10-05-2020 Cooper S achterbumper
In mijn zoektocht naar de ‘perfecte’ achterkant heb ik het volgende puzzelstukje aangeschaft: een Cooper S achterbumper. Zoals jullie wellicht weten is mijn Clubman inmiddels voorzien van een Cooper S voorbumper, R58/R59 onderlip en JCW side skirts. Om het plaatje compleet te maken wil ik de achterkant nog aanpakken. Heb lang nagedacht welk model achterbumper ik het beste vindt passen bij de voorbumper, sideskirts en de rest van de auto en uiteindelijk vind ik de Cooper S LCI achterbumper het mooiste.
Enkele weken geleden heb ik een exemplaar via Ebay Duitsland gekocht in de juiste kleur zwart (Midnight Black), inclusief PDC sensoren. Het bovenste deel van de bumper zit er niet bij, maar deze is uitwisselbaar met mijn eigen Cooper bumper. Ik wil de centrale zwarte omlijsting, waar het rooster in zit, vervangen door een chromen exemplaar zodat deze matcht met de rest van het thema van de Clubman.
aangeschafte bumper
bovenkant bumper is uitwisselbaar
chromen omlijsting
De Cooper S achterbumper betekent uiteraard ook dat het uitlaatsysteem aangepast moet worden. Hiervoor heb ik verschillende opties bekeken: een Cooper S uitlaat, de JCW variant, een uitlaat van een bekende fabrikant (Remus, Scorpion, Magnaflow, Milltek, etc.) of een custom RVS uitlaat laten maken.
In mijn volgende post meer over de uitlaat.
Groeten,
Maurice
MINI Cooper Clubman R55 (Update: TE KOOP! P63)
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 23 okt 2020, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Jij bent ook niet te stoppen Maurice , lekker bezig weer
- Coen1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Inderdaad het houdt maar niet op. En wat is dit weer een stukje pracht werk. Hoe lang ga je nog doen met je mini ? Ik bedoel je kan hem nu toch nooit meer weg doen ? Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe mini f55 want na bijna 4 ton was het wel klaar met de r55.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben Milco ;-) Er is iets in mij die zegt dat ie nog niet af was dus vandaar :-)Schroefie schreef:Jij bent ook niet te stoppen Maurice , lekker bezig weer
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Ha Coen! Zag je mooie nieuwe F55 voorbij komen. Wat een gave uitvoering en mooie kleur! Na 4 ton mag het beestje ook wel rust hebben toch? ;-) Mijn Clubman staat net op een ton dus hopelijk kan ie nog een tijdje mee!Coen1 schreef:Inderdaad het houdt maar niet op. En wat is dit weer een stukje pracht werk. Hoe lang ga je nog doen met je mini ? Ik bedoel je kan hem nu toch nooit meer weg doen ? Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe mini f55 want na bijna 4 ton was het wel klaar met de r55.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- Coen1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Jou mooie mini kan nog heel lang mee. Ik mag hopen als je hem ooit al weg doe dat hij komt te staan in het bmw museum of bij de bmw Amsterdam. Met als tekst hoe een liefhebber zijn mini tot een ultieme bonbon heeft getoverd.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Ja hoop er nog lang van te kunnen genieten. Grappig wat je zegt over de Clubman bij de MINI dealer zetten maar we moeten niet overdrijven heh?! ;-) Het blijft een Clubman waar er wel meer van rondrijdenCoen1 schreef:Jou mooie mini kan nog heel lang mee. Ik mag hopen als je hem ooit al weg doe dat hij komt te staan in het bmw museum of bij de bmw Amsterdam. Met als tekst hoe een liefhebber zijn mini tot een ultieme bonbon heeft getoverd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- Coen1
- 4 op een rij!
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Hahah dat is valse bescheidenheid. Want dit had een koper (vaak door slechte voorlichting van de verkoper nooit gedaan). Of het budget was er niet bij de koper. Of als het budget er wel was dan meld een verkoper dat het allemaal niet gaat. Of de fabriek meld vrolijk , die opties in combinatie met die opties gaat niet helaas. Daarom is het leuk en vooral om te lezen hoe je het allemaal erop zet en dat het allemaal beschaafd is.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (Cooper S achterbumper! P44)
Nogmaals dank voor de complimenten Coen! Het is zeker zo dat bij een MINI Cooper geen JCW versies van bijvoorbeeld navigatatiecluster en toerenteller aangevinkt konden worden. Mooi dat mijn Clubman ze wel heeft ;-)Coen1 schreef: ↑15 mei 2020, 17:05Hahah dat is valse bescheidenheid. Want dit had een koper (vaak door slechte voorlichting van de verkoper nooit gedaan). Of het budget was er niet bij de koper. Of als het budget er wel was dan meld een verkoper dat het allemaal niet gaat. Of de fabriek meld vrolijk , die opties in combinatie met die opties gaat niet helaas. Daarom is het leuk en vooral om te lezen hoe je het allemaal erop zet en dat het allemaal beschaafd is.
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
19-05-2020 JCW uitlaat
Zoals in mijn vorige post aangekondigd zou mijn volgende update gaan over de uitlaat. Afgelopen periode heb ik uitgebreid de tijd genomen om mij in te lezen in het onderwerp uitlaten. Dit heb ik overigens al gedaan voordat ik mijn Cooper S achterbumper had aangeschaft.
Binnen no-time kwam ik erachter dat er een enorme markt is van zowel bekende en minder bekende uitlaat merken, maar ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in custom uitlaten van RVS. Van alle bekende merken heb ik de prijzen opgezocht en van enkele bedrijven heb ik prijsopgaves binnengekregen voor een nieuw RVS uitlaatsysteem. Tevens heb ik gekeken naar tweedehands exemplaren van een Cooper S en JCW uitlaat.
verschillende uitlaten, zowel OEM als van bekende merken
Mijn conclusie na enig onderzoek: een uitlaat van een bekende fabrikant vind ik te kostbaar. Een custom RVS uitlaat is wel een serieuze optie geweest maar ook deze zijn kostbaar (vergelijkbaar met merk uitlaat). En enkel een extra eindpijp aan de Cooper uitlaat zetten is niet OEM en past ook niet bij de rest van de mods dus dit was ook geen optie. Voor mijn gevoel was ik een beetje terug bij af, dus ben ik mij meer gaan verdiepen in de originele uitlaten van de Cooper S en JCW.
Om de verschillen tussen de OEM uitlaten te snappen heb ik een vergelijking gemaakt van de verschillende onderdelen van de Cooper, Cooper S en JCW uitlaat. Het komt erop neer dat direct vanaf het spruitstuk de Cooper uitlaat anders is in vergelijking met de Cooper S en JCW uitlaat (klinkt logisch). Een complete uitlaat van een Cooper S of JCW er zomaar opzetten gaat niet zonder aanpassingen. Daarnaast schiet het vervangen van de complete uitlaat het doel een beetje voorbij. Het plaatsen van een andere uitlaat heeft hoofdzakelijk een esthetisch doel, namelijk twee mooie symmetrische uitlaten in de achterbumper i.p.v. de enkele die ik nu heb. Het geluid van de Clubman vind ik prima, niet heel spannend maar voor een Cooper toch best aardig.
vergelijking OEM uitlaten
Wat ik uit deze vergelijking heb gehaald: zowel een complete Cooper S of JCW uitlaat past niet 1 op 1 op mijn Clubman. Dit betekent dat ik ergens een punt in mijn uitlaatsysteem ga kiezen waar ik hem door moet zagen en vanaf daar een andere uitlaat erop zetten. Waar deze het beste doorgezaagd kan worden is mij nog niet helemaal duidelijk (waarschijnlijk vóór of achter de voordemper). Wat voor mij van belang is dat de auto ten alle tijden door de keuring komt, er geen foutmeldingen komen en het geluid beschaafd blijft. Als jullie tips hebben of zelf ervaring met het aanpassen van je uitlaat hoor ik het graag.
Na dit vergelijk heb ik besloten op zoek te gaan naar een JCW uitlaatsysteem, het liefst zo compleet mogelijk zodat ik zelf de keuze kan maken welke onderdelen ik gebruik. De Cooper S uiteinden vind ik te braafjes qua uiterlijk en aangezien de einddempers ook vervangen moeten worden ben ik voor de JCW variant gegaan. Daarnaast vind ik de uiteinden van de JCW fraai.
JCW uitlaat in combinatie met Cooper S achterbumper
Kort geleden heb ik een post geplaatst op Facebook en binnen no-time reageerde enkele mensen die een JCW uitlaat te kopen hadden. Contact gelegd met één van hen en binnen een paar minuten waren wij eruit. Het gaat om een volledige JCW uitlaat die 35.000km heeft gelopen.
De uitlaat is in 2 stukken gesneden omdat de verkoper verschillende configuraties wilde proberen. Uiteindelijk heeft hij besloten nieuwe Ragazzon einddempers te plaatsen i.c.m. een rechte pijp zonder voorste demper (maakt nogal een herrie volgens hem).
een gedeelte van de aangeschafte JCW uitlaat
Vanwege de Corona restricties moet ik bekijken wanneer ik de uitlaat kan ophalen in Duitsland. Ditzelfde geldt voor de Cooper S achterbumper. Ondertussen heb ik contact opgenomen met enkele bedrijven om te kijken of zij de uitlaat kunnen plaatsen. Deze mod zou bijvoorbeeld een mooie gelegenheid zijn om een keer langs te gaan bij Schols Auto’s.
Nogmaals, als jullie tips hebben over welk delen van de JCW-uitlaat ik het beste kan plaatsen hoor ik het graag. Als jullie suggesties hebben voor bedrijven die hem kunnen plaatsen en eventueel goed advies kunnen geven hoor ik het ook graag. Uiteraard zal ik de aangeschafte uitlaat eerst goed schoonmaken, met name de uiteinden, zodat deze er als nieuw uitziet.
Tot de volgende keer.
Groeten,
Maurice
Zoals in mijn vorige post aangekondigd zou mijn volgende update gaan over de uitlaat. Afgelopen periode heb ik uitgebreid de tijd genomen om mij in te lezen in het onderwerp uitlaten. Dit heb ik overigens al gedaan voordat ik mijn Cooper S achterbumper had aangeschaft.
Binnen no-time kwam ik erachter dat er een enorme markt is van zowel bekende en minder bekende uitlaat merken, maar ook bedrijven die gespecialiseerd zijn in custom uitlaten van RVS. Van alle bekende merken heb ik de prijzen opgezocht en van enkele bedrijven heb ik prijsopgaves binnengekregen voor een nieuw RVS uitlaatsysteem. Tevens heb ik gekeken naar tweedehands exemplaren van een Cooper S en JCW uitlaat.
verschillende uitlaten, zowel OEM als van bekende merken
Mijn conclusie na enig onderzoek: een uitlaat van een bekende fabrikant vind ik te kostbaar. Een custom RVS uitlaat is wel een serieuze optie geweest maar ook deze zijn kostbaar (vergelijkbaar met merk uitlaat). En enkel een extra eindpijp aan de Cooper uitlaat zetten is niet OEM en past ook niet bij de rest van de mods dus dit was ook geen optie. Voor mijn gevoel was ik een beetje terug bij af, dus ben ik mij meer gaan verdiepen in de originele uitlaten van de Cooper S en JCW.
Om de verschillen tussen de OEM uitlaten te snappen heb ik een vergelijking gemaakt van de verschillende onderdelen van de Cooper, Cooper S en JCW uitlaat. Het komt erop neer dat direct vanaf het spruitstuk de Cooper uitlaat anders is in vergelijking met de Cooper S en JCW uitlaat (klinkt logisch). Een complete uitlaat van een Cooper S of JCW er zomaar opzetten gaat niet zonder aanpassingen. Daarnaast schiet het vervangen van de complete uitlaat het doel een beetje voorbij. Het plaatsen van een andere uitlaat heeft hoofdzakelijk een esthetisch doel, namelijk twee mooie symmetrische uitlaten in de achterbumper i.p.v. de enkele die ik nu heb. Het geluid van de Clubman vind ik prima, niet heel spannend maar voor een Cooper toch best aardig.
vergelijking OEM uitlaten
Wat ik uit deze vergelijking heb gehaald: zowel een complete Cooper S of JCW uitlaat past niet 1 op 1 op mijn Clubman. Dit betekent dat ik ergens een punt in mijn uitlaatsysteem ga kiezen waar ik hem door moet zagen en vanaf daar een andere uitlaat erop zetten. Waar deze het beste doorgezaagd kan worden is mij nog niet helemaal duidelijk (waarschijnlijk vóór of achter de voordemper). Wat voor mij van belang is dat de auto ten alle tijden door de keuring komt, er geen foutmeldingen komen en het geluid beschaafd blijft. Als jullie tips hebben of zelf ervaring met het aanpassen van je uitlaat hoor ik het graag.
Na dit vergelijk heb ik besloten op zoek te gaan naar een JCW uitlaatsysteem, het liefst zo compleet mogelijk zodat ik zelf de keuze kan maken welke onderdelen ik gebruik. De Cooper S uiteinden vind ik te braafjes qua uiterlijk en aangezien de einddempers ook vervangen moeten worden ben ik voor de JCW variant gegaan. Daarnaast vind ik de uiteinden van de JCW fraai.
JCW uitlaat in combinatie met Cooper S achterbumper
Kort geleden heb ik een post geplaatst op Facebook en binnen no-time reageerde enkele mensen die een JCW uitlaat te kopen hadden. Contact gelegd met één van hen en binnen een paar minuten waren wij eruit. Het gaat om een volledige JCW uitlaat die 35.000km heeft gelopen.
De uitlaat is in 2 stukken gesneden omdat de verkoper verschillende configuraties wilde proberen. Uiteindelijk heeft hij besloten nieuwe Ragazzon einddempers te plaatsen i.c.m. een rechte pijp zonder voorste demper (maakt nogal een herrie volgens hem).
een gedeelte van de aangeschafte JCW uitlaat
Vanwege de Corona restricties moet ik bekijken wanneer ik de uitlaat kan ophalen in Duitsland. Ditzelfde geldt voor de Cooper S achterbumper. Ondertussen heb ik contact opgenomen met enkele bedrijven om te kijken of zij de uitlaat kunnen plaatsen. Deze mod zou bijvoorbeeld een mooie gelegenheid zijn om een keer langs te gaan bij Schols Auto’s.
Nogmaals, als jullie tips hebben over welk delen van de JCW-uitlaat ik het beste kan plaatsen hoor ik het graag. Als jullie suggesties hebben voor bedrijven die hem kunnen plaatsen en eventueel goed advies kunnen geven hoor ik het ook graag. Uiteraard zal ik de aangeschafte uitlaat eerst goed schoonmaken, met name de uiteinden, zodat deze er als nieuw uitziet.
Tot de volgende keer.
Groeten,
Maurice
Laatst gewijzigd door mbvandenberg op 23 okt 2020, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- Daniel_S
- NMC Moderator
- Contacteer:
- Locatie: Odijk
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
Wauw. Wat een werk maak je er van zeg. Geen impulsieve mods aan deze prachtige auto.
Voor wat de uitlaat betreft (ik ben geen keurmeester oid) maar als ik het goed heb is lucht dichtheid het belangrijkste.
Foutmeldingen zullen volgens mij alleen kunnen als je met de sensors (lapda ?) iets aanpast.
Oh. En natuurlijk het geluid. Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Succes en ik blijf je verhalen met veel interesse volgen.
Voor wat de uitlaat betreft (ik ben geen keurmeester oid) maar als ik het goed heb is lucht dichtheid het belangrijkste.
Foutmeldingen zullen volgens mij alleen kunnen als je met de sensors (lapda ?) iets aanpast.
Oh. En natuurlijk het geluid. Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Succes en ik blijf je verhalen met veel interesse volgen.
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
Dank je wel voor de info over de uitlaat Daniel! Inderdaad geen impulsieve mods aan mijn Clubman ;-)Daniel_S schreef: ↑20 mei 2020, 08:53Wauw. Wat een werk maak je er van zeg. Geen impulsieve mods aan deze prachtige auto.
Voor wat de uitlaat betreft (ik ben geen keurmeester oid) maar als ik het goed heb is lucht dichtheid het belangrijkste.
Foutmeldingen zullen volgens mij alleen kunnen als je met de sensors (lapda ?) iets aanpast.
Oh. En natuurlijk het geluid. Maar dat zal wel meevallen denk ik.
Succes en ik blijf je verhalen met veel interesse volgen.
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- Cooperdriver
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Roerdalen
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
Zoals ik op FB al postte Maurice: je hebt er echt een mooi exemplaar van gemaakt.
echt respect voor de manier waarop je de clubman hebt gemod
Blijf dit project uiteraard volgen.
grtz Adriaan
echt respect voor de manier waarop je de clubman hebt gemod
Blijf dit project uiteraard volgen.
grtz Adriaan
- mbvandenberg
- Bijna verslaafd
- Contacteer:
- Locatie: Badhoevedorp
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
Dank je wel Adriaan voor het compliment Leuk om te lezen dat je met plezier het topic volgt!Cooperdriver schreef: ↑24 mei 2020, 22:43Zoals ik op FB al postte Maurice: je hebt er echt een mooi exemplaar van gemaakt.
echt respect voor de manier waarop je de clubman hebt gemod
Blijf dit project uiteraard volgen.
grtz Adriaan
Groeten Maurice
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
MINI Clubman eigenaar maar gek op alle MINI's
Klik hier voor mijn 'Show your ride' topic.
- GF17
- Nieuwsgierig
Bericht
Re: MINI Cooper Clubman R55 (JCW uitlaat! P44)
Prachtwagen Maurice!
Ik zie de jouwe maar als het GOEDE voorbeeld voor mijn eveneens zwarte Batmobiel ;-)
Groet,
GF17
Ik zie de jouwe maar als het GOEDE voorbeeld voor mijn eveneens zwarte Batmobiel ;-)
Groet,
GF17
Besmet met het VIRUS...... (nee geen COVID-19)
Onze sponsors