Piepende/krakende koppelingspedaal

Vanaf 2014
Trance-M
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2019, 17:58

Piepende/krakende koppelingspedaal

08 nov 2019, 23:38

Ik heb sinds mei een Cooper S uit januari 2015 met 42000 op de klok.

Toen de buitentemperatuur onder de 20 graden begon te komen viel mij op dat de koppelingspedaal af en toe een zacht piepend geluid maakte, zowel bij intrappen als het laten opkomen. Dit geluid, alsof je een deur in een spookhuis opent is echt ergerlijk.
Onder de 10 graden wordt het geluid overigens weer minder.

Op Engelse en Duitse forums heb ik er al vanalles over gelezen (squicking, quitschen), maar geen echt antwoord gevonden.
Ik heb in eerste instantie de veer en scharnieren maar eens gesmeerd, maar dat bracht weinig en hoeft nu dus nooit meer gesmeerd te worden.
Uiteindelijk ben ik maar eens onderste boven gaan liggen en toen zag ik de hoofdkoppelingscilinder zitten.
Nu denk ik dat dat de boosdoener is:

Afbeelding

Smeren is niet zo makkelijk omdat er zo'n stofbalg over de as zit.
Mijn vraag is dus of iemand weet of die stofbalg losgetrokken kan worden zonder hem te mollen?
Mijn eerste gedachte was namelijk om er een gaatje in te maken en dan hierdoor te smeren, maar lostrekken is waarschijnlijk makkelijker, als het kan.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Piepende/krakende koppelingspedaal

10 nov 2019, 12:11

Ik vond een filmpje op Youtube wat ook in volgend linkje staat. Auto heeft onder garantie nieuwe onderdelen gekregen.

https://www.northamericanmotoring.com/f ... ost4321313
Trance-M
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 okt 2019, 17:58

Re: Piepende/krakende koppelingspedaal

19 feb 2022, 19:24

Ik heb dus uiteindelijk bij de dealer een nieuwe hoofdkoppelingscilinder moeten laten installeren.
Het grapje heeft mij uiteindelijk € 800 gekost.
Er zitten vooral veel uren in aangezien ook er ook ontlucht moet worden hetgeen schijnbaar heel lastig is bij Mini's.
Volgens de dealer komen andere garages met regelmatig met Mini's bij hun omdat ze het niet voor elkaar krijgen.

Er zijn ook twee kunststof bussen vervangen, maar of die bussen nu de oplossing waren heb ik niet kunnen achterhalen, dus ik hoop wel dat het de hoofdkoppelingscilinder was die daadwerkelijk het gekraak veroorzaakte.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Piepende/krakende koppelingspedaal

19 feb 2022, 23:10

Jammer dat je niet weet of de kunststof bussen of de hoofdremcylinder de oorzaak van het gekraak was.
Balen van de kosten.
t_w
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mar 2013, 22:21

Re: Piepende/krakende koppelingspedaal

11 feb 2023, 22:57

Ik ben ook wel benieuwd of dit uiteindelijk geholpen heeft. Hier ook hetzelfde probleem...
CooperJeff
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 251
Lid geworden op: 05 jan 2012, 20:57

Re: Piepende/krakende koppelingspedaal

07 jun 2023, 22:12

Heeft iemand nog advies of tips wat betreft dit probleem ? Ook hier een krakend en piepend koppelingspedaal. :(

Zou fijn zijn als iemand specifieke info heeft hoe dit probleem op te lossen. :D

Bvd !

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”