Goedemiddag club leden,
Even voor informatie. Deze mini is stage 3 gechipped met enkele motorische aanpassingen, zit op ongeveer 215PK/240Nm, bij beek auto racing. 157k gelopen. Catcam, 380cc injectoren, 17% pully, Airtec intercooler, MSD bobine + kabels. NGK BCR8ES bougies.
Sinds kort heeft mijn r53 uit '05 problemen met het inhouden na de 2,9/3k toeren.
Na de 3k toeren (zij het in zijn 2-3-4) begint de motor te horten en te stoten (niet extreem, maar merkbaar). Hierover heb ik het een en ander gegoogled. Enkele opties waren om de bougie's (BCR8ES) te vervangen samen met de bobine en bougiekabels. Dit heb ik ook uitgevoerd maar helaas, het probleem blijft. (Hoewel in minderen maten?). Overigens heb ik even contact gehad met beek auto racing, welke aangaven het bovenstaande uit te voeren en leidingen na te kijken.
Nu viel vanmiddag tijdens de testrit op dat wanneer ik op het gas ging er een enorm hoge en schele toon te horen was. Nou zou het kunnen zijn dat er een (vacuum) leiding gescheurd/lek is. Uiteraard heb ik de leidingen boven en naast het blok bekeken maar hier vooralsnog geen scheurtjes in gezien of gevoeld.
Daarnaast nog even aan de BPV gevoeld, de druk leek goed te zijn op de veer. Misschien is deze vuil? Is overigens een 1320 Optimum BPV. Deze is er ongeveer 50k geleden op geschroefd.
Nadat ik, voor mijn gevoel, alles had gecheckt wilde ik de intercooler weer monteren maar hier viel het volgende op (klik!);
Helaas had ik geen sterke lamp o.i.d. tot mijn beschikking om te checken of het licht er doorheen komt.
Zou het kunnen dat ik hierdoor druk verlies heb naarmate ik hoger de toeren in kom? Overigens, bij 4k lijkt het probleem weg te zijn.
Ik hoor graag wat jullie mening of ideeen zijn!
R53 '05 houd in na 3k toeren
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
R53 '05 houd in na 3k toeren
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Op de intercooler lijkt het me gewoon een gietnaadje... Dan zou ik eerder verwachten dat de rubbers van de intercooler niet goed sluiten, ergens een gaatje hebben.
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Dank voor je antwoord.
Het is jammer dat ik geen zaklamp bij de hand heb om te checken of er licht doorheen komt. Want ik vind het toch een bijzondere "scheur".
Ook heb ik vandaag de intercooler los gehad en rubbers bekeken, hierbij geen gaatjes gezien. Wellicht dat ik ze er nog eens uit moet halen om goed te kunnen checken.
Het is jammer dat ik geen zaklamp bij de hand heb om te checken of er licht doorheen komt. Want ik vind het toch een bijzondere "scheur".
Ook heb ik vandaag de intercooler los gehad en rubbers bekeken, hierbij geen gaatjes gezien. Wellicht dat ik ze er nog eens uit moet halen om goed te kunnen checken.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- Vinny85
- Be Mini
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Geen enkele melding, gaat ook niet in noodloop. Dat maakt het ook zo vervelend haha. Inmiddels een afspraak gemaakt bij beek auto racing. Maar wellicht heeft iemand nog ideeen.
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- Minifreak1293
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Ik ben even benieuwd wat er uiteindelijk is gebeurd met de mini.... Ik heb een zelfde soort probleem namelijk
- Meatwagon
- Nieuw Lid
- Locatie: Gorinchem
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Had dit topic wel even bij kunnen werken ja.
Maar, ik ben ermee naar Beek Autoracing gegaan. Wat bleek, strak achter de linker hoorn, zit een rubbere slang. Deze, correct me if I am wrong, meet de druk op de benzine rail. Mocht dit niet in orde zijn, dan houd de motor zich in.
Als je de intercooler eraf haalt, moet je even goed kijken. Zie de volgende foto;
Na het vastmaken, ging de mini weer als een trein.
Succes met het zoeken!
Maar, ik ben ermee naar Beek Autoracing gegaan. Wat bleek, strak achter de linker hoorn, zit een rubbere slang. Deze, correct me if I am wrong, meet de druk op de benzine rail. Mocht dit niet in orde zijn, dan houd de motor zich in.
Als je de intercooler eraf haalt, moet je even goed kijken. Zie de volgende foto;
Na het vastmaken, ging de mini weer als een trein.
Succes met het zoeken!
Mini Cooper S Checkmate R53 '05. 215PK/253Nm. Stage 3 chipped door Beek Auto Racing.
- Minifreak1293
- Leerling Mini lid
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Thanks voor de update... zit bij mij keurig vast dus ik ga verder zoeken
- DennisR53
- 4 op een rij!
- Locatie: Zuid Limburg
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Ik heb hetzelfde probleem met mijn mini. Nu ben ik gaan kijken maar zie helemaal geen slangetje zitten bij of op die plek!
Weet iemand waar dit slangetje heen zou gaan?
Weet iemand waar dit slangetje heen zou gaan?
- MaikR53
- Be Mini
- Locatie: Zaanstad
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
dat slangetje loop van het inlaatspruitstuk naar de brandstofdrukregelaar, zit onder de rail waar je injectoren in geklikt zitten.
- DennisR53
- 4 op een rij!
- Locatie: Zuid Limburg
Bericht
Hij zat los, door het terug erop zetten was ook mijn probleem gelukkig verholpen!
Bij het terug monteren van de compressor zijn ze deze vergeten aan te sluiten.
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Klopt heb hem gevonden.
Hij zat los, door het terug erop zetten was ook mijn probleem gelukkig verholpen!
Bij het terug monteren van de compressor zijn ze deze vergeten aan te sluiten.
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Dat slangetje is "redelijk" belangrijk Tip: gebruik een klemmetje om die vast te zetten.
Upgraden kan je doen door gebruik te maken van siliconenslang met een sterke wang (bij voorkeur in een mooi kleurtje).
Ik heb gebruik gemaakt van rode siliconenslang en een t-stuk gebruikt om de BPV aan te sturen met direct vacuum. Staat ook wel bekend als de VGS mod (Vacuum Gain System). Meer info: https://www.northamericanmotoring.com/f ... m-vgs.html
Mini Cooper S R53 JCW Bypass Valve VGS Mod by Andy Ramdin, on Flickr
Upgraden kan je doen door gebruik te maken van siliconenslang met een sterke wang (bij voorkeur in een mooi kleurtje).
Ik heb gebruik gemaakt van rode siliconenslang en een t-stuk gebruikt om de BPV aan te sturen met direct vacuum. Staat ook wel bekend als de VGS mod (Vacuum Gain System). Meer info: https://www.northamericanmotoring.com/f ... m-vgs.html
Mini Cooper S R53 JCW Bypass Valve VGS Mod by Andy Ramdin, on Flickr
- Vinny85
- Be Mini
- nd-photo.nl
- Be Mini
- Contacteer:
- Locatie: Sevenum
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
-4mm binnendiameter siliconen vacuumslang, bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/4001140051428.html
-Slangklemmetjes (uit mn hoofd 8mm), bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/4000126871576.html
-T-splitsing 4mm, bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/32959866860.html
-Slangklemmetjes (uit mn hoofd 8mm), bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/4000126871576.html
-T-splitsing 4mm, bijvoorbeeld: https://www.aliexpress.com/item/32959866860.html
- Vinny85
- Be Mini
Bericht
Re: R53 '05 houd in na 3k toeren
Nou mensen ik heb het vacuum slangetje vervangen en de bypassvalve van de compressor. Het is een wereld van verschil. De motor pakt beter op en draait een stuk soepeler.
Onze sponsors