Geen plofjes meer bij Cooper S?

Vanaf 2014
Gebruikersavatar
durpee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2019, 17:39

Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 07:58

Goedemorgen,

Gisteren mijn nieuwe wagen bij de dealer opgehaald en hoewel ik (uiteraard) enthousiast ben over de wagen viel me wel één punt op waar ik enigszins teleurgesteld over ben. Ik heb de dealer hierover uiteraard bevraagd, maar die heeft helaas geen antwoord voor me, ik zal 'moeten wachten en hopen dat het komt' of ik heb pech en het 'zit er niet meer op'.

Tijdens de proefritten die ik gemaakt heb kreeg ik elke keer weer een glimlach op mijn gezicht bij het terugschakelen, het geroffel en de plofjes uit de uitlaat vond ik echt een unique selling point van het model en perfect bij Mini passen.
Ook op zo'n beetje elk filmpje wat je online kunt vinden zijn de plofjes duidelijk hoorbaar, vandaar dat ik denk dat ik niet twee keer net geluk heb gehad dat de proefrit wagen die ik meekreeg ze wel produceerde.

Uiteraard was gister pas mijn eerste dag, heb ik niet al teveel kilometers gemaakt en durfde ik nog niet 100% te kijken of ik de plofjes kan produceren, maar het viel me op dat ik echt helemaal niets hoorde...
De wagen stond uiteraard in de sportstand (zowel qua 'driving mode' als op de automaat), maar het klonk allemaal wel erg 'smooth', zonde...

Mijn vragen die ik aan de dealer heb gesteld (en geen antwoord op heb gekregen):
- kan het het 'nieuwe' van de wagen zijn en moet de motor nog 'loskomen'?
- kan het aan de nieuwe automaat liggen?
- is de wagen anders afgesteld (ivm milieu-eisen of iets dergelijks) waardoor het er niet meer op zit?

De dealer gaf aan dat het inderdaad met de nieuwe meetmethode te maken zou kunnen hebben, dat het er daarvoor uitgehaald is, maar mocht dat zo zijn was het niet met hem gecommuniceerd.
Ik zou dezelfde vragen graag aan jullie voor willen leggen. Heeft iemand dezelfde ervaringen gehad? Of gehoord dat er iets gewijzigd is?

Uiteraard blijft er genoeg over om van te genieten in de wagen, maar ik zou het jammer vinden als ze dit eraf zouden hebben gehaald, het zou toch iets van het karakter van de wagen wegnemen :|
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 08:21

Voordat er plofjes komen zijn er een hoop randvoorwaarden.
Zorg eerst dat de motor warm is. Dan sportstand inschakelen, zorg ook dat zowel motor als onderstel ingeschakeld worden. Doe het raam open en luister.

Als je sportstand inschakelt, dan krijg je een pop-up. Daar kan je kiezen waarop de sportstand effect heeft, zorg iig dat die op motor en transmissie staat.

Probeer ook eens thuis, met de deur open een beetje gas te geven...
Het kan zijn dat de auto weer een stukje beter geïsoleerd is en dan hoor je binnen niets :(
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
durpee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2019, 17:39

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 14:18

Hoi BMX,

Dank voor je snelle reactie, ik heb dat inderdaad al geprobeerd (warme motor, alles op sport), maar het blijft akelig stil...
Ik ben zelfs vanochtend met de ramen en het dak open door een lange tunnel gereden, los van het lekkere roffeltje bij het optrekken kwam er na het loslaten van het gas en terugschakelen helemaal niets :S
Ik rij eind van de dag gewoon even bij de Mini dealer langs (heb de wagen in mijn 'vertrouwde' BMW garage opgepikt), misschien weet daar iemand of ik iets fout doe of dat het er tegenwoordig niet meer op zit... fingers crossed...
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 15:37

durpee schreef: De dealer gaf aan dat het inderdaad met de nieuwe meetmethode te maken zou kunnen hebben, dat het er daarvoor uitgehaald is, maar mocht dat zo zijn was het niet met hem gecommuniceerd.
Ik zou dezelfde vragen graag aan jullie voor willen leggen. Heeft iemand dezelfde ervaringen gehad? Of gehoord dat er iets gewijzigd is?
Van welke bouwjaar / maand is je MINI? Als de WLTP norm van toepassing is dan is er veel gewijzigd. Zo mag de kleppenuitlaat ook niet meer door de dealer gemonteerd worden aangezien deze niet meer aan de emissie eisen voldoet.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
durpee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2019, 17:39

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 17:39

Hoi!

Ik heb hem gisteren opgehaald, productiedatum was 6 augustus 2019.
Bij de Mini-dealer net zeiden ze dat ik hem eerst maar eens in moest rijden, dan zouden de plofjes 'waarschijnlijk wel komen'.
Het klonk eerlijk gezegd niet echt geloofwaardig, kreeg meer de indruk dat hij het gewoon niet wist :roll:

Denk je dat het er niet meer op zit?

Ga hem uiteraard inrijden en dan merk ik het de komende weken wel, maar als nu al weet dat het niet gaat komen hoef ik me er niet op te verheugen...
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 19:28

Ik weet niet of het mag ? Maar
Ik heb hieronder een topic van een Duits Miniforum gelinkt.

https://www.mini-f56-forum.de/index.php ... ?pageNo=11
HaDries
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2019, 14:29

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

27 aug 2019, 20:20

- Goed warm rijden
- Sport stand
- Euro 98 of euro 102 in de tank
- door halen in toeren en gas los laten
- tenminste 3e versnelling

probeer dit eerst maar eens
vaak buj te bange
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

28 aug 2019, 08:36

durpee schreef:
27 aug 2019, 17:39
Hoi!

Ik heb hem gisteren opgehaald, productiedatum was 6 augustus 2019.
Bij de Mini-dealer net zeiden ze dat ik hem eerst maar eens in moest rijden, dan zouden de plofjes 'waarschijnlijk wel komen'.
Het klonk eerlijk gezegd niet echt geloofwaardig, kreeg meer de indruk dat hij het gewoon niet wist :roll:

Denk je dat het er niet meer op zit?

Ga hem uiteraard inrijden en dan merk ik het de komende weken wel, maar als nu al weet dat het niet gaat komen hoef ik me er niet op te verheugen...
Bij mijn MINI F57 JCW wordt er nog af - en - toe een druppel brandstof in de uitlaat toegelaten wat de knallen geeft. Dat is allemaal nu verleden tijd bij de LCI modellen. Dit heeft allemaal te maken met de nieuwe WLTP normen. Hij kan nog wel een beetje ploffen maar zeker niet meer zo hard / luidruchtig als eerdere modellen.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
QVS
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 633
Lid geworden op: 07 jul 2018, 20:05

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

28 aug 2019, 12:11

Ik heb een Cooper S F56 LCI met een handbak. Enige wat onze MINI's gemeen hebben is dat het een LCI is.

En ik heb ook gemerkt dat soms geen plofjes en soms juist wel... gister had ik zelfs hoorbare plofjes met 100km/h toen ik terug schakelde van 6 naar 5.

Maar paar maanden geleden toen ik met wat oude vrienden samen was, revde ik, en idd totaal geen plofjes. Heel erg smooth terug naar stationair lopen. Dat was lekker een dumper...


Ik rij nu bijna al een jaar in mn MINI, en heb wel het 1 en ander gemerkt. Je moet gewoon lekker gaan rijden met je MINI. Na mijn mening zijn de plofjes wel duidelijker geworden met hoe meer km ik heb gereden. Tuurlijk houd dat op een gegeven moment op, en knetter harde knallen heb ik niet altijd. Maar ze zijn er wel.

Omdat ik een handbak heb, heb ik de luxe om 1 pedaal meer te hebben dan jij... en heb gemerkt wanneer ik de koppeling in trap, dat er dan ook geen geknetter is.

Dus wanneer ik vooraan bij een stoplicht sta, en ik wil de aso uit hangen, moet ik hem uit zn versnelling halen, koppeling los, revven en dan hopen dat het stoplicht niet ondertussen op groen gekomen isAfbeeldingAfbeelding


Maar lang verhaal kort te maken. Probeer eens het volgende: rij je motor en uitlaat lekker warm; wanneer ie lekker warm is kan je heus wel langzaam naar de hogere toeren, als je maar niet opeens je motor vorledig belast; wanneer alles lekker warm is, zet je auto op een parkeerplaat, liefst in een garage waar je de ego's goed kan horen; zet je auto in 'sport'; zet je automaat in P of in N en juist niet in S, de reden dat mischien de koppeling van je automaat geactiveerd is; en dan beetje revven naar iets van 3k toeren. Dan moet je echt wel wat horen.

Voordat je beetje gaat revven op een parkeerplaats, zet idd al je raampjes open, maar ook je achterklep. Dan hoor je de uitlaat veel beter...AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Wat ook helpt om het beter te horen tijdens het rijden, is je achterbank plat leggen.

Tuurlijk zijn 'achterklep open' en 'achterbank plat' niet de dingen die je wilt doen voordat je eindelijk plofjes gaat horen. Maar hoop dat het wel werkt om momenteel IETS te horen! En hoop dat je het zelfde gaat horen als mij: https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h ... 5918503415 !!

Ik hoop zelfs iets harder!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
QVS
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 633
Lid geworden op: 07 jul 2018, 20:05

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

28 aug 2019, 13:21

niekcarfreak schreef:Ik weet niet of het mag ? Maar
Ik heb hieronder een topic van een Duits Miniforum gelinkt.

https://www.mini-f56-forum.de/index.php ... ?pageNo=11
Pfff... soms denk ik echt van, "had ik maar beter opgelet tijdens Duitse les"AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
durpee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2019, 17:39

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

29 aug 2019, 21:12

Dank voor jullie reacties!
Ik heb het Duitse forum bekeken (dan kom je er pas achter hoe goed je Duits is... >:( )

Als ik alle reacties samenvat zou het nog kunnen komen, maar als het niet komt zal het met de strengere regelgeving te maken hebben dat er geen extra brandstof mag worden ingespoten om het leuke geluidje te produceren.
In ieder geval goed te lezen op het Duitse forum dat ik niet de enige ben en dat het ook meer mensen opvalt dat de wagen (in ieder geval in het begin) nogal stil is.

Hij is vandaag gechipt (WAUW), ik ga er de komende dagen gewoon rustig mee rondrijden tot ik een dikke 2.000 kilometer op de teller heb staan, en dan ga ik jullie tips eens proberen (warmrijden, op een plek waar ik het goed kan horen eens doortrekken, terugschakelen en kijken wat er gebeurt).
Aangezien ik zakelijk best veel rij en de eerste twee weken bewust flink wat afspraken heb gepland zodat ik veel in de wagen kon zitten denk ik dat ik eind volgende week alweer tegen de 3.000 kilometer zal zitten, we zullen dus snel duidelijkheid krijgen...
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Gebruikersavatar
MINIf57JCW
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Wijchen
Berichten: 524
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:42
Nederland

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

30 aug 2019, 08:17

durpee schreef:
29 aug 2019, 21:12
Dank voor jullie reacties!
Ik heb het Duitse forum bekeken (dan kom je er pas achter hoe goed je Duits is... >:( )

Als ik alle reacties samenvat zou het nog kunnen komen, maar als het niet komt zal het met de strengere regelgeving te maken hebben dat er geen extra brandstof mag worden ingespoten om het leuke geluidje te produceren.
In ieder geval goed te lezen op het Duitse forum dat ik niet de enige ben en dat het ook meer mensen opvalt dat de wagen (in ieder geval in het begin) nogal stil is.

Hij is vandaag gechipt (WAUW), ik ga er de komende dagen gewoon rustig mee rondrijden tot ik een dikke 2.000 kilometer op de teller heb staan, en dan ga ik jullie tips eens proberen (warmrijden, op een plek waar ik het goed kan horen eens doortrekken, terugschakelen en kijken wat er gebeurt).
Aangezien ik zakelijk best veel rij en de eerste twee weken bewust flink wat afspraken heb gepland zodat ik veel in de wagen kon zitten denk ik dat ik eind volgende week alweer tegen de 3.000 kilometer zal zitten, we zullen dus snel duidelijkheid krijgen...
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Je weet dat als je hem chipt dat de fabrieksgarantie compleet komt te vervallen? Hebben ze je dat wel verteld? Als je nog garantie hebt dan zou ik hem zeker niet laten (chippen). En ik ik spreek uit ervaring, dat als je hem hebt laten chippen je geen enkele aanspraak kan maken op de fabrieksgarantie. MINI geeft drie jaar volledige fabrieksgarantie. Maar modificaties aan het motormanagement zorgen ervoor dat je geen aanspraak meer kan maken. En ja, ze kunnen het echt zien dat die gechipt is. Doe er overigens met deze informatie mee wat je wilt maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
The Most Dangerous Combination Since Nitro and Glycerine!
Afbeelding
MINI (F57) John Cooper Works Cabrio & MINI Cooper (R50)
Gebruikersavatar
QVS
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Barendrecht
Berichten: 633
Lid geworden op: 07 jul 2018, 20:05

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

30 aug 2019, 09:21

MINIf57JCW schreef:
durpee schreef:
29 aug 2019, 21:12
Dank voor jullie reacties!
Ik heb het Duitse forum bekeken (dan kom je er pas achter hoe goed je Duits is... >:( )

Als ik alle reacties samenvat zou het nog kunnen komen, maar als het niet komt zal het met de strengere regelgeving te maken hebben dat er geen extra brandstof mag worden ingespoten om het leuke geluidje te produceren.
In ieder geval goed te lezen op het Duitse forum dat ik niet de enige ben en dat het ook meer mensen opvalt dat de wagen (in ieder geval in het begin) nogal stil is.

Hij is vandaag gechipt (WAUW), ik ga er de komende dagen gewoon rustig mee rondrijden tot ik een dikke 2.000 kilometer op de teller heb staan, en dan ga ik jullie tips eens proberen (warmrijden, op een plek waar ik het goed kan horen eens doortrekken, terugschakelen en kijken wat er gebeurt).
Aangezien ik zakelijk best veel rij en de eerste twee weken bewust flink wat afspraken heb gepland zodat ik veel in de wagen kon zitten denk ik dat ik eind volgende week alweer tegen de 3.000 kilometer zal zitten, we zullen dus snel duidelijkheid krijgen...
Ik hou jullie uiteraard op de hoogte!
Je weet dat als je hem chipt dat de fabrieksgarantie compleet komt te vervallen? Hebben ze je dat wel verteld? Als je nog garantie hebt dan zou ik hem zeker niet laten (chippen). En ik ik spreek uit ervaring, dat als je hem hebt laten chippen je geen enkele aanspraak kan maken op de fabrieksgarantie. MINI geeft drie jaar volledige fabrieksgarantie. Maar modificaties aan het motormanagement zorgen ervoor dat je geen aanspraak meer kan maken. En ja, ze kunnen het echt zien dat die gechipt is. Doe er overigens met deze informatie mee wat je wilt maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
En dat is de reden waarom ik zo voorzichtig ben met mn garanties. Heb al bijna nieuwe remblokken nodig, en wil iets scherpere remmen... Maar wil eerst uitzoeken als ik andere blokken koop wat niet OEM MINI onderdelen zijn, als ik daarmee mn garantie van mn remmen riskeer.

Maar iedereen moet zelf weten wat ie doet met zn auto, tegenwoordig worden auto's wel heel goed in elkaar gezet. En Denk dat je 9 van de 10 nooit je garantie nodig zou hebben.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

30 aug 2019, 10:06

QVS schreef:
30 aug 2019, 09:21
Je weet dat als je hem chipt dat de fabrieksgarantie compleet komt te vervallen?
Garantie vervalt op de volledige motor en alles wat met software te maken heeft. Omdat dealers alleen een auto volledig kunnen programmeren, vervalt de volledige garantie.
Zodra de auto aan de computer gehangen wordt, dan ziet de dealer meteen dat er geknoeid is. Mocht je een TLC-pakket hebben, dan kan het zijn dat deze ook vervalt!
En dat is de reden waarom ik zo voorzichtig ben met mn garanties. Heb al bijna nieuwe remblokken nodig, en wil iets scherpere remmen... Maar wil eerst uitzoeken als ik andere blokken koop wat niet OEM MINI onderdelen zijn, als ik daarmee mn garantie van mn remmen riskeer.
Andere remblokken monteren kan en mag. Levert geen problemen op.
Het is echter wel zo; mochten de remmen gaan trillen (kromme schijven), dan zal het snel op de blokken gegooid gaan worden. Echter is dat afhankelijk hoe de dealer hier om mee wilt gaan. Overige delen van de remmerij zal niet buiten de garantie gaan vallen.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
durpee
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 jul 2019, 17:39

Re: Geen plofjes meer bij Cooper S?

30 aug 2019, 20:36

Ik ben inderdaad bekend met het feit dat de garantie komt te vervallen als je de wagen laat chippen.
Ik heb tot nog toe elke wagen die ik rij laten 'kietelen', twee Seats waarbij ik het officieel via de dealer kon laten doen (met behoud van garantie) en nu twee keer middels een externe module die ik voordat de wagen naar de dealer gaat zelf kan verwijderen en erna weer herplaatsen.
De eerste keer was ik wel enigszins sceptisch over die methode, je leest veel zaken over powerboxen die meer kwaad doen dan wat anders, maar deze moet op 4 plekken worden aangesloten en doet daarmee meer dan simpelweg één waarde verhogen waardoor het vermogen toeneemt.

Het is me de afgelopen jaren zo goed bevallen dat ik eigenlijk geen seconde meer heb getwijfeld om het bij de Mini ook te doen.
Ik denk uit ervaring te weten dat het niet te traceren is door de dealer (ik zit bij dezelfde dealer als mijn vorige BMW en daar heb ik nooit iets gehoord), ik kan er in ieder geval voor zorgen dat ik het kastje verwijder op het moment dat er iets zou gebeuren.
Uiteraard moeten we het dan nog steeds maar afwachten natuurlijk, ik weet niet wat een diepgravend onderzoek dan uit zal wijzen.

Maar zoals gezegd is dit mijn 5e wagen die ik (in dit geval extern) heb laten chippen en ik heb nog nooit issues gehad.
Ik ben wel een redelijk neurotisch chauffeur in de zin dat ik de wagen netjes warm rij, de turbo netjes af laat koelen voor ik hem uitzet, 2x per week de wagen was etc.
Hopelijk helpt dat ook wat :wink:

Vandaag weer flink door het land moeten rijden, de teller staat inmiddels op 1800, ik ga volgende week het inrijden afronden en langzaam kijken of we wat geluid uit de uitlaat kunnen krijgen 8)

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”