Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

Hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en uit de modder.
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

21 mar 2020, 16:39

Dag allen

2 weken geleden mijn mini r60 S gaan ophalen. Nu is deze niet voorzien van een sport knop.
Ik heb de einddemper delete al uitgevoerd wat het geluid zeer ten goede is gekomen maar nog steeds geen geknetter of geplof uit de uitlaat.
Nu denk ik dat dit vooral door de mid stand komt die nu altijd geprogrammeerd staat in de wagen.
Kan iemand mij helpen om ofwel:
a) Sport mode te coderen via bimmercode ( ik heb een adapter en de gekochte app, maar kan niet vinden waar dit te coderen is ).
b) Een sport knop te retrofitten. Ik heb op verschillende forums gelezen dat dit te doen is. Maar ik veronderstel dat dit in combinatie met a) MOET gebeuren? :O

Alvast ontzettend bedankt. :))

Groeten
Anton
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

21 mar 2020, 21:07

Even contact zoeken met Dennis van 't Hart (forum naam: Dennishart).
Hij doet sportknoppen inbouwen van R55/R56 maar verwacht dat hij dat ook kan voor R60 maar dat is even een aanname dus hem even contacten.

Ik zal hem even vragen als ik hem kan bereiken of hij hier op je topic wil reageren.

Gr. Milco
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

23 mar 2020, 18:34

Bedankt voor de behulpzaamheid Schroefie ! Jammer dat Dennis me hier niet mee kan verder helpen. Iemand een idee hoe ik sport mode zou kunnen coderen via Bimmercode ?
Ik heb geen Front Electronic Module of Body Control Unit tussen de ecu's staan....
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

24 mar 2020, 09:38

Voor een retro-fit ben je denk ik aangewezen op NCS Expert en de K+DCAN kabel. Je zult in FRM en CAS de code 4UF moeten toevoegen/programmeren en de overige modules moeten resetten. Bij die laatste actie gaan de eigen instellingen in de modules wel verloren, en zul je opnieuw moeten coderen.
En dan natuurlijk van te voren de bekabeling aanleggen voor de sportknop en aansluiten op de FRM-module....
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

24 mar 2020, 22:01

Bedankt Robert ! Ik ben zelf alvast niet technisch genoeg om dit klaar te krijgen, dus zal beroep moeten doen op iemand die het voor mij kan doen. Maar het zou dus wel degelijk mogelijk zijn ook al ontbreken de FEM en BCU ecu's op bimmercode ? Alvast bedankt !
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

25 mar 2020, 07:43

Bimmercode scant bij het opstarten/connect-en naar de aanwezige modules. De R56-series (geldt ook voor R60/61) hebben inderdaad geen FEM en BCU, maar wel bijvoorbeeld ABG, CAS, FRM, KOMBI, DSC, RLS, 2RAD, SPEG, enzovoort.... Zie je die modules wel in tevoorschijn komen Bimmercode?
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

26 mar 2020, 16:41

Ik heb hieronder even een screenshot van de aanwezige modules op zippyshare geüpload, aangezien ik nog niet vertrouwd ben hoe het makkelijker kan.
Zoals je ziet niet bijster veel aanwezig. Is dit eigenlijk wel normaal? Alvast ontzettend bedankt !
https://www84.zippyshare.com/v/X7LYqQjb/file.html
barttigges
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jan 2019, 19:22

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

26 mar 2020, 19:26

Footwell module = FRM
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

26 mar 2020, 21:14

Footwell en Car Access System, kun je daarin de sportknop activeren? Eventueel in Expert-mode? Als dat lukt, dan nog een manier verzinnen om KOMBI/Instrumentcluster, SPEG/Smart Power Electronics Gateway, DSC en SZL te resetten. Maar deze laatste 2 modules zie ik niet in je lijstje verschijnen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2210
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

27 mar 2020, 11:07

Ik heb sinds kort ook Bimmercode, de basisinstellingen zijn overzichtelijk en zonder risico.
Voor de expert mode moet je toch wel wat meer kennis van zaken hebben, voor mij is het allemaal abacadabra die afkortingen.
Let op wat je doet!
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

28 mar 2020, 17:59

Sport mode is nergens te vinden op bimmercode. Wil dit zeggen dat het gewoon niet mogelijk is ? Lijkt me heel vreemd.
Ergens ook gelezen dat het via esys mogelijk zou zijn ? iemand daar ervaring mee ?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2210
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

28 mar 2020, 18:46

viewtopic.php?t=24449

Misschien kun je hier nog wat mee?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

28 mar 2020, 19:46

E-sys is bij MINI vanaf de F-series. Voor de MINI R-series heb je NCS Expert nodig.
Neem dat maar gewoon aan, ik heb 'tig' sportknoppen geprogrameerd met NCS Expert op de R56-series. (Helaas geen Countryman, maar de codering is identiek, alleen de draadjes moet je anders aansluiten en de sportknop zelf zit in het dashboard, ipv bij de schakelpook.
J.D.
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 mar 2020, 19:18

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

29 mar 2020, 01:56

Bedankt Niek ! Die thread had ik al tegengekomen maar ik ben nie technisch genoeg dus durf me er zelf niet aan zetten. @Robert dus via NCS Expert zou dit moeten kunnen ? ook eventueel gewoon coderen op altijd sport mode zonder de knop ?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Mini R60 S sport knop of sport mode coderen

29 mar 2020, 12:07

De sportmode als default aan dat lukt helaas niet met NCS Expert. Er zijn mensen geweest die een eigen printje hebben gemaakt om na het starten de sportmode aan te zetten. Maar dan moet je alsnog wel de bekabeling aanleggen. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.northamericanmotoring.com/f ... n-mod.html

Of, je moet naar een partij als Beek Racing, en daar de ECU laten her-coderen.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”