R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

16 mar 2020, 21:54

Hallo allemaal,

Na dit weekend de waterlekkage van het panodak verholpen te hebben blijkt dat de binnenverlichting van de R50 niet (meer?) werkt.
Ik weet eigenlijk niet of dat al zo was (auto nog niet zo lang in bezit en eigenlijk niet op gelet overdag) maar feit is dat het nu niet werkt.

Dus geen verlichting bij de voeten, zonnekleppen, hemel en achterbak.
Bij het controleren van de zekeringen bleek F14 (10A) van de binnenverlichting defect.
Nadat deze vervangen was en gemeten dat er 12V op staat helaas nog steeds hetzelfde resultaat.

Nu vermoed ik dat de BC1 (General Module) die aan de rechter/passagiers voetenbak kant zit deels defect is door water wat achterlangs gelopen is. Het is een januari 2003 model dus dus die hadden voor zover ik kan vinden nog geen waterdichte afdekking of stekers.

Volgens de schemas uit het Bentley boek zit er verder niks anders tussen de zekering en de lampjes/schakelaars.

Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad ?
Zo ja wat is wijsheid, de BC1 proberen te repareren of vervangen door een andere en dan ook her-programmeren ?
Wat zou ik nodig hebben voor dat laatste aan hardware/software ?
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

17 mar 2020, 07:28

Ik heb nog zo’n module liggen dacht ik omdat ik zo’n zelfde probleem met de ruitenwisser sproeiers had. Uiteindelijk was alleen het loshalen van de stekkers en de contacten schoonmaken voldoende. Dit zou ik ook maar eens proberen, scheelt aardig wat geld! Mocht het niet werken kun je de module proberen die ik heb liggen misschien?
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

17 mar 2020, 09:59

Ok dat zou mooi zijn als dat loshalen werkt, ga ik als eerste proberen.
Weet jij zo welke module jij hebt liggen, evt fotos of nummers ?

Heb wel begrepen dat herprogrammeren met een andere BC1 noodzakelijk is of evt een chip-off reparatie van de oude eeprom naar de nieuwe BC1 solderen.
Ik heb een SMD station dus dat laatste zou geen probleem moeten zijn maar mogelijk dat uitlezen/overzetten zonder solderen ook kan.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

19 mar 2020, 09:13

Bijgevoegd een foto van de module die ik heb liggen.
C95D835B-BBF6-4342-B28A-4FC0B149AD86.jpeg
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

19 mar 2020, 10:52

Ok die is van 2005 zie ik en een later model dan ik heb (2003).
Ik weet niet of die uitwisselbaar zijn of herprogrammeerbaar.

Heb ondertussen een K+DCAN kabel besteld en de nodige software her en der bij elkaar gesprokkeld.
Nog niet exact duidelijk met welke software je nu wat kan en hoe je de data zoals de dealer kan overzetten mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
Buur
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Zuidplas
Berichten: 336
Lid geworden op: 23 okt 2017, 19:39

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

19 mar 2020, 18:25

Ik heb deze module in mijn Mini gehad van 2002. Hij paste en functioneerde alleen is hij natuurlijk heel anders geprogrammeerd en ik beschik niet over de middelen om hem te programmeren. Daarom plaatste ik mijn oude module terug en was het probleem opgelost en bleef deze over. De Mini werkten tijdens het rijden naar behoren en hetzelfde als met de oude module.
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

07 apr 2020, 11:20

Ter afsluiting wil ik nog even vermelden dat het lichtprobleem (vooralsnog) opgelost is.
In eerste instantie leek het aan de BC1 te liggen. Controle van de voedingslijn (op pin 14 bij de BC1) vanaf de zekeringkast gaf na vervanging van de zekering F14 keurig 12V aan. Dat was het dus niet. Toch werkten alle interieur verlichting niet. Na uitwisseling met een andere BC1 van een vrijwel identieke Cooper nog steeds hetzelfde probleem. Bij het loshalen van de dakverlichting/leeslamp module bleken de draadjes wel erg warm !! Na het loshalen van de steker sprong het dashboardkastlampje gelijk aan.
Er zit dus een kortsluiting in de interieurlampschakeldinges (of hoe dat ook heet). Blijkbaar meet de BC1 dat ook en schakelt dan alle verbruikers op die inkomende verbinding tijdelijk af ?
Na vervangen van de interieurlampschakeldinges werkt bijna alles weer. Enkel de verlichting bij de voeten nog niet maar misschien gaan die alleen aan als het donker is of is dat een software/feature instelling in de BC1 ?
prensel
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 jan 2020, 07:46

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

28 apr 2020, 12:18

Toch nog een kleine reactie op de niet-werkende verlichting bij de voeten:
De binnenverlichting en de verlichting bij de voeten ging niet automatisch aan of uit bij het vergrendelen van de deuren.
Ze werken wel als je het knopje in de hemel indrukt.

Tot ik ergens iemand iets zag melden over het knopje van de binnenverlichting en dat 6 seconden vasthouden... okeej dacht ik wat doet dat dan ?
Even proberen en voila de binnenverlichting in de hemel als bij de voeten werkt op de vergrendeling van de deuren.
En inderdaad in de manual (wie leest dat ding dan ook) staat het ook beschreven dat je door het knopje ingedrukt te houden een algehele in/uitschakeling kan activeren :-)
Kortom, nu werkt alles !
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

28 apr 2020, 12:31

Ja, mooi hè al die verborgen instellingen. Fijn dat alles weer werkt!
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: R50: BC1 probleem ? (geen binnenverlichting)

28 apr 2020, 12:32

Top. Dank voor het delen
Afbeelding

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”