Digitaal onderhoudsboekje

Vanaf 2014
HofKicKs
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2020, 17:13

Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 08:50

Sinds twee weken is mijn vrouw eigenaar van een Mini One F056 uit 2017. Ze wilde altijd al een Mini Cooper dus die wens is in vervulling gegaan. De auto is gekocht bij een autohandelaar. Tijdens de verkoop bleek wat achterstallig onderhoud qua datum (verloopdatum onderhoud was dec 2019) maar niet qua KM (onderhoud moest binnen 700 KM plaatsvinden). Het betreft overigens de 60.000 KM beurt. Onderhoudsboejes waren echter niet aanwezig, volgens de handelaar werkt Mini alleen met de digitale variant.

Bij aankoop kreeg ik de keuze voor een korting (500,-) aangezien de auto een onderhoudsbeurt moest krijgen, of terugkomen bij de autohandelaar voor een grote beurt (conform Mini specificaties). Daarbij is afgesproken dat alle kosten voorkomend uit deze onderhoudsbeurt voor rekening van de autohandelaar zouden zijn.

In alle enthousiasme heb ik gekozen voor de tweede optie, dus deze week is een onderhoudsbeurt uitgevoerd zoals afgesproken. Er zijn geen gebreken geconstateerd. En hoewel ik me bewust ben van het feit dat de slager hier zijn eigen vlees keurt ga ik uit van het goede en eerlijke in de mensheid :icon_top:

Na de onderhoudsbeurt is mij echter medegedeeld dat niet mogelijk is om het digitale onderhoudsboekje bij te werken door derde partijen. Een snelle zoektocht op Google bewijst echter het tegendeel: https://www.dsr.help/mini-digital-service-history-dsr
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee of de onderhoudsbeurt conform Mini specificaties is uitgevoerd en of ik hier in de toekomst issues mee zou kunnen krijgen. Ik ben overigens van plan om de auto gewoon naar de dealer te brengen voor toekomstige onderhoudsbeurten. Dat zal Keram in Limburg worden. Het zal wel niet mogelijk zijn om het digitale onderhoudsboekje door een andere partij te laten bijwerken achteraf.....maar heeft iemand een idee wat ik nu het beste zou kunnen doen?
Vespaman
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 apr 2019, 16:43

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 11:04

In de boordcomputer kan je zien wanneer de laatste beurt is geweest en door welke dealer. Het gaat niet alleen om de kilometers, maar bijvoorbeeld olie moet eens in de 2 jaar gedaan worden of bij ca 30.000 km. Mogelijk dat de BMW dealer je terwille wil zijn en het kan resetten in de boordcomputer. Dan staat hij weer goed.
HofKicKs
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2020, 17:13

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 11:22

De boordcomputer is wel gereset. De auto geeft aan dat de volgende onderhoudsbeurt nu plaats dient te vinden over 30.000 KM of voor een bepaalde datum. De uitgevoerde werkzaamheden zijn niet benoemd. In het overzicht Servicebehoefte is dus geen onderhoudshistorie terug te vinden.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 11:33

Dat ie aangeeft dat de auto over 30000km een beurt moet krijgen is goed. Is normale interval en past de auto zelf aan als het soort gebruik anders is dan gemiddeld.
Dus als je altijd scheurt dan geeft ie aan dat je eerder moet.


De door de universele garage uitgevoerde beurt zal waarschijnlijk niet vermeld staan in het menu onderhoudshistorie.
Ik weet niet of dit door een Mini dealer achteraf is te doen als je de onderhoudshistorie sluitend wilt hebben.
Naar ik begrepen heb gaat alle historie van de beurten bij de Mini dealer ook online naar Mini Duitsland.
Persoonlijk had ik gekozen voor 500euro korting, daar kun je die beurt bij de dealer wel voor betalen. Maar dat is nu te laat.
Bij onze F56 JCW moeten de bougies om de 60000km vervangen worden, ik weet niet of dat bij een One ook is en of dat gebeurd is? Dat is wel belangrijk.
Of de motorolie en oliefilter vervangen zijn is moeilijker te zien, omdat de F serie geen oliepeilstok meer heeft.
Interieurfilter(microfilter) en luchtfilter is makkelijker te controleren.
Veel meer houdt die 60000km niet in, behalve dan visuele controle van oa de remblokken en remschijven, banden en de rest van de auto zoals niveaus van vloeistoffen en controle verlichting.
Denk dat ze ook uitlezen op eventuele foutcodes, kun je ook zelf met een goede obd stekker en een app zoals bv. Bimmercode.
Bij de Mini dealer kun je eventueel een onderhoudscontract afsluiten, als je dit doet dan willen ze waarschijnlijk de laatst uitgevoerde beurt wel invoeren vermoed ik.
Je moet zelf uitrekenen of een contract voordelig is of niet. Losse beurten zijn ook niet goedkoop bij de Mini dealer.
Toen wij de auto nieuw kochten was er een voordelige aanbieding voor de eerste 80000km voor 300euro als ik me goed herinner dus dat hebben wij toen gedaan.

Ik weet niet of de One's ook getroffen kunnen zijn door problemen met de krukaslagers, meestal zijn het de auto's met handbak die het euvel kunnen hebben. De Mini dealer kan dit aan de hand van het chassisnummer natrekken. Laat dit even controleren voor de zekerheid.
HofKicKs
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2020, 17:13

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 11:45

Dank voor je uitgebreide reactie. We zijn afgelopen week al eens langs gereden bij de Mini dealer waarbij de sleutel uitgelezen is geworden. Alle foutcodes die in het verleden langs zijn gekomen hebben we hiermee kunnen zien. Daar zat niet veel bijzonders bij.

Navraag voor de krukaslagers heb ik eveneens uitgevoerd bij deze dealer. Volgens hem is er geen terugroep actie actief op deze auto, dus dat lijkt in orde. Deze Mini is dan ook afkomstig uit 2017. Ik begreep (vanuit dit forum) dat het probleem met de krukaslagers met name plaats heeft gevonden met de eerste batches van de derde generatie, toch?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 12:57

Ja klopt, meeste problemen zijn er met de Mini's van bouwjaar 2014 en 2015.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3231
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 15:59

#Hofkicks,

als er nog garantie op de MINI zit en die wil je behouden dan zul je de 60.000km beurt door een MINI dealer uit moeten laten voeren of Keram moet de 60.000km beurt die je hebt laten uitvoeren als een door hun uitgevoerde beurt in het systeem krijgen. Zo niet, dan kun je een probleem krijgen in geval je een keer aanspraak moet maken op garantie en het blijkt dat de 60.000km beurt niet is uitgevoerd kunnen ze moeilijk gaan doen. Wat Niek aangeeft had ik ook gekozen voor de 500€ en de 60.000km beurt bij de MINI dealer laten uitvoeren.

Echt even bij Keram voorleggen om teleurstelling (in geval van garantie) in de toekomst te voorkomen.

Gr. Milco
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 17:01

Goed idee Milco.
Omdat onze F56 ook na de garantieperiode nog steeds een paar dingetjes had, zoals oa vervagen van jcw zijemblemen voor de 2e keer, is dit alles kosteloos opgelost.
In geval van dure problemen ben je zeker blij dat enige coulance wordt toegepast.
De beurten, vooral het uurloon zijn echter niet mals bij de Mini dealer vind ik. Dit gaat natuurlijk vooral doortikken bij grotere reparaties, vandaar dat oudere Mini's vaak niet meer bij de Mini dealer onderhouden worden.
Ditzelfde geldt echter bij veel automerken.
1e en 2e Generaties New Mini zie je zelfs nog nauwelijks te koop bij de Mini dealers.
We hebben 3 Mini's, van iedere Gen. eentje en ik doe zelf een en ander aan onderhoud. Houdt het enigzins betaalbaar en geeft een voldaan gevoel om zelf iets te repareren.
Soms kost het wel bloed, zweet en bijna tranen. :lol: Heb al veel onderdelen bij Ekris(webshop) gekocht en soms als ik het even niet goed weet, vraag ik daar via telefoon of mail om raad en ik ben zeer tevreden met de afhandeling.
Soms kost het wel even moeite de juiste persoon te spreken te krijgen maar ze doen echt hun best. :icon_top:
Verder staan er op Youtube echt veel interessante filmpjes hoe je iets moet doen aan een Mini. 8)
HofKicKs
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2020, 17:13

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 17:12

Het verhaal is nog niet ten einde :) Ik heb vanmiddag een overzicht ontvangen van de uitgevoerde werkzaamheden zodat ik in ieder geval iets kan overleggen. Nu blijkt dat de beurt helemaal niet conform Mini specificaties is uitgevoerd. Het enige wat eigenlijk gedaan is, is het vervangen van de motorolie en de oliefilter. De werkzaamheden bij de 60.000 KM beurt betreffen echter ook de volgende:
- Remvloeistof
- Luchtfilter
- Bougies
- Microfilter

Ik heb een goed gesprek gehad met KERAM. Er zit sowieso geen fabrieksgarantie meer op de auto. Ik heb bij de verkoop wel 6 maanden garantie gekregen dus KERAM adviseerde me om het onderhoud de komende 6 maanden gewoon bij het betreffende autobedrijf uit te laten voeren.

Ik heb contact opgenomen met de verkopende partij en ze geven aan dat het een gevalletje miscommunicatie is geweest bij de werkplaats. Alle werkzaamheden worden alsnog door hen uitgevoerd. Ze komen de auto volgende week ophalen en leveren de auto dezelfde dag weer af. Dat kost ze een hoop moeite en geld, maar ik ben tevreden over de aangedragen oplossing. Eenvoudiger voor mij was inderdaad om gewoon de korting te kiezen bij verkoop. Leerpuntje voor de volgende keer....gelukkig koop ik niet elke maand een nieuwe occasion :)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 19:05

Ok, ik hoop wel dat je er op kunt vertrouwen dat ze nu echt alles uitvoeren wat hoort bij 60000km.
Dat kan ik op afstand gevoelsmatig niet controleren natuurlijk.
Succes!
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Digitaal onderhoudsboekje

10 sep 2020, 20:00

Toch was het ouderwetse onderhoudsboekje ook niet verkeerd. Je kon er heerlijk in bladeren en de monteur vermelden vaak ook de extra dingen bij als dynamo vervangen of uitlaat en dergelijke. Nu kan ik in het systeem alleen 1 beurt terug zien en via de dealer kreeg ik wel de printjes mee maar je heb er geen gevoel bij en vooral geen aantekeningen als extra werkzaamheden wat je niet kan invullen op dat scherm. Maar goed inmiddels wel het boekje besteld bij ekris want ze kunnen het ook met de hand nog even invullen.

Terug naar “F54 (Clubman), F55 (Hatchback 5-deurs), MINI F56 (Hatchback), F57 Cabrio, F60 Countryman.”