Mini 1.6 R50 2003 - Kokende koelvloeistof

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
Plaats reactie
Raycter
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2018, 17:20

14 mei 2018, 09:16

Hallo allemaal!

Afgelopen januari heb ik samen met mijn vriendin een mooie mini gekocht. Wij hebben hier een aantal maandjes heerlijk in gereden, maar helaas begon de pech bij mijn vriendin in de file een maand geleden. Er kwam plotseling rook uit de motorkap. Toen zij thuis kwam zagen we al snel wat het probleem was, de koelvloeistof was aan het koken en spoot uit de fles.

Uiteraard hebben wij hem naar de garage gebracht en we zijn onderhand een aantal reparaties verder. Als eerst hebben zij de thermostaat vervangen. Hierdoor ging de coolingfan goed aan en leek het probleem weg, maar helaas bij de volgende file was het weer raak. Vervolgens hebben zij de zekering vervangen en ook de waterpomp. De garage gaf beide keren aan dat alles goed werkte en het probleem opgelost moet zijn. Nu was het afgelopen week heerlijke temperatuur, maar helaas direct weer bingo.

Nu wordt ik er een beetje moedeloos van en ben ik heel erg benieuwd of iemand dit al vaker ervaren heeft. Ik wil hem weer naar de garage brengen van de week, maar zou daar graag wat ideeën mee willen geven wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!
Raymond
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1273
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

14 mei 2018, 16:10

Hoi Raymond, toevallig kwam een vergelijkbare klacht van een R50 voorbij op onze Facebook pagina. Roel de Groot van GoGarage37 reageerde erop. Betrokkene had hetzelfde probleem als jullie dat de koelvloeistof ging koken. Het probleem bleek bij hem de koeling fan te zijn, die heeft namelijk 2 standen. Hij gaat als de motor op bedrijfstemperatuur is op, laat ik zeggen, halve snelheid draaien om de warme lucht van de koeling weg te halen zodat de motor op bedrijfstemperatuur blijft. Mocht door file rijden, warme buiten temperaturen de temperatuur iets oplopen dan gaat de fan op volle snelheid draaien.

Het probleem bij hem zat het er in dat de fan niet meer draaide op de standaard halve snelheid (zit schijnaar een weerstand in die dan kapot is), motor kwam op bedrijfstemperatuur en de temperatuur bleef stijgen, koelvloeistof begon te koken en gooide zelfs een gedeelte eruit. Net daarvoor ging de fan wel aan maar alleen op die hoge stand. Dit gebeurde dus net voor het koken maar alles was dan al zo warm dat het niet meer middels de fan terug te koelen was.

Dus even checken aangezien de thermostaat, waterpomp al vervangen zijn. Motor starten en dan moet je fan vrij snel op halve snelheid gaan draaien, doet ie dat niet en gaat ie meteen naar volle snelheid dan weet je waar het probleem zit, in de koeling-fan achter je radiator.

Ik weet niet waar je woont maar er zijn genoeg goede MINI specialisten/garages waar je terecht kunt. Je kunt natuurlijk ook naar je huidige garage gaan maar als blijkt dat dit het probleem is kun je misschien wat coulance afdingen omdat er 2 items vervangen zijn die niet het probleem waren. Aan de andere kant als dan alles weer werkt kun je vwb je koeling voorlopig weer vooruit. Je kunt natuurlijk ook Roel de Groot van GoGarage37 contacten want ik weet niet of je de gehele koeling-fan moet vervangen of dat het ook te repareren is door alleen die weerstand te vervangen, daarvoor moet je even bij een MINI specialist zijn.

Hopelijk zit bij jouw daar ook het probleem.

Succes

Milco
Gebruikersavatar
Schroefie
Wingman
Berichten: 1273
Lid geworden op: 02 jan 2014, 19:12
Locatie: Veghel

14 mei 2018, 16:12

Raymond, zie hier de link naar dat Facebook bericht:



Klik op het blauwe FB icon om door gelinkt te worden naar het FB artikel
Gebruikersavatar
Carbon-black
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 mei 2018, 22:14
Locatie: Aan het stuurwiel ;-)

16 mei 2018, 10:08

Herkenbaar, thanks!

Nu weet ik gelijk waar ik op moet letten, en wat ik te controleren heb.
GREETZ,
P@rick
Plaats reactie

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”