Turbo druk valt weg 1.6D PSA

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
minicooperPSA
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019, 21:36

Turbo druk valt weg 1.6D PSA

06 feb 2020, 16:44

Beste mede mini rijders,

Eind van deze maand gaat mijn mini heen voor een setje nieuwe koppelingsplaten. Behoorlijke kostenpost. Voordat ik deze reparatie laat uitvoeren wil ik graag een gerust stelling hebben dat mijn turbo nog goed is.

het volgende probleem:

Het gaat om een 1.6D uit 2007 mini heeft 260K gelopen. EGR is uitgeschakeld.

Voorheen had ik heel af en toe last bij het doortrekken en overschakelen dat de turbo niet goed op pakt. Nu valt soms de hele druk weg. Vaak tussen de 3 en 4000 toeren. Vandaag na het doortrekken viel de druk helemaal weg. Kwam het ook niet terug. Auto aan de kant gezet en opnieuw gestart. Liep weer prima.


Ik kreeg en heb geen errors op mijn display gekregen.

ik zou graag een beetje info willen verzamelen wat de oorzaak kan zijn. Als mijn turbo aan vervanging toe is dan is het voor mij einde oefening. Gezien de koppelingsplaten ook aan de beurt zijn. 

Alvast bedankt

Groeten 

Marcel


 
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Turbo druk valt weg 1.6D PSA

06 feb 2020, 21:07

Tja. Kan de turbo zelf idd zijn. Kan ook turbo druk regel ventiel zijn. Zou eerst toch maar uitlezen kijken of er echt geen storingen in staan.

De 1.6 PSA diesels staan niet echt bekend om hun turbo's, zeker smering is een puntje, want bij deze blokken moet interval eigenlijk terug schroeven naar 15K/1J
minicooperPSA
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019, 21:36

Re: Turbo druk valt weg 1.6D PSA

06 feb 2020, 21:15

Heb hem inmiddels een jaar. 25k gereden. Twee grote beurten gehad (recent die laatste). Kan je een foto of handleiding sturen waar ik die kan vinden of welk onderdeeltje ik kan bestellen? Volgens mij zijn ze niet zo duur. Heb hem wel eens vervangen op mijn TT. Volgens mij had die de naam N75.

Had toen dezelfde klachten. Ik kon het onderdeeltje niet vinden voor mijn mini coopertje na een snelle zoek tocht op Google.

Bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Turbo druk valt weg 1.6D PSA

06 feb 2020, 22:50

https://minishop.ekris.nl/nl/series

Kies je type, bj/uitvoering en je kunt alle onderdelen vinden voor je MINI.

Succes
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Turbo druk valt weg 1.6D PSA

08 feb 2020, 18:56

Als je turbo niet meer goed is verbruikt je diesel olie en zit er veel roet om en rond de turbo. Dan weet je dat het einde verhaal is voor de turbo in en uitbouwen schijnt een behoorlijke klus te zijn. En wat hier gemeld wordt inzake de olie wissel dat klopt wel als je dat op tijd doet en je wacht nog heel even voor dat je de mini uitzet gaat je turbo lang mee. Mini mini clubnaam heeft nu al ruim 515.000 gelopen en buiten een koppeling en riemen en keerkringen geen gezeur meer met de mini
minicooperPSA
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2019, 21:36

Re: Turbo druk valt weg 1.6D PSA

18 feb 2020, 11:47

Heb contact gehad met minishop ekris. Super service en snelle reactie.

Ze hebben mij twee onderdeel nummers gegeven. Hebben jullie een idee welk onderdeel de boosdoener kan zijn?

11657794979
13627794981

Het probleem zit hem voornamelijk bij het laat op pakken van de turbo druk na het doorschakelen bij sportief rijden. Het effect van een AliExpress dumpvalve op een 1.8T vag.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”