MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)

Plaats hier de foto's en specs van je trots.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (mod update P25)

18 mei 2019, 10:58

Coen1 schreef:Wat een goede gave foto’s weer. En nog een tip misschien voor ooit ... zet er anders de motorkap van de diesel erop. Die is van het type s alleen dan geen nep brievenbus zeg maar. Ik geloof ook dat mini in een bepaald jaar in een beperkte cadeau serie dat had gemonteerd op de mini cooper stond gaaf. En ja dan de kosten ik zag namelijk zo motorkap liggen bij een autosloperij.
Ha Coen. Snap niet precies welke motorkap je bedoeld. Een met brievenbus maar dan met echte opening? Vindt geen van de brievenbussen echt mooi en juist de motorkap die er nu op zit wel. Heeft sinds de facelift mooie welvingen :-)
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (mod update P25)

18 mei 2019, 19:29

Ik bedoel van de diesel die motorkap die was van de cooper S maar bij de diesel hebben ze niet die ventilatie brievenbus erin gezet. En ik zag ondanks een cadeau uitvoering van mini zo mini cooper benzine met zo motorkap. Dus dacht dat staat wel dik .
Bijlagen
E7AD058F-A45E-4290-8D29-A8AF8998E6EC.jpeg
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (mod update P25)

18 mei 2019, 19:32

Coen1 schreef:Ik bedoel van de diesel die motorkap die was van de cooper S maar bij de diesel hebben ze niet die ventilatie brievenbus erin gezet. En ik zag ondanks een cadeau uitvoering van mini zo mini cooper benzine met zo motorkap. Dus dacht dat staat wel dik .
Ik denk dat degene die jij omschrijft al bij mij erop zit. Vanaf de facelift zit op de Cooper de diesel motorkap erop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (mod update P25)

18 mei 2019, 21:02

Top ! Dan niet als geschreven beschouwen en dan weet ik het niet meer hij is af dan .. oké de gordels nog :)
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (mod update P25)

18 mei 2019, 21:31

Coen1 schreef:Top ! Dan niet als geschreven beschouwen en dan weet ik het niet meer hij is af dan .. oké de gordels nog :)
Hahaha! Dank voor het compliment maar kan nog wel 100 dingen bedenken ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

26 jun 2019, 19:25

25-06-2019 Airco bijvullen

Voordat deze week Nederland geraakt werd door een hittegolf merkte ik al dat de airco in mijn Clubman niet meer goed werkte; of eigenlijk deed hij helemaal niets meer. In plaats van er direct wat aan te laten doen heb ik er nog lekker een weekje mee doorgereden totdat ik afgelopen zondag terug moest rijden vanaf het oosten van het land terug naar huis. Zowel buiten als binnen in de auto was het 35 graden en toen vond ik het wel mooi geweest. Maandag een berichtje geplaatst op Facebook en Kevin was zo aardig direct te reageren. Ik had Kevin enkele keren bij de McMeet in Amsterdam gezien en wist dat hij automonteur is (en keurmeester weet ik sinds kort) maar was nog nooit bij zijn garagebedrijf geweest.

Gelukkig kon ik dinsdag einde dag meteen bij hem terecht in Weesp. Direct werd de auto naar binnen gereden (niet dat het daar minder warm was) en Kevin stelde snel de diagnose dat de airco bijgevuld diende te worden (hij was nagenoeg leeg). Was vooral blij om te horen dat er verder niets kapot was aan het systeem. Een ingenieus uitziend apparaat werd aan de voorkant van de MINI gekoppeld, Kevin stelde e.e.a. in en verder was het een kwestie van wachten. Tussendoor een gezellig praatje gemaakt, zijn gave motorfiets bekeken en nog wat gebabbeld over eventuele mod-plannen voor de Clubman.

Ondanks de warmte vloog de tijd om en nadat het airco systeem gevuld was werd het tijd om te kijken of de airco weer zijn werk deed. Dit was het geval en om te zeker te weten dat hij koud genoeg wordt werd er een thermometer in 1 van de ventilatieopeningen geplaatst. Binnen no-time wees deze 16 graden aan en als we wat langer hadden gewacht zal hij waarschijnlijk nog wat verder gezakt zijn. Op weg naar huis uiteraard de airco aangezet en zelfs 20 graden voelde al ijskoud aan.

Afbeelding
Afbeelding


Tijdens de heenreis naar het oosten van het land werd ik onaangenaam verrast door een opspringende steen op het wegdek die precies mijn vooruit wist te vinden. Kevin heeft hier ook naar gekeken maar door de omvang van de ster adviseerde hij mij naar Carglass te gaan. Zal binnenkort een afspraak maken zodat de MINI er weer helemaal spic en span uit ziet.

Qua mods is het even rustig. Momenteel even andere dingen aan het doen maar er komt vast weer een moment dat het weer gaat kriebelen. Tot die tijd lekker genieten van de MINI.

Groeten, Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 07 aug 2020, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

26 jun 2019, 22:00

Heerlijk dat de airco weer goed werkt.
Balen van de steen.
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

27 jun 2019, 19:08

Balen en heel herkenbaar van die steen. Ps als je hem bij mini verzekerd je wagen dan heb je geen eigen risico en krijg je weer een originele mini ruit. Want dat viel mij tegen bij de vorige verzekering ik kreeg zo ruit met een Pools merk erin en niet dat mini logo.. voor de rest een leuk verhaal van je airco. En ja ook de mini bezitter is op een bepaald moment in ideeën op zijn hoogte punt :) maar leuk dat je toch dingen meld.
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

27 jun 2019, 19:42

Coen1 schreef:Balen en heel herkenbaar van die steen. Ps als je hem bij mini verzekerd je wagen dan heb je geen eigen risico en krijg je weer een originele mini ruit. Want dat viel mij tegen bij de vorige verzekering ik kreeg zo ruit met een Pools merk erin en niet dat mini logo.. voor de rest een leuk verhaal van je airco. En ja ook de mini bezitter is op een bepaald moment in ideeën op zijn hoogte punt :) maar leuk dat je toch dingen meld.
Zeker balen van die steen. Vrijdag kan ik terecht bij een bekende glasboer en die gaat kijken of het gerepareerd kan worden of er een nieuwe ruit besteld moet worden. Zal aangeven dat ik een originele ruit wil met MINI logo.
Voor wat betreft de ideeën: die zijn er nog in overvloede. Het is op dit moment simpelweg andere prioriteiten hebben Afbeelding
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

27 jun 2019, 20:35

O mag ik dan vragen wat nu nog de ideeën zijn buiten andere gordels ? Want volgens mij zit het hele boekje inmiddels van de r55 erop gemonteerd :)
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

28 jun 2019, 16:58

Coen1 schreef:
27 jun 2019, 20:35
O mag ik dan vragen wat nu nog de ideeën zijn buiten andere gordels ? Want volgens mij zit het hele boekje inmiddels van de r55 erop gemonteerd :)
Haha! :D Een paar ideeën zo uit mijn hoofd: Cooper S achterbumper + JCW eindtips, tankklep van Cooper S (chroom), JCW remmenset rondom, plaatsen van elektrisch inklapbare buitenspiegels, Powerflex ophangingsbussen, portier armsteunen in zwart leer met rode stiksels (matchend met pookknop en handrem), antraciet kleurige ring rondom navigatiesysteem (nu zilver) met matchende toerenteller. Aan ideeën geen gebrek. Het kost alleen al met al heel veel geld wat je er nooit uit gaat halen, dus zal het dan puur voor mezelf doen omdat ik er blij van wordt :lol: Makkelijker was het geweest om een JCW te kopen maar haal veel plezier uit het uitzoeken van onderdelen, mensen ontmoeten en het modden. Dus vermaak me nog wel even :icon_top:
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: MINI Cooper Clubman R55 (service update P28)

28 jun 2019, 19:45

Zo inderdaad en van die spiegels zou ik ook wel willen hebben. Zo gaaf als je hem op slot klikt dat dan de oortjes naar binnen klappen. Maar dat schijnt heel moeilijk te zijn en heel veel uur werk het is.. hadden onze oud eigenaren maar voor 324 euro het erbij besteld...
Gebruikersavatar
mbvandenberg
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Badhoevedorp
Berichten: 945
Lid geworden op: 24 mei 2016, 23:24
Nederland

MINI Cooper Clubman R55 (upgrade: JCW remmenset P28)

04 jul 2019, 21:31

04-07-2019 upgrade: JCW remmenset rondom

Al enige tijd ben ik aan het nadenken over een upgrade van de remmenset rondom. Eerst heb ik mij in de originele JCW set van Brembo verdiept. Je kan deze als complete set aanschaffen (artikel nummer OEM 34110432802) en de goedkoopste set kwam ik tegen via Ebay-Kleinanzeigen.

Afbeelding
JCW remmenset vóór en achter


Al met al is het een hoop geld wat ze vragen voor de set (bij de dealer is het uiteraard nog duurder) dus heb ik gekeken of er voor dat geld niet alternatieven beschikbaar zijn. En die zijn er natuurlijk voldoende; het is maar net hoeveel je er aan uit wilt geven. Uitgangspunt bij het zoeken was om een goedkopere set te vinden met dezelfde specs als de Brembo set: 4 zuigers, 316x22mm remschijven vóór en de remklauwen bij voorkeur in rood of zwart. Bij de meeste merken kwam ik erachter dat er sets zijn voor de voorkant maar niet voor de achterkant. Misschien is er een reden voor maar vindt het vreemd om vóór een upgrade te hebben en achter de standaard remmen te houden. De achterste remklauwen in een kleurtje verven of spuiten is voor mij geen optie. In mijn ogen heb je óf een upgrade óf je hebt hem niet, maar doen alsof vind ik raar staan.
Bij het kijken naar andere merken kwam ik erachter dat ik snel de lat steeds hoger ging leggen waarbij een steeds groter wordende portemonnee noodzakelijk is. Dit was niet mijn idee toen ik bezig was met het zoeken naar alternatieven.

Ik ben vervolgens terug gegaan naar de Brembo set, ook omdat ik ze er super uit vindt zien en gek ben op OEM spullen. Heb gekeken uit welke onderdelen de Brembo set bestaat en of deze onderdelen makkelijk los verkrijgbaar zijn, met als doel om op een lagere totaalprijs uit te komen. Fabrikant Brembo heeft een super goede website waar je je auto invoert (in dit geval gedaan alsof ik een Clubman JCW heb) en vervolgens laat hij de originele onderdelen zien inclusief specs, afbeeldingen, OEM partnumbers, etc.

De onderdeelnummers heb ik genoteerd en vervolgens ben ik op het internet gaan struinen. De remschijven, blokken, leidingen en sensoren zijn eenvoudig te vinden en de prijzen vielen mij reuze mee. Ik kwam uit bij Autodoc.de, mede op advies van Daiël (dank!). De moeilijkheid zat hem voor mij in de remklauwen vóór. Gebruikte exemplaren komen wel eens voorbij via Ebay maar ik vind ze relatief duur en de conditie ervan is moeilijk in te schatten. Vaak moet je ze alsnog (laten) reviseren en eventueel opnieuw laten spuiten omdat de verf eraf gebladderd is. Al met al een kostbare aangelegenheid en ik kreeg het idee dat ik dan dingen half aan het doen was.
Bij toeval kwam ik erachter dat er een bedrijf bestaat die niets anders doet dan originele remklauwen reviseren. Dit Deense bedrijf, genaamd Budweg, levert de originele Brembo remmen, waarbij de remklauw compleet uit elkaar gaat en alle onderdelen vervangen worden. Tevens worden ze opnieuw gespoten in de originele rode kleur. Het enige wat ontbreekt zijn de JCW stickers.

Afbeelding
Afbeelding
Brembo remklauwen vóór met 4 zuigers


Via de website autodoc.de kom je de gereviseerde remklauwen tegen, maar vaak zijn ze niet leverbaar. Tevens wordt er aangegeven dat je je eigen remklauwen moet opsturen naar Budweg. Hoe dit precies werkt weet ik niet, maar dit sprak mij niet aan. Als ik de Clubman ooit verkoop wil ik de mogelijkheid behouden alle originele onderdelen terug te zetten en de JCW remmenset los te verkopen.

Gelukkig verkopen ze de Budweg remklauwen ook op Ebay.co.uk en daar heb ik een set op de kop getikt. Vervolgens de oríginele JCW stickers besteld via een Duitse BMW dealer (Leebmann24.de), omdat Ekris ze niet levert.
De achterste remklauwen heb ik ook via Ebay.co.uk aangeschaft. Op de Brembo website staat een Brembo onderdeelnummer maar als fabrikant wordt TRW genoemd. Blijkbaar worden de remklauwen daar gemaakt en onder de naam Brembo verkocht.

Afbeelding
Afbeelding
TRW remklauwen achter


Als de voorste remklauwen binnenkomen ga ik de remklauwen ontvetten, logo’s plaatsen en vervolgens de remklauwen voorzien van een transparante hittebestendige coating. De remklauwen afbakken in de oven en dan zouden ze klaar moeten zijn om geplaatst te worden. Dit is de theorie: heb vandaag alle onderdelen besteld en ben benieuwd hoe het uitpakt. Al met al een behoorlijke uitgave maar heb op dit moment een kleine EUR 500,- bespaart in vergelijking met de goedkoopste set die ik tegen was gekomen. En dan heb ik ook nog nieuwe remleidingen gekocht. Hopelijk heb ik niets over het hoofd gezien en blijkt het zinvol te zijn om de onderdelen los aan te schaffen.

Voor de liefhebber onderstaand hetgeen ik besteld heb:
- remklauwen vóór rood, Brembo (gereviseerd door Budweg)
- remklauwen achter rood, TRW
- remschijven vóór geperforeerd 316x22mm, Brembo
- remschijven achter massief 280x10mm, Brembo
- remblokken vóór en achter, Brembo
- remleidingen vóór en achter, Brembo
- sensoren vóór en achter, Brembo
- JCW stickers remklauwen vóór, MINI

Afbeelding
Brembo schijven vóór 316x22mm

Afbeelding
Brembo schijven achter 280x10mm

Afbeelding
Brembo remblokken vóór

Afbeelding
Brembo remblokken achter


Als ik de onderdelen binnen heb, meld ik mij weer. Kijk ontzettend uit naar het moment dat de hele set geplaatst gaat worden. En ben uiteraard heel benieuwd hoe goed ze remmen in vergelijking met de standaard remmen. Keep you posted.

Groeten, M.
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 07 aug 2020, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice

MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: MINI Cooper Clubman R55 (upgrade: JCW remmenset P28)

04 jul 2019, 23:38

Dikke upgrade en gaaf dat je het niet alleen hebt uitgezocht, maar ook deelt. Zou super zijn als je hiermee zoveel bespaart.

Zie idd wel vaker setjes langs komen op internet, maar het is een grote gok. Als ze in slechte staat zijn, heb je zoveel kosten dat een nieuwe (soms) goedkoper is.

Benieuwd naar je bevindingen van de prestaties.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: MINI Cooper Clubman R55 (upgrade: JCW remmenset P28)

05 jul 2019, 13:56

He Maurice, toch nog een mod weten te vinden. Gaaf hoor, ik heb er ooit ook over na gedacht voor de R56 maar vond en vindt het nog steeds een hoop geld en ik heb het niet echt nodig voor een standaard Cooper. Neemt niet weg dat het natuurlijk super dik staat en op jou "dikke" Clubman zal het zeker niet misstaan :wink:

Wat ik wel ga doen is als mijn Clubman aan nieuwe schijven toe is de remslangen vervangen voor Goodridge remslangen. Een complete remschijven (ATE) en low dust keramische blokken (ATE) en sensoren heb ik al liggen maar ik kan nog even met de huidige schijven/blokken door.

Ben zeer benieuwd als ze erop zitten, je hebt er echt een hele mooie Clubman van gemaakt :icon_top:

Gr. Milco

Terug naar “Show your ride”