als de accu afgekoppeld is dan kun je alle stekkers even losmaken, dan ben je zeker dat die van de airbag ook los is.

Op de foto daaronder is vermoed ik van de gordelspanner, daar zou ik afblijven.

Ook als je bv. een slecht contact in de stekker opgelost hebt dan moet je met een obd2 apparaat de storing uitlezen en resetten.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Airbag storing

06 apr 2019, 13:14

Niek, Ilja is gisteren met zijn MINI langs geweest en we hebben hem uitgelezen en de fouten die erin zaten gereset. Ilja had de contacten op de stuurairbag en onder de stoel schoongemaakt en geïnspecteerd dus nu even afwachten of de airbagfout wegblijft. Meteen even via Carly op zijn verzoek de richtingaanwijzer aangepast 1x bedienen > 3 x knipperen.

Nette auto trouwens, ziet er goed uit :icon_top:
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag storing

06 apr 2019, 16:56

Ok, thx voor de info.
Goed kans dat de foutcode wegblijft.
Ik heb vorig jaar ook een obd uitlees en reset apparaat aangeschaft.
Met al die gevoelige electronica in de moderne auto's is dat wel eens handig. Anders moet je gelijk naar de garage en je zult zien dat je meestal een storing krijgt als de garages dicht zijn.
De garage doet de eerste keer ook niet meer dan uitlezen en resetten.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Airbag storing

07 apr 2019, 12:04

Klopt Niek, het is zo makkelijk om zelf even de OBD uit te lezen. Ilja was meteen overtuigd en ging ook de Carly adapter aanschaffen want zoals hij aangaf was hij 125€ kwijt voor uitlezen en resetten van de melding die na een paar dagen weer terug was. Hopen dat het schoonmaken het probleem heeft opgelost, we gaan het horen.
Gebruikersavatar
Bosi
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2018, 16:09

Re: Airbag storing

07 apr 2019, 19:59

Afgelopen vrijdagavond met Schroefie & Carly :D de airbagmelding opgezocht.

Het volgende kwam uit de rapportage:

Afbeelding

Een Stage 1 melding duidt op een storing in de airbag module op het stuur. Zoals te zien is op de eerdere foto's en ook door BMW bevestigd werd kan deze kabel aan de airbag module niet los besteld worden.

Vorig weekend had ik alle kabels al een keer losgehaald en ingespoten met contact spray maar ik was niet in staat om de storing te resetten. Dit lukte met Carly wel en gedurende een korte testrit bleef de storing uit.

Intussen vandaag naar de Mini meet in Hoevelaken geweest en de melding is nog steeds niet terug.

:icon_top:

Bedankt allemaal.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Airbag storing

07 apr 2019, 20:47

:icon_top: Goed nieuws

Terug naar “Interieur en audio”