van motor storingslampje naar distributieketting

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
kumrid
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019, 10:43

van motor storingslampje naar distributieketting

29 nov 2019, 13:00

Ik heb sinds één maand een Mini One 1.4 uit 2008 met 78.000km op de teller, maar na 3 dagen ging het motor storingslampje al branden.
Terug naar de garage, waar ik 3 maanden garantie op de motor heb, bleek de inlaatnokkenas sensor te zijn, die vervangen en lampje was uit.
2 dagen later brand het lampje weer en na een dag weer uit en dan weer even aan, nu bij een andere garage gevraagd en die constateerde dat er rek zit in de distributieketting en daardoor de motor op en neer gaat en zo sommige sensoren triggered. Omdat ik garantie heb ben ik naar de verkoop garage teruggegaan en verhaal verteld, ze hebben hem uitgelezen en olie ventiel vervangen, maar vandaag brand het lampje wee, dus kan ik weer terug. De garage had nagevraagd en vertelde mij dat het niet aan de distributieketting kan liggen, mijn vraag is of dat zo is.
ik merk ook dat hij behoorlijk brandstof verbruikt en heb er ook een liter olie bijgegooid, ondanks de grote beurt die hij gehad heeft bij aflevering.
Het kan ook de lambesonde zijn roept weer iemand, maar mij gaat het om, of de distributieketting het motorstoringslampje kan laten branden op sommige momenten.
iemand hier bekend mee??
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

29 nov 2019, 16:19

Kan inderdaad van alles zijn wat het motorlampje triggert en altijd moeilijk op afstand dan een conclusie te trekken.
Dat met die Lambdasonde is wel een bekend verhaal, als die sensor niet werkt dan krijgt de bordcomputer geen terugkoppeling van de gemeten mengverhouding en gaat de inspuiting op een rijkmengsel over. Ik heb dit met mijn R56 ook gehad en ging mijn verbruik van 1 op13/14 naar 1 op 10 bij een standaard Cooper. Als je een hoog olieverbruik hebt is dit niet goed voor je Lambdasensor want je olie verbruik verdwijnt uiteindelijk door je uitlaat waar ook je eerste lambda sensor zit.

Als je ketting een tandje verspringt is de timing niet meer goed en kan niet met zekerheid zeggen of dat meteen een motorlampje tot gevolg heeft maar mijn advies, laat er een MINI specialist naar kijken, die moeten dat zo kunnen beoordelen.
Uit welke regio kom je want er zijn er genoeg over het land verdeelt anders even via een topic vragen voor een MINI specialist uit jou regio.

Succes Milco
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

29 nov 2019, 21:02

Als de timing niet goed staat dan kan het lampje ook gaan branden.
Maar dan blijft het branden.
Als de ketting zo slap staat dan moet er veel gerammel te horen zijn.

Houdt het olieverbruik in ieder geval goed in de gaten.
Misschien was ie niet goed op peil ververst of bijgevuld in de garage.

Het motorlampje is eigenlijk van de emissie, kan van alles zijn maar moet met goede uitleesapparatuur te achterhalen zijn wat er mis is.

Zijn de bougies recent vervangen? Als die of de bobines versleten zijn dan is de verbranding en dus de emissie ook niet goed. Lek in uitlaatsysteem kan ook emissielampje doen branden.

Ik wens je succes en hoop dat je geen oliezuiper hebt gekocht.
kumrid
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019, 10:43

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

30 nov 2019, 09:32

Dank voor de info en tips. Ik ga vanmiddag langs de garage (geen minidealer, al verkopen ze er wel veel),waar ik de Mini one gekocht heb en hij gaat hem wederom uitlezen. Alleen het lampje brand nu weer niet dus weet dan niet of het dan wel te traceren is.
Tevens hoor ik ook een lichte ratel waarvan ik eerst dacht dat het uit de ventilator kwam van de airco, maar nu blijkt het bij de motorblok vandaan te komen en met hogere toeren gaat de ratel mee omhoog.
Wacht nu af wat ze gaan vinden en zal van de week ook langs de Mini dealer bij ons in Naarden langsgaan om second opinion te vragen.
Mvg. kumrid
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

30 nov 2019, 09:55

Mijn advies: MINI terug brengen en koop ontbinden. Auto heeft te veel mankementen. Punt.

Super zuur om zoiets te horen, begrijp ik, maar dit gaat een gebed zonder einde worden.
Als na 3 dagen t gezeik al begint en niet in 1x opgelost word, dan moet je stoppen. Zeker gezien er ook al olie bijgevuld moet worden binnen 3 maanden.
Geld terug en verder kijken.
Niet prettig, begrijp ik ook, maar dit kan een lang staartje gaan krijgen en dat wil je niet.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
kumrid
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2019, 10:43

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

30 nov 2019, 20:46

Mini wederom uitgelezen en beide nokkenas sensoren vervangen. En nu hopen dat dit uiteindelijk het euvel was.

Afbeelding De lichte ratel komt van de plunje of plunjer, in ieder geval het metalen geval rechts van de motor. De monteur vertelde als deze niet ratelt, het niet best is.
Afijn, ik hoop dat dit de laatste post wordt.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: van motor storingslampje naar distributieketting

30 nov 2019, 23:03

Ik hoop het voor je dat het probleem is opgelost. Van die plunjer kan ik niet bevestigen want daar heb ik geen verstand van.
Houdt wel het oliepeil in de gaten.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”