Driving Modes Selector retrofit

Vanaf 2014
deanjam997
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:41

Re: Driving Modes Selector retrofit

23 dec 2019, 23:16

Helemaal goed, succes ermee en laat even weten als het gelukt is. Ga je veel plezier mee beleven.
Hermen
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2019, 06:52

Re: Driving Modes Selector retrofit

24 dec 2019, 06:41

Ben wel wat huiverig omtrent het loshalen van plastic delen en de route van de kabel...
Heb jij nog tips ? Speciale tools wellicht?

p.s. zie 997 in je forum naam nog een hobby auto naast de Mini? Ben zelf ex 911 3.2 rijder ;-)
deanjam997
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2019, 14:41

Re: Driving Modes Selector retrofit

24 dec 2019, 11:56

Ik heb een pry tool set gebruikt voor de plastic delen, dan beschadig je niks. Heb een plastic trekveer gebruikt om de bedrading vanaf de mode selector naar de voorkant te brengen. Je hoeft dan alleen de kap waar je interieur achter zit los te halen, rest wijst zich vanzelf. Bij de BDC heb ik 1 draad op de bestaande kabel gesoldeeed, weet je zeker dat je nooit een los contact krijgt. Overige 2 zit standaard niks en kan je er zo inklikken. Je hebt dus wel van die pinnetjes nodig. Had zelf ooit bij de sloop een kabelboom gehaald.
barttigges
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jan 2019, 19:22

Re: Driving Modes Selector retrofit

26 dec 2019, 09:39

Hermen schreef:
22 dec 2019, 13:01
ok kabel zelf maken heb ik vaker gedaan moet me nog wel gaan verdiepen in type connectoren e.d. en welke aansluitingen
als ik het goed heb komt de kabel aan een module bij de tuimelschakelaars..
zag op een engels forum een schema
nog tips over hoe de plastics los te halen?
@Hermen, met het maken van de kabel, het installeren van de kabel en controler en coderen kan ik je eventueel ook helpen. Laat maar weten of je interesse hebt.

Gr,
Bart
Hermen
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2019, 06:52

Re: Driving Modes Selector retrofit

25 apr 2020, 15:45

Zo binnenkort tijd vrijmaken om de schakelaar in te bouwen.
Heb inmiddels via Ekris de connector een bus amp's ontvangen om aan de aders te zetten.
Nog ff aders in de juiste kleur bestellen en we kunnen gaan inbouwen!

Het artikel nr is 61132359994.

Afbeelding
Hermen
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2019, 06:52

Re: Driving Modes Selector retrofit

10 mei 2020, 10:22

Zo gisteren de schakelaar ingebouwd!

Was wel even uitzoeken hoe maar als je eraan begint dan is het snel voor elkaar.

De draden heb ik bij Rick Donker besteld incl zo'n tule waardoor het net echt lijkt!

https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-bruin.html
https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-geel.html
https://www.rdae.nl/draad-05-mm2-grijs-rood.html
https://www.rdae.nl/kous-ngts05-3-9-mm.html

Als eerste de connector voor op de ring voorbereid.
De sockets voor op de draden kun je met een klein tangetje eenvoudig erop klemmen.
Vervolgens steek je de sockets in de connector behuizing. Deze er goed in als je het vergrendelingspalletje ziet en als je een klik hoort dan zit het goed.

De ring rond de versnellingspook kun je eenvoudig eraf klikken.
Wel het chrome binnenstuk eruit halen deze heb je op de vervangende schakelring nodig.
De pook hoes is met een ring achterop de afdekring geklikt deze met een klein schroevendraaier verwijderen dit zijn 4 lipjes.
Vervolgens klik je de ring van de pookhoes achterop de schakelring. Wel eerst de chrome insert aanbrengen.

Bij het voetencompartiment van de bijrijder het paneel aan de linker zijde loshalen. 1 stuks torx en de rest zijn klikker je trekt het paneel eenvoudig los.

Op de dorpel van de bijrijdersdeur de sierstrip losklikken. Ik heb daar speciaal demontage tool kunststof voor gebruikt.

Vervolgens kun je het paneel aan de rechterzijde voetencompartiment verwijderen en zie je de BDC.

Volgende stap is het aanbrengen van de draden. Deze heb ik vooraf in de tule gestoken zodat ik een net afgewerkt bundeltje heb.
De tule dien je af te werken met zwart tape of krimpkous aangezien deze rafelt.

Als het goed is heb je de schakelring eraf en het paneeltje bij het voetencompartiment los.
Ik heb een VD installatie draad van 2.5mm gepakt en deze vanuit de ruimte onder de schakelring naar het voetencompartiment gestoken.
Dit ging in 1 keer goed! Vervolgens kun je de draden (in de tule) met een tapeje aan de VD draad verbinden en trek je in 1 keer de draden naar het voetencompartiment. Deze kun je eenvoudig achter de isolatiemat wegwerken en komt deze bij de andere draden bij de BDC in zicht.

Op de BDC moet je de connector rechtsbovenaan hebben (rood).
Deze haal je los door het palletje in de rode kap naar achteren te drukken.
Je kan dan het hefboompje omhoog drukken en de connectorbehuizing komt naar buiten.
In de connector behuizing zit de connector geklemd. Deze zit geborgt met 2 palletjes en is eenvoudig uit de connector behuizing te schuiven.

Volgende stap is het op maat knippen van de nieuwe draden en het aanbrengen van de sockets op de draden.
De sockets schuif je eenvoudig in de connector zie mijn schema welke ik eerder heb gepost voor de juiste nrs.

Ik heb de draad voor de verlichting van de rand niet aangesloten aangezien dit meer werk met zich meebrengt en ik eerst wilde kijken of alles werkt.

En ja alles werkt in 1 keer! Wel heb ik vooraf de optie voor de drive mode selektor laten activeren bij http://bimmercoderen.nl/

Leuk klusje en achteraf gezien makkelijker dan gedacht ;-)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Driving Modes Selector retrofit

10 mei 2020, 10:51

Respect voor de energie die je er ingestoken hebt en super dat het allemaal werkt. :icon_top:
Marlies
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2020, 00:35

Re: Driving Modes Selector retrofit

11 mei 2020, 18:53

Ik zou dit graag laten doen bij mijn MINI F56 die deze optie nog niet heeft zowel op het display en ook de ring of switch ontbreken.
Is er iemand die dit betaald uit kan voeren en zo ja
wie kan ik daarvoor benaderen? Ik zou graag weten wat het me zou kosten, maar durf daar zelf mijn vingers niet aan te branden, sommige dingen kan je beter uitbesteden denk ik maar.
barttigges
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 jan 2019, 19:22

Re: Driving Modes Selector retrofit

11 mei 2020, 22:03

@Marlies,

Daar kan ik je zeker wel mee helpen. Stuur maar een PB, ik woon in het oosten van het land.
Hermen
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 nov 2019, 06:52

Re: Driving Modes Selector retrofit

14 mei 2020, 06:43

Voor de liefhebbers...

Om de schakelaar Drive modi te kunnen gebruiken moet je een optie in de configuratie van de computer inschakelen.
Dit is de 4VA optie.

Hierbij een link naar een handleiding hoe dit met Esys te programmeren...

https://drive.google.com/file/d/1Ut6CTy ... giQNW/view

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”