Overstap vanuit R52S, R57 JCW of F57 JCW?

Van alles over de 3de generatie MINI.
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

Overstap vanuit R52S, R57 JCW of F57 JCW?

08 dec 2025, 13:19

Ruim 9 jaar hebben we inmiddels als fun auto een R52 S. Voor relatief weinig geld biedt het een enrome hoeveelheid rijplezier. Dakkie naar beneden, gierende compressor als het toerental stijgt en plofjes bij gas los. Echt leuk.

Eigenlijk is onze huidige R52 nog in prima staat. Tuurlijk, dak is voor het oog wat minder (maar nog steeds goed waterdicht), er zit een deukje hier en daar. En zo zijn er nog wat kleine vooral cosmetische dingetjes. Technisch is die helemaal in orde, niet al te lang geleden heeft de compressor nog onderhoud gehad en er staat ook nog maar 121k km op de teller. Maar na 9 jaar begint het wel een beetje te kriebelen en wat dan? Wat ga je kiezen als nieuwere opvolger zonder teveel in te boeten aan dat gevoel dat de R52 S geeft? Nieuwer is toch ook vaak gelijk aan minder leuk en voor het mooie zou ik ook wel gewoon weer een handbak willen. Het meeste kijk in nu naar de F57 JCW als opvolger, met handbak en graag eentje van 2016 of 2017 (ivm OPF). Dat valt nog niet mee, want de meesten zijn automaat.

Er zijn hier vast ervaringsdeskundigen die zelf ook voor een dergelijk dillema hebben gestaan. Hoe verhoud de F57 JCW zich qua gevoel en emotie t.o.v. de R52 S. En waar valt een R57 JCW tussen deze twee, zit die dichter bij de F57 of dichter bij de R52? Is de handbak echt een must zoals ik nu zelf wel denk?

Kortom, weer een leuk dillema en ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Terug naar “MINI-talk”

Onze sponsors