Ventilator start niet, koeling gaat koken

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Arcovdbent
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2019, 17:58

Ventilator start niet, koeling gaat koken

02 nov 2019, 11:03

Goedemoergen,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum,
Pas proud owner van een mini one 2001 (R50) . na enkele weken in de file gestaan en nu gaat mijn koeling koken. Wat gezocht en mijn ventilator slaat niet aan. De ventilator werkt wel als ik er spanning rechtstreeks op zet. Wat zou het kunnen zijn? ik denk aan een thermostaat maar waar zit dat ding dan. De temperatuur op mijn dashbord loopt wel netjes mee omhoog.

Kan iemand mij van wat info voorzien.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

05 nov 2019, 06:52

Mogelijk heb je hier wat aan? Dit gaat over de lage snelheid van de van maar er word ook beschreven wat de hoge snelheid is en welke bedrading daarbij hoort.

viewtopic.php?t=35568#p856967
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

05 nov 2019, 10:49

Lijkt mij iets van een kapotte sensor of thermostaat.
Ik zou er mee naar een garage gaan, doorrijden oververhit misschien de motor met alle gevolgen vandien.
Arcovdbent
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2019, 17:58

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

07 nov 2019, 11:40

Goede morgen ,
fijn dat jullie mee denken.
Ik heb zelf eea al gezocht maar lijkt of er geen spanning komt op de bekabeling naar de ventilator(radiator) .
Ik kan niet vinden waardoor deze nu gestuurd word.
zou het kunnen zijn dat de mechanische thermostaat onderin motorblok deze toch op een of andere manier beinvloed en de ventilator dan door de CPU gestuurd word?
Wie o wie kan mij hierbij helpen.
Naar de garage kan ik altijd gaan maar kost ook veel.
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

07 nov 2019, 19:41

Hoi Arco,
Heb je al je schakelrelay s gecontroleerd? Als ik het goed begrijp heeft een mini twee standen ipv twee fans ( ben nog niet helemaal thuis in de mini s :D ).deze worden aangestuurd door een relay in de zekeringbox.
ook zou je de bedrading door kunnen meten ,heb zelf iets vergelijkbaars gehad door een simpele kabelbreuk.
Het is het best om eerst dingen uit te sluiten en dan pas aan sensoren en thermostaat te gaan denken.
Arcovdbent
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2019, 17:58

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

08 nov 2019, 08:14

@Peter, Mijn ventilator heeft maar twee draden dus lijkt mij dat deze dan ook maar 1 stand heeft. Relais onderling al gewisseld maar dit hielp ook niet. bedrading doormeten is lastig bij de radiator gaat de bekabeling in de kabel boom en zie hem dan maar ergens terug te vinden. Maar tof dat je mee denkt.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

08 nov 2019, 20:40

Arco,

je kunt alles vinden waaronder ook schema's op de volgende site:

www.NewTIS.info.

Voor een R50 ONE ga naar: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r50-one-hat/
Je moet wel even zoeken maar ik weet wel dat er een weerstand in die ventilator zit die nog wel eens kapot wil gaan.
De Fan heeft geloof ik 2 standen, een normale stand en een stand waarbij de fan sneller draait. Kan me ooit herinneren een artikel/topic van Roel de Groot van GoGarage37 gelezen te hebben waarbij die weerstand kapot was. De koel temperatuur loopt dan snel op en als die in de eerste stand niet werkt en hij pas bij de 2de stand inkomt dat dan het koelwater al te warm geworden is met alle gevolgen van dien.

Het kan meerdere dingen zijn wat ook hierboven door anderen aangedragen is, even op zoek naar het schema en hopelijk kom je er dan uit. Zo niet dan naar de garage.

Succes,

Milco
newMINIjaxx
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2019, 21:26

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

12 nov 2019, 16:25

Ik heb dit probleem ook gehad. Koelventilator en Relais vervangen en probleem was opgelost.
WoutervdS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2018, 23:40

Re: Ventilator start niet, koeling gaat koken

20 nov 2019, 21:34

Bij mijn R53 betrof het het venetje van de stuurbekrachtigingpomp die vast gelopen was. Deze gaat gelijktijdig draaien als de motorkoelventilator aanslaat. Door dat het vanetje van de stuurbekrachtigingpomp vast zat liep de spanning te hoog op en sprong de zekering er uit waardoor de motorkoelventilator het ook niet meer deed, gezien deze over de zelfde zekering loopt. Het is mogelijk om het venetje van de stuurbekrachtigingpomp weer gangbaar te maken maar dat is veelal van korte duur en keert het probleem weer terug. Dus is het beter om hem door een nieuwe ven te vervangen.

Gr Wouter.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”