Brandstof verbruik probleem

De 2e generatie vanaf 2006
MrMK899
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Ruinerwold
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2018, 20:32

Brandstof verbruik probleem

04 jan 2019, 18:06

Hallo allemaal,
Heeft iemand ervaring ermee dat de Mini veel onzuiniger gaat rijden?
Ik heb mijn Mini Cooper R56 2007 nu bijna een jaar en ik kon gemiddeld 600 km met een tank doen voordat de lampjes op rood gingen. Nu kom ik niet meer boven de 450 km met een tank en we komen er niet achter waar het aan ligt.

De auto had nogal wat problemen waardoor nu bijna alles in en rondom de motor vervangen is. Er is uiteindelijk een 2009 motor ingezet. Nu rijdt de auto verder probleemloos alleen moet ik veel vaker tanken. Er zijn geen foutmeldingen te vinden en ik ben niet anders gaan rijden. Mijn garage weet het dus nu ook niet meer. We vermoeden dat het met software te maken heeft maar Mini Dusseldorp betwijfeld of een software update wel effect zou hebben.

Wel heb ik eerder dit jaar een andere einddemper laten monteren maar dit zou niet zo'n negatief effect moeten hebben (eerder een verbetering vanwege minder restrictie)

Ik hoop dat iemand weet hoe dit te verhelpen is.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Brandstof verbruik probleem

04 jan 2019, 18:29

Moeilijk te zeggen,

wat ik wel weet is als de 1ste Lambda sensor kapot is dat de motor in een soort "noodloop" programma gaat. Ik had dit ook bij mijn R56 Cooper (N12-120pk) van dec 2006 maar ik had ook een geel motorlampje in combinatie met verhoogde uitstoot melding bij het starten. Ondanks dat de auto perfect liep ging het verbruik aardig omhoog naar 1 op 11 terwijl ik normaal altijd wel 1 op 14 haal of hoger, beetje afhankelijk van rijstijl en snelweg kilometers of stadsverkeer. Komt bij dat er 285.000km op de klok staat wat hem ook niet zuiniger maakt maar dat terzijde. Ik moet zeggen dat ik ook geen 600km haal tot de rode lampjes, want dan heb je zo'n 32 liter brandstof verstookt op 600km is een gemiddeld verbruik van 1 liter op 18,75km. 450 km met 32 liter kom je op een verbruik van 1 liter op 14km en dat is hetzelfde wat mijn R56 Cooper verbruikt. Ik heb ooit 1 op 17-18 gehaald maar dat was op de route du solei (E25) naar Spanje, snelweg op cruise control 90-100km per uur.

Hoe was het verbruik voor de installatie van de einddemper? Je past het uitlaat systeem aan dus zou mogelijk kunnen zijn dat dit toch invloed heeft op het verbruik. Gebruik je nog steeds dezelfde brandstof (merk/octaan gehalte) als voor de motor wissel?

Een software update zou in principe niets uit moeten maken mits er motor software aanpassingen in zitten. Ik lees vaak in berichten dat bij sommige (chip) tuning auto's het verbruik bij normaal gebruik naar beneden gaat dus als je zo'n beetje alles al geprobeerd hebt, kan misschien een software update nog een mogelijkheid zijn, waarom niet aangezien je zo'n beetje alles al hebt vervangen.

Succes en anders eens bv naar Beek Autoracing om te kijken of zij er iets mee kunnen door de software aan te passen.

Ben wel benieuwd, mocht je auto door iets aan te passen weer zuiniger worden hoor ik het graag.

Mvg. Milco
MrMK899
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Ruinerwold
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2018, 20:32

Re: Brandstof verbruik probleem

04 jan 2019, 22:07

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Begin dit jaar waren ook mijn lambdasondes niet goed waardoor ik ook die problemen had. Ondanks dat ze vervangen zijn haperde de motor soms (nu al lang niet meer) dus ik begin me nu af te vragen of ze misschien defect zijn zonder dat het check-engine lampje aan gaat. De motor die er nu in zit heeft nu ongeveer 40.000 km gelopen dus dat zou voor mij niet mee moeten spelen.

Ik weet niet meer hoe het verbruik voor de installatie was doordat (vanwege werk en andere reparaties) ik de auto soms voor meerdere weken niet reed. Wel gebruik ik nog steeds dezelfde benzine.

Ik ga nog wel even onderzoek doen en als ik ergens wijzer uit wordt dan zal ik het melden

Mvg. Marnix
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Brandstof verbruik probleem

04 jan 2019, 23:43

Marnix,

ik zag ook het FB bericht en iemand reageerde daar dat ook het benzinefilter van invloed kan zijn en dat is een onderdeel wat bij mij al heel lang niet vervangen is, ga daar bij mijn garage eens navragen wat de invloed kan zijn van een vervuild benzine filter.

Laten we elkaar op de hoogte houden :icon_top:

Fijn weekend
MrMK899
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Ruinerwold
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2018, 20:32

Re: Brandstof verbruik probleem

05 jan 2019, 18:15

Bedankt voor de tip. Ik ga binnenkort ermee naar de garage. Door alle reacties heb ik nu een heel lijstje met mogelijke boosdoeners. Als daar iets uitkomt laat ik het weten.

Goed weekend
Mellow
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2019, 22:21

Re: Brandstof verbruik probleem

11 mar 2019, 20:49

Hoi vraagje? Wat is inmiddels aan je auto gedaan ivm brandstof verbruik. Ik heb zelf ook een mini Cooper 1.6 uit 2007 en kan ook maar 450 km rijden tot de rode lampjes. Is dit normaal is mijn vraag?

Gr
MrMK899
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Ruinerwold
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2018, 20:32

Re: Brandstof verbruik probleem

11 mar 2019, 21:36

Hallo Mellow, in de tussentijd ben ik nog niet tot een oplossing gekomen maar ik heb wel een paar dingen kunnen uitsluiten. Overal zag ik terug komen dat het brandstoffilter vervuild kon zijn. Alleen toen bleek dat dit type dat niet heeft (alleen USA modellen en Cooper S). Toen heb naar verschillende tuners een bericht gestuurd maar kreeg daar nog weinig antwoord op. Op een na (Dynamic Tuning Hoogeveen), ik ga deze maand of volgende maand een afspraak met hen maken om het na te laten kijken.
Tussendoor ging mijn Mini nog minder zuinig rijden maar dat bleek door een klemmende remklauw te komen. Toen dit verholpen was heb ik voor twee tankbeurten langer door kunnen rijden (470 en 490 km) maar ondertussen kom ik weer rond de 450 km.

Mijn conclusie is tot nu toe dat het echt met de boordcomputer of een slechte sensor te maken heeft omdat ik niets anders kan vinden en er buiten een sterke benzine lucht hangt als de auto stationair draait en soms een beetje onregelmatig kan lopen na het starten.

Zijn er nog dingen die jij merkt aan je Mini? Ik ben benieuwd over er dingen overeen komen. Ik hoor het graag.

Ik hoop dat dit je misschien een klein beetje heeft kunnen helpen. Na de afspraak met de tuner zal ik een update plaatsen.

Mvg. Marnix
MrMK899
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Ruinerwold
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2018, 20:32

Brandstof verbruik probleem update

21 mei 2019, 22:52

Kort geleden ben ik naar Dynamic Tuning geweest om alles na te meten. Zij hebben na een testrit alle waardes gemeten. Deze bleken allemaal goed te zijn. Wel kwam hij erachter dat de boordcomputer niet origineel meer was (wel uit een andere Mini Cooper uit 2007). Zij vertelden mij dat zij eerder een motorwissel hadden gedaan bij een BMW die na de wissel niet meer wou starten omdat de boordcomputer dat niet meer toe liet. De motor was exact hetzelfde alleen iets nieuwer met een update om de uitstoot te verlagen. Aangezien mijn motor uit 2009 komt terwijl de boordcomputer nog van een 2007 model is zou dat misschien een effect kunnen hebben. Dit is alleen onzeker omdat dit niet na te gaan is en verder geen problemen oplevert. Het is dus nog steeds een raadsel. Er zijn geen foutmeldingen en geen uitschieters in waardes. De software is overigens ook gewoon origineel. Zij hebben de software nog wel gekopieerd om te analyseren. Daar was ook niets geks uitgekomen. Ik blijf verder zoeken en contact met hen houden. Op dit moment rij ik nog steeds een gemiddelde van 6,8l per 100 km.

Mvg. Marnix
986shans
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2019, 08:31

Re: Brandstof verbruik probleem

30 okt 2019, 19:47

Hoi,
Maar dat is toch een gemiddelde van bijna 1 op 15! Heb je weleens na het tanken uitgerekend wat het gebruik is, misschien geeft je boordcomputer wel de verkeerde waarde aan.

Groetjes, Hans

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”